6 צפייה בגלריה
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות באריזונה, ארה''ב
(צילום: AP)
החלטת בית המשפט העליון בארה"ב אתמול (שישי) לבטל את פסק הדין "רו נגד ווייד" מ-1973, שהתיר הפלות ברחבי ארצות הברית, קבעה את מסלול הנסיגה: אמריקה חוזרת לימי האופל. שם, בנקודה הכי שחורה, מצויות נשים קשות יום וחסרות אמצעים – אלו הנתונות לטרור כלכלי ואלימות במשפחה, כאלו שכבר אינן יכולות לנשום מרוב העייפות הכרוכה בגידול ילדים, ונמצאות במאבק יומיומי כדי לשים אוכל על שולחן המשפחה.
בא בית המשפט העליון, ונטל מהן את הזכות הבסיסית לא רק על גופן, אלא גם על בריאותן הנפשית, זכותן לאושר, ושליטה – ולו במעט – על חייהן המטולטלים בין ייאוש לכאוס. כשימצאו את עצמן בהיריון לא רצוי, הן לא יוכלו יותר להפסיקו מבלי להיות מואשמות ברצח או בהריגה. הן ייאלצו לסכן את בני משפחתן וחבריהן שיסייעו להן להשיג את הגלולה של היום שאחרי, או שיפנו לתהליך הפלה במרפאות שמעתה יפעלו במחתרת, על פי חוקי השוק השחור.
6 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מסתכנות בהאשמה ברצח או הריגה. מפגינה ליד בית המשפט העליון
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
החלטת בית המשפט היא בבחינת חוק "השפחה הנמלטת"
(צילום: AP)
עוד לפני שהחוק החדש נכנס לתוקפו, היו חוקים נוקשים במדינות הדרום ובמדינות הנשלטות על ידי רפובליקנים: לאטישה פישר, אישה שחורה ממיסיסיפי שעבדה כמוקדנית במשטרה בשכר של 11 דולר לשעה, הייתה בהיריון ואמרה לחבריה לעבודה שאינה רוצה ילד נוסף. אחרי לחץ כבד, נתנה פישר לחוקרים את הטלפון הנייד שלה, והם מצאו כי היא ערכה חיפושים בגוגל כדי למצוא גלולות להפסקת היריון. כך מתבצעות מחצית מההפלות בארצות הברית. פישר התעקשה שלא השתמשה בגלולה אלא עברה הפלה טבעית, אך הועמדה לדין באשמת רצח מדרגה שנייה. תובע בעל לב ודעות יותר ליברליות, מצא כי הבדיקה שנעשתה בגופה כדי לאתר שאריות מהגלולה, לא הייתה אמינה. בסופו של דבר, אחרי עינוי דין שנמשך שלוש שנים, היא חזרה לשגרת חייה – אומנם לא מורשעת, אך נושאת על מצחה תווית של נאשמת ברצח.
ההחלטה של בית המשפט העליון בארה"ב תעצים את החוקים המדינתיים, ותהפוך קרקע פורייה למלשינים, חורשי רעות, סוגרי חשבונות וחנפנים לרשויות. כמה מדינות מציעות תמורה כספית של אלפי דולרים למי שיספק אינפורמציה על בת משפחה או חברה שעברה הפלה, או מתכננת לעבור, או על הרופא שביצע אותה והרוקח שהיה מעורב בתהליך. משטרת המחשבות תעבוד שעות נוספות כדי לעבות את בסיס הנתונים המרשיעים, ותדלוק אחר כל חיפוש של אישה באינטרנט שהתעניינה בארגונים המסייעים לנשים במצוקה הרוצות להפיל, או שחיפשה מישהו שיסכים לשלוח לה את הגלולה הנכספת. אפילו אישה שרק חשבה על הפלה ונכנסה למרחבי האינטרנט, תיאלץ להוכיח שהיא לא מעוניינת בכך, או להיענש.
הנשים המבוססות והעשירות כמובן לא ייפגעו: הן יוכלו לטוס למקום שבו תוצע להן מרפאה, ולאחר נטילת הגלולה יזכו למעקב הרפואי הנדרש. הן מכירות את האנשים הנכונים ואת הנתיבים שדרכם אפשר להשיג בשקט ובכסף כמעט כל דבר.
6 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
הנשים המבוססות והעשירות לא ייפגעו. מפגינה בוושינגטון לאחר פסק הדין הדרמטי
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
לא רק פגיעה בזכות הנשים על גופן, אלא גם בזכותן לבריאות נפשית
(צילום: AP)
בשנת 1793 נחקק חוק בארה"ב שייזכר לדיראון עולם: "חוק העבד הנמלט". על פי החוק, רשאיות ממשלות המדינות להעמיד לדין את כל מי שסייע לעבד לברוח מאדוניו, או את כל מי שידע על הבריחה, לא מנע אותה ולא דיווח לרשויות. עתה החלטת בית המשפט היא בבחינת חוק השפחה הנמלטת: אם היא תיסע למקסיקו למשל כדי לבצע הפלה, כל מי שהיה לצידה בשרשרת המסע להפסקת ההיריון – מהנהג ועד האחות במרפאה – מסתכן בעבירה פלילית חמורה. עברו הימים שבהם הייתה ארה"ב מדינת הסקס, סמים ורוקנרול. כבר שנים שהיא נעה במעגלים לעבר ימים חשוכים: בשבוע שבו נטל העליון את זכותה של האישה על גופה, הוא סירב לאשר הגבלות על כלי נשק – דבר שיכול היה למנוע את מקרי הטבח המזוויעים שחוותה אמריקה באחרונה.
שני שלישים מהאמריקנים תמכו בהשארת החוק, ו-56% תמכו בזכות האישה על גופה. אלא שבית המשפט העליון, שבהרכבו שלושה שופטים שמרנים שמונו בתחבולות בתקופתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טרמאפ, חולל דרמה היסטורית. עתה, יותר מתמיד, יעמיק השבר בין שני חצאי אמריקה: אין דבר אחד המשותף לאישה מקליפורניה או מנהטן ולאישה מאלבמה או מיזורי. יותר מאי פעם מתנהלת המעצמה כאחת שנתקעו בה שני עמים במדינה אחת: אמריקה הליברלית המביטה בבוז עמוק באמריקה השמרנית, ולהיפך. דבר זה יהפוך את בחירות האמצע בנובמבר הקרוב, כמו גם את הבחירות לנשיאות ב-2024, למאבק איתנים על דמותה של האומה שפעם הייתה זרקור לעולם, והיום נגועה בסממנים פרימיטיביים של מדינת עולם שלישי.
נאום ביידן לאחר הפסיקה

כבר עתה הוציאו תשע מדינות צווים האוסרים הפלות, ו-12 מדינות נוספות בדרך לעשות זאת. באחדות מהן, ביצוע הפלה נאסר גם אם ההיריון הוא כתוצאה מאונס או גילוי עריות. טראמפ, המחמם את כל המנועים בדרך למרוץ לנשיאות ב-2024, היה בכלל בעד הפלות לפני שהחליט שהוא נגד, כאשר התאים לו לחזר אחרי הקהל האוונגליסטי שהצביע עבורו. הוא סיפק לאוונגליסטים את הסחורה: הוא מינה שלושה שופטים עליונים, אולטרה-שמרנים, שעשו בדיוק מה שהאוונגליסטים ציפו מהם לעשות. מן הסתם, הם יתייצבו לצידו בעוד כשנתיים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לאחר פרסום החלטת העליון כי היא החזירה את המדינה 150 שנה לאחור. מילים יפות, אפס יכולת להביא לשינוי. הוא אומנם האיץ בבוחרים לשלוח לבחירות האמצע נציגים דמוקרטים, אך בה בעת, לא בטוח שהם ומפלגתו מעוניינים שיתמודד לכהונה נוספת.
הכלכלה תהיה הנושא המרכזי בבחירות – גם בבחירות האמצע, וגם בבחירות לנשיאות. אך מקום נכבד יתפסו שני הנושאים שהפכו את השבר באמריקה לבלתי ניתן לאיחוי: הקלות הבלתי נסבלת של מכירת הנשק, והאיסור הברוטלי על ביצוע הפלות. שדות הקרב של הפוליטיקה האמריקנית ישתרעו מעתה בין מרפאות לחברות המוכרות גלולות לביצוע הפלות. כמה מדינות כבר הכריזו כי יתייחסו למשלוחי גלולות כמו לסחר בסמים.
6 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
החגיגות של תומכי "הזכות לחיים"
(צילום: רויטרס)
מתנגדי ההפלות מניפים את דגל קדושת החיים. מאידך, החיים לא היו קדושים למקבלי ההחלטות בממשל האמריקני כאשר הרגו חפים מפשע בקרבות ברחבי הגלובוס, כששלחו חיילים למשימות שמהן לא חזרו, או כאשר אפשרו להומלסים למות מקור ברחבי המדינה. עם זאת, קדושת החיים של עובר בין כמה שבועות הפכה לבשורה המהדהדת, כאשר בית המשפט העליון הפך מחדש את האישה לשפחה. כאן יחל אפקט הדומינו: לשמרנים יש עוד כמה משימות חשובות – לבטל את הנישואים החד-מיניים, לאסור מכירת אמצעי מניעה ולבטל זכויות של הומוסקסואלים וטרנסג'נדרים. יש עוד נקודות שחורות במעבה האופל, והן כולן מסומנות על ידי אמריקה הפנטית, השמרנית והצבועה.