הבריחה ההמונית מג'באליה שבצפון רצועת עזה נמשכת גם היום (רביעי), ולפי צה"ל כבר 20,000 פלסטינים ברחו מהעיר שבה פועלים כוחות צה"ל לפרק את תשתיות חמאס. בתמונות דרמטיות נראים המוני פליטים נוהרים מהעיר, כשלפי ההערכות באזור המכותר בג'באליה היו לפני תחילת המבצע כ-30,000 איש. במקביל נעצרו 150 מחבלים, שחלקם נכנעו, ובתיעוד חריג הם נראים מובלים קשורים אחד לשני אחרי שהולבשו בבגדים לבנים ועיניהם כוסו. צפו בתיעודים:
150 עצורים מובלים עם כיסויי עיניים בג'באליה

תיעוד מהתפנות פלסטינים מג'באליה
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)

ההתפנות מג'באליה החלה רק בימים האחרונים, אף שהמבצע עצמו התחיל כבר לפני כשלושה שבועות – ולפי צה"ל הסיבה לכך היא "שבירת מחסום הפחד" של המקומיים, בעקבות חיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר. בהודעת דובר צה"ל אחר הצהריים הוכרז על "שבירת המצור של חמאס על ג'באליה", ונמסר כי מאז אתמול עשרות אלפי פלסטינים נעים מהמרחב.
"הלחץ הצבאי של אוגדה 162 על המרחב למול מחבלים וטרור מתגבר ובמקביל צה"ל מאפשר לאזרחים להתפנות למען ביטחונם באופן בטוח ודרך נתיבים מסודרים", מסרו בצבא. "שבירת המצור של חמאס על ג'באליה מתבטאת בעשרות אלפי אזרחים שמתפנים מהאזור מאתמול בשעות הבוקר, זאת על אף המאמצים של חמאס למנוע מהאזרחים להתפנות מהמרחב".
לפי צה"ל, עד כה יותר מ-150 מחבלים נעצרו כאמור על ידי כוחות הביטחון, חלקם נכנעו. צוותי הקרב של חטיבות גבעתי, 401 ו-460, ממשיכים בפעילות באזור.
2 צפייה בגלריה
150 עצורים מובלים עם כיסויי עיניים
150 עצורים מובלים עם כיסויי עיניים
הבריחה מג'באליה, והמחבלים שנתפסו
(צילום: Avichay Adraee via X/via REUTERS)
וכשברקע הלחץ הבינלאומי והאיום האמריקני באמברגו נשק אם לא תהיה הגברה של הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה – בצה"ל מסרו כי יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) נמצאת בקשר רציף עם הקהילה הבינלאומית ומערכת הבריאות לשם שמירה על התפעול השוטף של מערכי החירום של בתי החולים באזור, "באמצעות העברת ציוד רפואי ותספוקת דלקים בכפוף למצב המבצעי לצד פינוי צוותים, חולים ומלווים בתיאום מת"ק עזה".
ההודעה מגיעה גם כשברקע האשמות מצד האו"ם כי בשל הפשיטה על ג'באליה צה"ל מגביל את היכולת להעביר סיוע לאזור, ובין היתר נטען כי במהלך סוף השבוע נמנעה שוב ושוב בקשה לשלוח צוות לחלץ 40 אנשים מתחת להריסות בג'באליה. בצה"ל, כך לפי סוכנות הידיעות AP, אמרו בתגובה כי לא ידעו על קיומה של בקשה כזו. קצין בשם אלעד גורן הסביר לכתבים זרים כי השיבוש בהכנסת סיוע לצפון הרצועה בחלקו הראשון של אוקטובר נבע בין היתר מחגי תשרי ותנועה של הכוחות, והוא הדגיש כי לאלו שלא ברחו מג'באליה יש די סיוע כדי לשרוד במשך כמה חודשים.
גם מבית לאהיה בורחים כעת המוני פלסטינים, ואחת ששוחחה עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרה כי אין להם מושג לאן ללכת. "ברחתי מההפצצות העזות בבית לאהיה, שהידים ושרידים מפוזרים על הקרקע", סיפרה לינה עיסאם אבו נאדה. "אנחנו לא יודעים לאן ללכת, אנחנו באמת לא יודעים לאיזה מצב הגענו. אני נשבעת באללה, אנחנו עוברים את הימים הכי קשים שלנו. הכיבוש לקח אפילו את אחי, הם שמו את כל הגברים בצד ונתנו לנו ללכת. הטנק נסע וכיסה אותנו באבק".
2 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים מתפנים מג'באליה
פליטים פלסטינים מתפנים מג'באליה
פליטים פלסטינים מתפנים מג'באליה
(צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
בפנייה לעולם הוסיפה אותה אישה כי העזתים במצב של ייאוש מוחלט: "אנחנו לא יכולים לסבול את זה יותר, משמידים אותנו בעזה – אנחנו מתים, ואף אחד לא עומד לצדנו או מסוגל לפתור את הבעיה. אנחנו חפים מפשע, אין לנו שום קשר לכל מה שקרה – אנחנו אבודים בין מלחמה להשמדה".
אף שבדבריה לא מתחה כלל ביקורת על חמאס ועל האסון שהמיט על אזרחיו, בסרטון שפרסם מוקדם יותר היום דובר צה"ל בעברית אביחי אדרעי נראים תושבים בג'באליה – שפניהם טושטשו – כשהם מביעים זעם כבד על ארגון הטרור, תוך שהם מצולמים בין הריסות העיר ומשוחחים עם חיילי צה"ל.
"אנחנו לא רוצים את חמאס, חמאס הורג אתנו", אמר תושב אחד. "המיתו אותנו!", צעק אדם נוסף שעומד לידו. "חמאס הוא זה שעשה את זה, הוא זה שגרם לזה לקרות", אמר פלסטיני שלישי שיושב על ערמת עפר, והוא האשים גם שאנשי חמאס איימו על התושבים שלא להתפנות. "בחמאס אמרו: מי שרוצה לעזוב את הבית שלו אנחנו נהרוג אותו". גבר נוסף, שנראה מבוגר, נשמע בסרטון קורא "להוציא להורג את חמאס" ומוסיף: "כל העם לא רוצה את חמאס, מלכתחילה אנחנו לא אוהבים את חמאס". בסוף הסרטון נראית אישה שמביעה תקווה שאלוהים "ינתקם" בארגון הטרור.
הסרטון שפרסם דובר צה"ל בערבית אדרעי:

מדובר צה"ל נמסר כי "תושבי ג'באליה שוברים את מחסום החשש מפני דיכוי חמאס. התושבים מדברים עם חיילינו ומתארים כיצד המפלצות האנושיות האכזריות הכו אותם כדי למנוע מהם לעזוב את ג'באליה. חמאס קרס ומנסה להפחיד את תושבי רצועת עזה שיודעים את האמת ושונאים אותה".