הפיצוצים בצנעא בירת תימן ביום חמישי בערב אירעו בכמה מקומות ובעוצמה חריגה. הם נראו היטב בכל רחבי העיר כיוון שהתרחשו באזור ג'בל עטאן - הר שמתנשא מעל צנעא ובו נמצאו בעבר מחסני נשק וחימוש של צבא תימן. לכן סביר להניח שהמורדים החות'ים, שכבשו את העיר לפני כתשע שנים, השתמשו במחסנים הללו, החפורים עמוק בסלע, כדי לאחסן את הטילים, הרקטות והכטב"מים שקיבלו מאיראן.
מיד עם היוודע דבר הפיצוצים נפוצו דיווחים לא מאומתים בכלי תקשורת במזרח התיכון ובעולם שלפיהם מדובר היה בתקיפה אווירית של ישראל או ארה"ב, או משותפת לשתיהן. היו גם מי שהרחיקו לכת וטענו שהיא בוצעה באמצעות מטוסי חמקן F-35 שיש במזרח התיכון רק לארה"ב ולישראל, ולכן הם לא נראו על מסכי הרדאר של החות'ים או של בעלי בריתם האיראנים. אלא שדובר פיקוד המרכז האמריקני הכחיש מאז בתוקף מעורבות של ארה"ב בתקיפה. גם דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, שנשאל על כך אמש (שישי) בתדרוך לעיתונאים, יותר מרמז שישראל לא ביצעה את התקיפה.
החות'ים עצמם טוענים שמדובר בתחמושת וחימושים ישנים שהתפוצצו בגלל תאונה ולא מדובר בתקיפה חיצונית. הטענה הזאת נראית מגוחכת מפני שבסרטונים שתושבי צנעא העלו לרשתות ניתן להבחין שהפיצוצים אירעו לפחות בשני אתרים המרוחקים זה מזה בג'בל עטאן, מה גם שהם היו בעוצמה חריגה ביותר.
תיעוד פיצוץ המחסנים בצנעא, בירת תימן

אז מי גרם לפיצוצים ומה בדיוק קרה שם? התשובה אינה חד-משמעית. בדיקת העובדות עם גורמים שונים במזרח התיכון מעלה שהפיצוצים לא נגרמו מתאונה, אבל גם לא ממבצע תגמול וענישה של כוחות ישראלים או אמריקנים. זאת אף ששיגור הטילים והכטב"מים בתקופה האחרונה לעבר ישראל ולעבר ספינות אמריקניות נעשה מאזור צנעא, וסביר מאוד שהפיצוצים אירעו במחסנים שבהם שומרים החות'ים את האמל"ח שהם מקבלים מאיראן.
לחות'ים יש תעשיית נשק ענפה ומפותחת של טילים בליסטיים, טילי שיוט, טילי חוף ים וכטב"מים מכל הסוגים. אבל הכלים לא מיוצרים בתימן, אלא מועברים מאיראן כשהם מפורקים לחלקים. שם, באזור צנעא, הם מורכבים בהדרכת מומחים איראניים של משמרות המהפכה שנמצאים בעיר. האיראנים – בסיוע אנשי חיזבאללה – גם עוזרים לחות'ים בהדרכה לגבי השימוש בטילים ובכטב"מים המתפוצצים.
בחזרה לשאלה מי גרם לפיצוצים. ההודעה האמריקנית ברורה לגמרי וממילא אין לארה"ב עניין לתקוף כעת גורמים במזרח התיכון, בעיקר לא כאלה שקשורים באיראן, כדי שלא להידרדר למלחמה אזורית. ארה"ב מגלה איפוק מקסימלי בעיראק ובסוריה, שם המיליציות השיעיות המקומיות תוקפות את כוחותיה בחודש האחרון כמעט מדי יום. כמה עשרות חיילים אמריקנים נפצעו באורח קל בתקיפות האלה, אך פרט למקרה אחד או שניים ארה"ב לא תקפה בחזרה. לכן סביר להניח לכן שלא כוחות אמריקנים ביצעו את התקיפה בצנעא.
במקביל, הממשל בוושינגטון מזהיר גם את ישראל לבל תפעל באופן שיגרום להצתת מלחמה אזורית - למשל מול חיזבאללה – ולכן אפשר להניח שגם ההכחשה של דובר צה"ל היא אמינה, אף שנדמה שנאמרה בחצי פה. השורה התחתונה היא שלא ישראל ביצעה את ההתקפה הזו על מחסני הטילים התימנים. בוודאי שלא באופן ישיר.
1 צפייה בגלריה
פיצוץ בצנעא, בירת תימן
פיצוץ בצנעא, בירת תימן
תיעוד הפיצוץ בצנעא, בירת תימן
יש במזרח התיכון עוד גורמים שיש להם סיבה לרצות לפגוע במשטר החות'י-שיעי שהשתלט על חלק ניכר מתימן - בראשם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, מדינות סוניות שהשיעים תקפו פעמים רבות והסבו נזקים כבדים לתעשיית הנפט שלהן במהלך המלחמה שהתנהלה ביניהן מאז 2015. החות'ים הביסו את הקואליציה שהובילה סעודיה, ובהשפעת ארה"ב מתנהל כעת משא ומתן על סיום המלחמה הזו. לכן, קיימת סבירות נמוכה בלבד שאת ההתקפה על מחסני הנשק בתימן ביצעו ערב הסעודית או איחוד האמירויות.

המאבק הפנים-תימני

המצב השלטוני והחברתי הסבוך בתימן מספק כיוון חשיבה אחר. בתימן פועלות כיום שתי ממשלות: האחת של החות'ים, שכבשה כאמור את צנעא הבירה ושולטת בחלקים נרחבים בעיקר בצפון המדינה, במרכזה (סביב הבירה) ובחלקים ממזרחה. אלא שהמשטר החות'י מתקשה לשלוט בדרום תימן, שם הגורם החזק הוא מי שמוכרת על ידי העולם כממשלה החוקית. המרכז השלטוני שלה נמצא בעיר עדן שלחוף הים האדום, באזור מצרי באב אל-מנדב. החות'ים שולטים בצורה רופפת בעיר הנמל הסמוכה חודיידה.
כאן המקום לציין שהחות'ים מורכבים משבטים שיעים מצפון תימן, שמרכזם בעיר סעדה, והם תומכים בהחזרת המלוכה למדינה. הם מאופיינים באנטישמיות בוטה ומוצהרת שבגללה נמלטו היהודים שישבו בסעדה וסביבותיה ב-2007 דרומה לצנעא בעזרת מנהיג תימן הקודם, עלי עבדאללה סאלח (כיום הוא ואנשיו הם בעלי ברית של החות'ים). ועדיין, רוב תומכי הממשלה הקודמת יושבים בעדן. ממשלת עדן נסמכת על השבטים התימנים-סונים, שמהווים רוב בתימן כולל באזור צנעא, עדן ומזרח המדינה. באזור זה יושבים גם שבטים ג'יהאדיסטים שנאמנים לדאעש ולאל-קאעידה.
הממשלה התימנית בעדן למעשה גורשה מצנעא, אבל רבים מאנשיה מכירים היטב את המתקנים והמחסנים הצבאיים שנמצאים כעת בשליטת החות'ים באזור הבירה, ולכן הם החשודים המיידים באחריות לפיצוץ במחסנים של השלטון החות'י. העיתוי מצביע על אפשרות סבירה ביותר שהיה גורם ביון חשאי חיצוני, שבקיא ומנוסה במבצעי חבלה גדולים במדינות עוינות, שחבר למתנגדי משטר החות'ים בתימן ועזר להם לבצע מה שרצו לעשות ממילא.