הרשויות באוסטרליה פרסמו היום (ד') תיעוד יוצא דופן ממבצע בלב ים, שבו חולצו שלושה בני אדם מסירה שכרישים תקפו את גופי הציפה המתנפחים שלה ושהחלה לשקוע. בצילומי אוויר ובסרטון שפרסמה הרשות האוסטרלית לבטיחות ימית (AMSA) נראה חלק גדול מגוף הסירה חסר, תיעוד הממחיש את המצוקה שבה מצאו עצמם שלושת הנוסעים – שני רוסים וצרפתי – בשעה שהיו במרחק של קרוב ל-1,000 קילומטרים מהיעד שאליו הפליגו.
הדרמה שפורסמה הבוקר התחוללה אתמול בים האלמוגים, שהוא חלק מהאוקיינוס השקט: שלושת נוסעי הסירה, כולם גברים בני 28 עד 64 שנמצאים בעיצומו של מסע מסביב לעולם שהחל לפני שנתיים, הפליגו לקטע הבא במסלולם ממדינת האיים ונואטו, והיו אמורים להגיע אל העיר קיירנס שבצפון-מזרח אוסטרליה. מדובר בקטע שאורכו כ-2,200 קילומטרים ושצליחתו נמשכת בין שבועיים לשלושה. שלושת המלחים הפליגו אליו לפני כשבוע.
אלא שבשעה 1:30 לפנות בוקר לפי שעון אוסטרליה, כשהסירה הייתה במרחק 853 ק"מ דרומית-מערבית לקיירנס, קיבלה ממנה AMSA קריאת מצוקה. הרשות האוסטרלית ביקשה סיוע מכלי שיט אחר שעבר באזור, ספינה נושאת דגל פנמה שהייתה בדרך לשנגחאי, ומלחיה שינו את מסלולם, ובתוך 45 דקות הגיעו אל הסירה וחילצו ממנה את השלושה. המלחים בסירה – קטמרן בשם Tion שאורכו תשעה מטרים – אמנם לא נפגעו, אבל בצילומים מהחילוץ אפשר להתרשם מהנזק הכבד שהספיקו הכרישים לגרום לכלי השיט. עיקר הנזק שספגה הסירה נגרם לגופי-הציפה שנשאו אותה על המים ולירכתיה, ששקעו.
שלושת המלחים שהיו על הסירה וחולצו ממנה הם הצרפתי וינסנט תומס אטיין ושני הרוסים יבגני קובלבסקי וסטניסלב ברזקין. הם היו בעיצומו של מסע בשם Russian Ocean Way שאליו יצאו ב-2021 ביוזמתם של קובלבסקי ברזקין, ושבו חיקו את במסלולם את המסע הרוסי הראשון מסביב לעולם, שנערך במאה ה-19. הם תכננו להשלים את השיט בתוך שלוש שנים, ועברו כבר כשני שלישים מהדרך. כלי תקשורת באוסטרליה דיווחו כי מטרתו הייתה לקדם בעולם את רוסיה ואת חבל הארץ סיביר השוכן בתחומיה.
אחרי התקרית אתמול, כעת לא ברור אם ומתי יחדשו השלושה את מסעם. במהלך החילוץ הם הספיקו להעמיס איתם אל הספינה את ציודם האישי, אבל את הקטמרן שבו שטו לאורך הדרך הם נאלצו להותיר מאחור.
"היה להם מזל", אמר היום מנהל מרכז המבצעים של AMSA ג'וזף קלר. "כשאתה נמצא באזור מבודד כל כך, נדיר שיש לידך כלי שיט קרוב כל כך כמו הספינה שהזעקנו. המבצע הזה מראה שוב שבכל מה שקשור לחילוצים בלב ים, הגאופוליטיקה והגבולות הבינלאומיים לא ממלאים תפקיד".