כל ראשי סיעות הקואליציה המתגבשת יגיעו לפגישות משא ומתן עם הליכוד ביום ראשון הקרוב, לאחר שנחתם ההסכם הראשון עם עוצמה יהודית היום (שישי). ההערכה, והשאיפה של ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו, היא שתהיה חתימה על הסכם תפקידים עם ש"ס ועם מפלגת נעם כבר עם תחילת השבוע. גם מול יהדות התורה בליכוד מאמינים שהשיחות יתכנסו לשם.
ביום ראשון יימשכו השיחות גם מול ציונות הדתית, בתקווה שהמשא ומתן התקוע מול בצלאל סמוטריץ' יתקדם. כך, מאמינים בליכוד, יוכלו לקדם גם את החלפת יו"ר הכנסת מיקי לוי - אותו שאפו להחליף בנציג מטעמם כבר עם השבעת הכנסת לפני יותר משבועיים. סמוטריץ' מסרב לתמוך בהחלפתו של לוי עד שהמשא ומתן עימו יסתיים.
4 צפייה בגלריה
השיחות עם סמוטריץ' יימשכו, נתניהו ינסה להפעיל עליו לחץ ציבורי
השיחות עם סמוטריץ' יימשכו, נתניהו ינסה להפעיל עליו לחץ ציבורי
השיחות עם סמוטריץ' יימשכו, נתניהו ינסה להפעיל עליו לחץ ציבורי
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
החתימה עם ש"ס צפויה כבר בראשון, ההערכה כי גם הסיכום עם יהדות התורה קרוב
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
סלע המחלוקת העיקרי מולו הוא רצונו לקחת לא מעט אגפים וסמכויות ממשרדים אחרים - בהם הביטחון והחינוך - שלא מופקדים בידי המשרדים שאותם מפלגתו צפויה לאייש. נציגיו של נתניהו מסרבים לדרישות אלה וטוענים כי המשרדים שהוא קיבל סגורים, אלא אם הוא יחזור בו. גם אם לא תירשם התקדמות עם סמוטריץ' בליכוד יחתמו עם יתר השותפות ויפעילו לחץ ציבורי על הציונות הדתית.
חלוקת התפקידים היא הסוגיה החשובה מבחינת השותפות - ולכן בליכוד חותמים איתן קודם כל על זה. מרבית הנושאים וקווי היסוד עם השותפות כבר מוסכמים. לקואליציה המתגבשת גם כמה כאבי ראש בנושא החקיקה, שצריכים להיפתר עוד לפני השבעת הממשלה. בקואליציה צריכים להעביר קודם כל חוק עוקף בג"ץ שיאפשר ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, לכהן כשר.
תיקון חוק יסוד: הממשלה, המוצע על ידי חבר מפלגתו של דרעי, ח"כ משה ארבל, עוסק בתנאים הנדרשים כדי להיות כשיר לכהן כשר. הסעיף המדובר, שדורש תיקון, פוסל כהונה של מי שנידון לעונש מאסר וטרם עברו שבע שנים מריצוי מאסרו או מיום מתן פסק הדין, אלא אם כן יו"ר ועדת הבחירות לכנסת קבע כי אין במעשיו קלון. הסעיף המדובר לא מבהיר במפורש אם ב"מאסר" נכלל גם מאסר על-תנאי, כפי שנגזר על דרעי, ובהצעה שלו מבקש ח"כ ארבל לתקן זאת.
4 צפייה בגלריה
מיקי לוי במליאת הכנסת
מיקי לוי במליאת הכנסת
בליכוד טוענים כי לוי לא מוחלף בגלל התעקשות סמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתו כבר נחתם ההסכם. שינויי חקיקה נדרשים להעברת הסמכויות למשרד לביטחון לאומי, בראשו יעמוד בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דרעי, נזכיר, הורשע בינואר השנה בעבירות מס, שייתכן שיש עימן קלון, לאחר שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות. הייתה זו הרשעה שנייה שלו, אחרי שב-1999 הורשע בשוחד ובעבירות נוספות ונידון לשלוש שנות מאסר. אז הושת עליו גם קלון, שמנע ממנו לכהן בתפקידים ציבוריים. מועד הקלון ההוא חלף בתום שבע שנים, ודרעי חזר למערכת הפוליטית ושב לכהן כשר הפנים, תפקיד בו כיהן גם לפני הרשעתו הראשונה.
בניגוד לאותה הרשעה, סוגיית הקלון בהרשעה החדשה בעבירות מס טרם הוכרעה. במסגרת עסקת הטיעון שהושגה מול היועמ"ש הקודם אביחי מנדלבליט, הוסכם כי דרעי יודה ויורשע בכתב האישום וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר עליו עונש מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף שקל. גזר הדין אימץ את הסדר הטיעון במלואו. הסדר הטיעון דחה למעשה את העיסוק בשאלת הקלון: דרעי התפטר לפני הרשעתו מהכנסת, וכיוון שהפסיק להיות נבחר ציבור באופן רשמי, מנדלבליט הודיע אז כי אין מקום לעסוק בשאלה הזו. דרעי לא התחייב שלא לרוץ מחדש לכנסת, והוא אכן התמודד במערכת הבחירות הנוכחית.
בנוסף, הקואליציה המתגבשת תידרש לשינויי חקיקה גם בענייני הסמכויות שיוקנו ליו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, במשרד לביטחון פנים המורחב - ששודרג למשרד לביטחון לאומי. המשרד בראשו יעמוד ישנה את שמו וייכללו בו בין היתר המשטרה הירוקה, הסיירת הירוקה, הרשות לאכיפה במקרקעין ומג"ב איו"ש.
לפי ההסכם, בן גביר צפוי לקבל במסגרת תפקידו את הסמכויות על מג"ב-איו"ש, שהיו בידי משרד הביטחון. מדובר בכוח העיקרי שמתעסק בפינוי מאחזים בלתי-חוקיים של "נערי הגבעות". כוחות אלה החזיקו את שכונת "קומי אורי" הסמוכה ליצהר תחת צו שטח צבאי סגור במשך תקופה ארוכה. בנוסף, הכוחות מעורבים מדי שבוע בפינויים של מאחזים בלתי-חוקיים.