1 צפייה בגלריה
שבתאי ו-NSO
שבתאי ו-NSO
שבתאי ו-NSO
(צילום: AFP, אלעד גרשגורן)
על רקע הפרסום שלפיו המשטרה השתילה תוכנת מעקב בטלפון של פעיל חברתי וגילתה על נטיותיו המיניות, המפכ"ל יעקב שבתאי התייחס הבוקר (יום חמישי) פעם נוספת לחשיפת כלכליסט על השימוש שהמשטרה עושה בתוכנה של NSO למעקב אחר אזרחים - ואמר כי "אם היו מקרים נקודתיים של חריגה מנהלים - נתקן". לדבריו, בבדיקות שנערכו לא נמצאו עד כה מקרים כאלה.
לדברי המפכ"ל, "משטרת ישראל פועלת ללא לאות לאיתור, מניעה וסיכול פשיעה, בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה. את תפקידה זה ממלאת המשטרה בהתאם לחוות דעתם של הגורמים המשפטיים הבכירים ביותר, והוא מיושם, על פי דין, בכפוף לצווים שיפוטיים ולנהלים קשיחים.
בימים האחרונים פורסמו בעיתון כלכליסט דיווחים על פעולות חקירה, אשר נעשו לכאורה שלא בהתאם לנהלים. פעולות אלה אירעו, בהתאם לפרסומים, על פני תקופה ממושכת. המשטרה בראשותי קשובה לכל ביקורת עניינית. ואכן, החל ממועד הפרסום, החלה המשטרה בבדיקה פנימית קפדנית. הבדיקה לא העלתה כל ממצא המלמד על חריגה לכאורה מהוראות הדין".
המפכ"ל הוסיף כי ביקש מכלכליסט להעביר "פרטים קונקרטיים" שיאפשרו לבדוק את האירועים הנטענים. "יחד עם זאת, המשטרה בראשותי לא תסתפק בכך, והבוקר הנחיתי שוב את כלל הגורמים הרלוונטיים, להמשיך ולהעמיק בבדיקות, מעבר לבדיקות שכבר נעשו, של כלל הפעולות, גם בהתייחס לשנים עברו. כל זאת ייעשה בשיתוף פעולה הדוק עם היועץ המשפטי לממשלה, על-מנת לוודא כי לא היתה חריגה כלשהי מהנהלים, לרבות בתקופה בה טרם שימשתי כמפכ"ל".
ראש מחלקת חקירות במשטרה מגיב על הפרסומים
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

שבתאי הדגיש: "אם וככל שיתברר כי היו מקרים נקודתיים בהם הייתה חריגה מנהלים - המשטרה בראשותי תפעל לשיפור ולתיקון, וזאת בשקיפות מלאה, ובשיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים. לא נשלים עם חריגה כלשהי מהוראות הדין, במידה ויימצא שהייתה כזו". הוא שב וטען כי המשטרה משתמשת באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שבראשותה כדי לסכל פשיעה חמורה, והוסיף כי "אמצעים אלה משמשים במקרים רבים להצלת חיים".
"האמצעים משמשים את המשטרה לסיכול פגיעה בחפים מפשע, איתור עברייני מין (בפרט בעבירות פדופיליה), ובהתחקות אחר יעדים מסכני חיים בניסיון למנוע עבירות רצח ופגיעה בגוף, טרם שעבירות אלה בוצעו", טען שבתאי. "לפיכך, כל ניסיון לייצר דה-לגיטימציה סביב עצם השימוש בכלים המתקדמים הללו, עלול ליטול מהמשטרה את יכולותיה להתמודד בהצלחה עם אתגרי הפשיעה בעת הזאת, וממילא להביא לפגיעה בביטחון האישי של כל אזרח ואזרח".
שבתאי הוסיף כי "אני מבטיח לכלל אזרחי ישראל, כי המשטרה תמשיך במילוי משימותיה המורכבות והחשובות, וכי היא לא תחסוך בכל האמצעים החוקיים, והחוקיים בלבד, על-מנת לסכל פשיעה חמורה במדינת ישראל. זה תפקידה של המשטרה. אני קורא לכלל האזרחים שומרי החוק, להבחין בין ביקורת עניינית, אותה נבדוק ובה נטפל, ובין ניסיונות בלתי לגיטימיים לפגוע במשטרת ישראל ולהחליש את מערכת אכיפת החוק".

מידע מטלפון של פעיל חברתי: "הולך עם גברים בזמן שהוא נשוי"

בכלכליסט נחשף השבוע כי חטיבת הסייבר סיגינט של המשטרה מסמנת אזרחים ישראלים כיעדי מודיעין ("מטרות") ובונה עליהם פרופילים על בסיס שימוש בתוכנת פגסוס של NSO. הפרופילים שנבנים בסיגינט כוללים מידע אינטימי רגיש, שהושג בפריצה והשתלטות על מכשירי הטלפון הניידים של הנעקבים. הפרופילים הללו, בצורה של מצגות מודפסות או קובצי מחשב, נשמרים לעיתים בקלסרי היחידה או במחשבים עם שם היעד, ולא תמיד נמחקים. מאחורי המילים הטכניות הללו מסתתרים סיפורי מעקב מצמררים אחרי אנשים בשר ודם, עם שם וזהות. אנשים שאי אפשר היה להעלות על הדעת שיהפכו למושאי מעקב במדינה דמוקרטית.
אחד המקרים שהגיעו לידי "כלכליסט" ויתואר כאן נעשה שימוש בפגסוס של NSO ("סייפן" בכינויה המשטרתי) לצורך מעקב אחר פעיל חברתי, מבלי שיש לו מושג על כך עד היום. וכך זה עבד: קצין המשטרה שהפעיל את יחידת המ"מ (מבצעים מיוחדים) על "המטרה" הסביר את ההחלטה הפיקודית לעקוב באמצעות פגסוס אחרי אותו פעיל חברתי בכך שיש חשש שיבצע "עבירות סדר ציבורי בנסיבות מחמירות". למרבה הציניות הוא הסביר שאותו אדם מהווה "סכנה לדמוקרטיה".
השר עמר בר-לב על מעקב המשטרה באמצעות NSO: לא אוהב את זה, אוודא נהלים
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

קצין המשטרה מסר לחוקרים את מספר הטלפון של ה"יעד", וזמן לא ארוך אחר כך הטלפון של אותו אדם הודבק מרחוק בפגסוס של NSO. מאותו רגע הטלפון היה "שקוף" לחוקרים, שיכלו לראות כל פעולה שמתבצעת בו ולהאזין לכל שיחה שמתנהלת דרכו. בסיגינט מופעל מאזין און־ליין, שמחובר באוזניות ועוקב אחר התראות, שיחות נכנסות, מיילים וכיוצא בזה, בזמן אמת. בנוסף שוטר מאזין אוף־ליין ונובר בהיסטוריה שמצויה על הטלפון.
במקרה של אותו אדם, ההשתלטות על הטלפון שלו אפשרה לחוקרים לגלות שהוא משתמש באפליקציית "גריינדר", המציעה שירותי היכרויות בין גברים. המידע הזה הוכנס למצגת, שהוצגה לאחר השלמת האיסוף לקצין המ"מ. באותה מצגת נכתב כך: "הולך עם גברים ככל הנראה, בזמן שהוא נשוי – מנוף לחקירה, להכין חיסיון, להגיד ליחידה להכין צו האזנות".
כך, בזמן שהמשטרה מנסה לטעון לאחר חשיפות "כלכליסט" כי "אזרחים תמימים" אינם נעקבים, וכי הפעילות נעשית "לפי צו", המקרים הקונקרטיים שבידינו מלמדים על ההיפך הגמור. כאילו מדובר ברוסיה הסובייטית, אזרח ישראלי שכל חטאו היה פעילות מחאה הפך בן לילה ליעד מודיעיני, הושג עליו מידע אינטימי באמצעים לא כשרים, והמידע הזה נשמר כדי שישמש "מנוף לחקירה", לשון המשטרה עצמה. בהמשך, כדי להשלים את המהלך, פעלה המשטרה להוציא "חיסיון" ולמנוע חשיפה של דרך הפעולה, ולבקש "צו האזנות" שיכשיר אותה בדיעבד.
וביחידת הסייבר סיגינט לא עצרו כאן. אחרי שקראו את ההתכתבויות של אותו אדם עם גברים אחרים באפליקציית "גריינדר", החוקרים מסרו ליחידת עיקוב מחוזית מידע על מועדי פגישות שלו עם אותם אנשים, על מנת שיעקבו אחריו בשטח.