שר הביטחון יואב גלנט אמר היום (רביעי) לפני פגישתו עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן כי "עדיין לא נפתרו המחלוקות" בסוגיית משבר משלוחי הנשק, אך אחרי שיצא מהפגישה שקיים במסגרת ביקורו בארה"ב טען כי ״הושגו התקדמויות משמעותיות בנושא ההצטיידות והחימוש שאנו צריכים להביא לישראל״.
לאחר סדרת פגישות עם בכירי ממשל הנשיא ג'ו ביידן, ולפני הפגישה עם סאליבן בבית הלבן אמר גלנט בהצהרה, בביקורת מרומזת על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יש לנו מטרות משותפות, יש לנו יעדים משותפים - ולפעמים אנחנו גם חלוקים על הדרכים להשיג אותם. את המחלוקות אנחנו פותרים בחדרים סגורים, בצורה משותפת, וטוב שכך". ברקע: זעם על נתניהו, שלפי מקורות פרסם את סרטון הביקורת על ארה"ב למרות התנגדות גלנט והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.
הצהרת גלנט, מחוץ לבית הלבן: "את המחלוקות פותרים בחדרים סגורים"
(צילום: אלעד מלכה)

2 צפייה בגלריה
גלנט, ביידן, ונתניהו
גלנט, ביידן, ונתניהו
"בסיכומים של הדברים". גלנט שלח עקיצה לנתניהו, לפני הפגישה עם היועץ של ביידן
(צילום: אלעד מלכה, Brendan SMIALOWSKI, AFP, EPA)
בתום הפגישה עם סאליבן, מסרה לשכת גלנט כי השניים שוחחו על התקדמות הלחימה ברצועת עזה, המאמצים השונים להשבת החטופים, הצורך בהשבת תושבי הצפון לבתיהם לאחר שינוי המצב הביטחוני בגבול ושיתופי הפעולה המיוחדים בין ישראל לארה״ב למול התוקפנות האיראנית והאיום בהשגת נשק גרעיני.
"אני מסיים היום ביקור חשוב מאוד בארה"ב כנציגה הרשמי של מדינת ישראל ושל מערכת הביטחון", אמר גלנט אחרי הפגישה. "נפגשתי כאן עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הבוקר בבית הלבן".
כאמור, למרות שתחילה אמר שהמחלוקות נותרו בעינן, מסר שר הביטחון: ״במהלך הפגישות הושגו התקדמויות משמעותיות, הוסרו מכשולים ונפתחו צווארי בקבוק, כדי לקדם את כל הנושאים שעומדים על הפרק, ובכלל זה נושא ההצטיידות והחימוש שאנחנו צריכים להביא למדינת ישראל. אני מבקש להודות שוב לממשל האמריקני ולציבור האמריקני על תמיכה רבת שנים, בלתי מסויגת במדינת ישראל".
בתגובה לביקורת שהשמיע מוקדם יותר, בסביבת נתניהו אמרו כי "כשהמחלוקות לא נפתרות במשך שבועות ארוכים בחדר הסגור, ראש ממשלת ישראל צריך לדבר בגלוי כדי להביא את מה שהלוחמים שלנו זקוקים לו - וכך קרה גם הפעם".
ל-ynet נודע כי הרקע לוויכוח בין נתניהו לגלנט הן המחלוקות שלא נפתרו מול ארה"ב לגבי החימוש, ובמיוחד לגבי אוניית משלוח שהייתה אמורה להביא לישראל כ-3,500 פצצות מדויקות במשקל 900 קילוגרם כל אחת, ולבסוף לא הגיעה - כך לפי גורמים שבקיאים בנושא. האמריקנים ביטלו את כינוס פורום "לשם" לדיאלוג אסטרטגי בין הצדדים בגלל הסרטון שפרסם ראש הממשלה, ורתחו מזעם.
נתניהו, מצידו, לא קיים דיון על החימושים ולא קיבל מידע מיוחד שגרם לו לפרסם את הסרטון. הוא פרסם אותו למרות התנגדות גלנט ודרמר לפני נסיעתם, כשהאמריקנים הדגישו שהמשלוח מעוכב בגלל רפיח והיה אפשר להמתין עד לסיום הפעולה בעוד זמן קצר, כדי לראות אם בכל זאת הם יסירו את בלימת המשלוח.
גלנט אחרי פגישתו עם סאליבן
(צילום: אלעד מלכה)

ההתקדמות המשמעותית ו"הסרת רוב המכשולים" בבעיות שנתגלו בסוגיית החימושים הושגו עוד לפני הגעת גלנט לארה"ב, אך עדיין נותרה בעינה המחלוקת בעניין האונייה שאמורה להביא לישראל את הפצצות המדויקות.
בשיחות שניהל גלנט בביקורו היו הבנות ברורות על הקו שבו ילכו כדי לנסות ולהגיע להסדר מול לבנון. קיים קשר ישיר בין אספקת החימושים לפתרון בחזית הצפון, שכן חיזבאללה עוקב אחרי כל צעד במשבר. על כן, בשיחות הוסכם כי יהיה ניסיון לנצל את המעבר לשלב ג' בלחימה ברצועה כדי להגיע לפתרון. כמו כן, היו סיכומים בין שר הביטחון לאמריקנים על מהלך של "הקרנת עוצמה", קרי הרתעתי, אחרי אמירת גלנט אתמול בפנטגון בנושא האמריקני.
כאמור, רגע לפני שנכנס לפגישתו עם סאליבן, גלנט פרסם הצהרה באנגלית: "הקשר הארוך ובר-הקיימא בין ארה"ב לישראל הוא מפתח לאסטרטגיה של האומות שלנו ולביטחון שלנו. מאז המתקפה הברוטאלית של חמאס, ארה"ב עמדה לצד ישראל. זה כולל הליכה יחדיו בהתמודדות עם המתקפה של איראן באפריל. אנחנו מעריכים את התמיכה שקיבלנו, זו הגלויה וזו הסמויה. זה מחזק את המחויבות המשותפת שלנו ומשקף אמת פשוטה – האומות שלנו קשורות באינטרסים משותפים, ויותר חשוב מזה בערכים משותפים.
"אני עומד כאן בוושינגטון כשר הביטחון של ישראל כדי לומר כך: בכל משפחה, ואנחנו מתייחסים לעם האמריקני כמשפחה שלנו, יש אי-הסכמות שיכולות לעלות, אבל עדיין כמו בכל משפחה אנחנו דנים במחלוקות בתוך הבית ונשארים מאוחדים. בהסתכלות על העתיד, אנחנו עומדים איתן מאחורי עסקת הנשיא, שישראל הסכימה לה, ועכשיו חמאס חייב לקבל - או שיישא בהשלכות".
הוא הוסיף: "אנחנו מחויבים להחזיר את החטופים ללא יוצא מן הכלל, אנחנו מחויבים להגן על אנשינו, אבל שיהיה ברור שהמלחמה שלנו היא לא מלחמה עם תושבי עזה, המלחמה שלנו היא לא עם אזרחי לבנון, המלחמה שלנו היא נגד חמאס ונגד חיזבאללה ומי שמגבה אותם - המשטר האיראני. אנחנו מחויבים, ואני באופן אישי מחויב, להבטיח משלוח של סיוע הומניטרי חיוני לעזה. אנחנו נלחמים רק באלה שמבקשים לפגוע בנו. יחד בואו נתקדם קדימה בחוזקה ובחמלה".
בתדרוך לכתבים שהתקיים במקביל נשאל דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אם ארה"ב תצא להגנת ישראל אם חיזבאללה יתקוף במפתיע. הוא השיב: "אנחנו לא רוצים לראות שם חזית שנייה, נקודה. לכן עבדנו כל כך קשה על דיפלומטיה, שעימה אנחנו רוצים למנוע זאת. זה לא יהיה באינטרס של שני הצדדים. אבל כפי שאמרנו, וכפי שנמשיך לומר, אנחנו עומדים עם ישראל. נמשיך לוודא שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה, ואם יש דרך למנוע עוד התקפות על ישראל, נעשה זאת ונעזור לה להגן על עצמה".
על הפגישה בין סאליבן לגלנט אמר קירבי: "אל תצפו להפתעות גדולות שיֵצאו מהשיחה. סאליבן רוצה לדון עם גלנט על המצב בעזה, לקבל מושג על המבצע הישראלי, כיצד הוא נראה עכשיו וייראה בעתיד, ולבחון פתרון דיפלומטי לגבי המתיחות בגבול צפון". לדבריו, "יש לי ציפייה שידונו על הדאגה מאיראן וכיצד היא ממשיכה לממן, לתמוך ולאמן מיליציות שעכשיו תוקפות את ישראל. נבחן כיצד אפשר להכניס יותר משאיות לרצועה, ולדאוג להבאתן לאנשים שזקוקים לסיוע. כרם שלום פתוח ומשאיות ממתינות בחוץ, אך זה בגלל שגורמי פשע בוזזים את השיירות. אנו עובדים עם ישראל כדי לטפל בזה".
גלנט ואוסטין לאחר פגישתם, אתמול
(צילום: אלעד מלכה)

2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
גלנט ואוסטין, אתמול. שר הביטחון הזהיר מפני שעון החול שאוזל מול איראן
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בפגישה שקיים אתמול עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין בפנטגון, גלנט הדגיש בפניו כי "זה הזמן לממש את המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות - מניעת גרעין מאיראן שמהווה סכנה לעולם כולו", והזהיר: "הזמן הולך ואוזל בנושא הזה״. מאחורי הדברים עומד החשש הגדול בישראל כי איראן תנצל את תקופת הבחירות בארה״ב כדי לפרוץ לנשק גרעיני.
בהתייחסות למלחמה בעזה ולעסקת חטופים אמר אוסטין אחרי הפגישה: "אנחנו מצדיעים לישראל על קבלת העסקה כפי שהכריז עליה הנשיא ביידן. האחריות עכשיו היא על החמאס. ישראל ביצעה מבצע נועז לשחרור חטופים, אבל הדרך להחזיר את כולם היא באמצעות עסקה". "ישראל צריכה להיזהר יותר שלא לפגוע באזרחים", הדגיש אוסטין בהתבטאות נוספת על עזה, ובנוסף אמר כי הוא "מודאג מאוד מהתקפות של קיצונים ישראלים על פלסטינים בגדה המערבית".
בפגישה אמר גלנט כי "אנחנו בצומת מרכזי, וצריכים להיערך לכל אפשרות בצפון". גלנט הודה לאוסטין ואמר: "אזרחי ישראל לא ישכחו את העמידה האיתנה שלך ושל הנשיא לצידנו". על האתגרים כרגע אמר השר: "ברצועת עזה עלינו לפעול להשבת החטופים ולפירוק שלטון החמאס, בצפון אנו צריכים לוודא כי תושבי הצפון יחזרו לבתיהם לאחר שינוי המצב הביטחוני בגבול. אנו פועלים בשיתוף כדי לנסות להגיע להסדר, אך עלינו לדון בכל אפשרות אליה נידרש״.
שר הביטחון עשה מאמץ בשיחותיו עם הבכירים האמריקנים להגיע לסיכומים בנושא המשבר בגבול הצפון עם חיזבאללה, כמו גם לפתור את משבר החימושים בין ארה"ב לישראל - אך הוא נתקל בקשיים רבים לקדם סוגיה זו עקב הרושם הקשה שהותיר הסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוציא את האמריקנים מדעתם. מהבחינה הזאת, גורמים שבקיאים בנושא אומרים כי לא הושגה התקדמות בנושא החימושים בשל ההתבטאויות של נתניהו.
פורסם לראשונה: 17:10, 26.06.24