ד"ר בני שכטר, הגינקולוג והסקסולוג שהורשע במעשים מגונים במרמה בשלוש מטופלות, יפצה אחת מהן בסכום גדול – שצפוי להצטבר ל-2.2 מיליון שקלים. כך פסק השבוע בית המשפט המחוזי בת"א, בעקבות תביעה אזרחית שהגישה אחת המתלוננות.
2 צפייה בגלריה
בני שכטר
בני שכטר
"לא הבין את חומרת העבירות". בני שכטר
(צילום: מוטי קמחי)
השופטת אורלי מור-אל פסקה שד"ר שכטר יפצה את המתלוננת ב-1.785 מליון שקלים פלוס הוצאות עורך דין, כשיחד הסכום צפוי להגיע ל-2.2 מליון שקלים. המתלוננת, נזכיר, הגישה תלונה במשטרה נגד שכטר, בטענה שביצע בה מעשים מיניים תוך כדי בדיקה רפואית. נפתחה חקירה פלילית שבסופה הוגש נגדו כתב אישום ב-2016, ובו יוחסו לו עבירות חמורות. האישום כלל אישומים נוספים בגין פגיעה בשתי מתלוננות נוספות.
בהמשך, שכטר זוכה מעבירות של אינוס במרמה, אולם הורשע במעשים מגונים במרמה כלפי שלוש נשים. הוא נידון ל-18 חודשי מאסר בכלא, מאסר על תנאי ופיצויים של 70 אלף שקלים למתלוננת. לאחר מכן הגישה המתלוננת הליך שנקרא "תביעה אזרחית נגררת להליך הפלילי", וטענה כי מעשיו גרמו לה נכות נפשית וביקשה פיצוי בסכום גדול. מנגד שכטר טען כי הנזק שנגרם שולי ונמוך.
השופטת בהליך האזרחי ציטטה מהכרעת הדין הפלילית והסבירה: "בית המשפט בהכרעתו קבע שלא מדובר בטעות של המתלוננת והעבירות לא בוצעו למטרת סיפוק מיני של הנאשם". היא אמרה כי "שכטר הניח מכשיר רוטט בפתח הטיפול על איבר המין של המתלוננת וביקש ממנה ומהשתיים האחרות לדרג את תחושתן בסולם דרגות של הנאה מינית. בית המשפט קבע אז שלא התבקשה הסכמתן מראש, וזו לא ניתנה, ומדובר בהתנהלות שנוגדת יחסי מטפל-מטופל, באופן שפגע בכבודן והפר את האוטונומיה שלהן. מכאן אחריות פלילית של מעשים מגונים במרמה".
השופטת קבעה בנוסף: "אין אלא להצר כי על אף הכרעת הדין בעניינו, לא השכיל הנתבע להבין את חומרת העבירות שבהן הורשע, את הפסול במעשיו ואת החובות המוטלות עליו כרופא גינקולוג".
לדברי השופטת, שכטר הפר את חובותיו הבסיסיות כלפי המתלוננת בצורה בוטה, ולה כמובן לא היה כל חלק או תרומה בכך. היא הוסיפה כי בעקבות זאת הנפגעת הפכה לשבר כלי, ואמרה כי "התרשמתי שהיא דוברת אמת. חוויה קשה זו גרמה לערעור עולמה הפנימי, לאובדן אמון ולזעזוע קשה. התרשמתי שהפגיעה בה קשה ועוצמתית".
2 צפייה בגלריה
עו"ד גיורא אבן צור ואביתר קציר
עו"ד גיורא אבן צור ואביתר קציר
מימין לשמאל: עורכי הדין אביתר קציר וגיורא אבן צור
עו"ד אביתר קציר, שייצג את המתלוננת בתביעה האזרחית יחד עם עו"ד גיורא אבן צור, מסר בתגובה: "מסע ייסורים שהחל לפני תשע שנים, עת הייתה המתלוננת בת 19 בלבד, הסתיים היום - לפחות בחלקו המשפטי - בפסק דין חשוב".
לדברי השניים, מדובר ב"פסק הדין נוקב שהיטיב לשקף במילים חדות וברורות את עוצמת הנזק שגרם בני שכטר למתלוננת, וכן את גבורתה ומאבקה הלא מתפשר להוציא את צדקתה לאור".
השניים הוסיפו: "פסק הדין של השופטת אורלי מור-אל שולח מסר מהדהד שלפיו בית המשפט יעמוד לצד נפגעות תקיפה מינית שקורבנן הורשע בדין, יטה להן אוזן קשבת ויפנים לעומק את הקושי אותו הן חוות. כל זאת, גם אם התוקף עטה על עצמו חלוק לבן ותוך מניפולציה העז להציג את מעשיו כמוצדקים מבחינה רפואית ומקצועית. עוד נזכיר שבימים אלה תלויה ועומדת בקשתו של הרופא לחזור ולעבוד כגינקולוג לאחר שהורשע וריצה את עונשו".