כ-20 שנים אחרי שהטיסות משדה התעופה "עטרות" שבצפון ירושלים הופסקו, המקום מלא שוב בנוסעים. בחודשים האחרונים הוקמו בקצה מסלול ההמראות הנטוש מסופי תחבורה ציבורית עבור עשרות אלפי פלסטינים וערבים ממזרח ירושלים, רק מאות מטרים מהבניינים הגדולים שמתכננת עיריית ירושלים לבנות במתחם. צפו בביקור בטרמינל החדש.
באפריל שעבר, לקראת חודש הרמדאן, נפתח בשדה התעופה הנטוש הטרמינל החדש, דרכו עוברים עשרות אלפי נוסעים בדרכם לעיר העתיקה ורחבי ירושלים. מאז שהוקם התווספו עוד קווי תחבורה ציבורית שמגיעים אל המסוף, והמטרה היא להכשיר את המקום לקלוט כ-40 אלף נוסעים מדי יום, ובימי חג כ-100 אלף נוסעים ביום.
המתחם כולל רציפים חדישים ומוצללים, שירותים ציבוריים ואזורי המתנה לרווחת הנוסעים, שרובם ככולם חוצים קודם לכן את הבידוק המהיר במעבר קלנדיה הצמוד. רוב הנוסעים מגיעים לתחנה המרכזית מאזור שכם, ג'נין וטול כרם, ומכאן עולים על האוטובוסים של חברות התחבורה הציבורית ממזרח ירושלים לעבר הבירה או לכיוון בית לחם.
לפי התכנון, הטרמינל יכלול בהמשך גם חנויות ובתי קפה, בדומה לתחנות מרכזיות מערביות מודרניות. במערכת הביטחון תומכים בפיתוח המסוף, שמסדיר את התנועה באזור ומקל על הפלסטינים.
עד לפני כ-20 שנה המריאו מטוסים משדה התעופה המיתולוגי בבירה. אלא שאז פרצה האינתיפאדה השנייה, שהביאה ירי בלתי פוסק על הטרמינל מרבי הקומות של הכפר עקב הצמוד, והשדה נסגר משיקולים ביטחוניים. מאז המקום נטוש ועזוב, לרבות מגדל הפיקוח הישן ובית הנתיבות. על האספלט של מסלול ההמראה נמצאים עכשיו אוטובוסים בחניון גדול שהוקם לטובת התחנה המרכזית החדשה.
צמוד לטרמינל הישן עדיין פועל מתחם לתיקון מסוקים של התעשייה האווירית, ולא רחוק ממתחם התחנה המרכזית החדשה נמצא מוקש לא קטן. כבר שנים שעיריית ירושלים מקדמת תוכנית להקמת אלפי יחידות דיור בשטח שדה התעופה הנטוש.
במסגרת התוכנית תוקם שכונת עטרות על שטח של 1,243 דונם, עם 9,000 יחידות דיור חדשות, שטח למלונאות, מבני ציבור ושטחי תעסוקה ומסחר. התוכנית זכתה לביקורת מצד התומכים בפתרון שתי המדינות, והממשל האמריקני הפעיל לחץ גדול לביטולה.
הוועדה התרשמה מכך שהתוכנית מציעה "ניצול ראוי של עתודות הקרקע" – אך קבעה שלא לקדם את התוכנית עד שתוצג השפעתה על הסביבה. גורם בוועדה אמר אז ל-ynet כי אין כל בעיה לאשר את התוכנית ושההחלטה לא לקדם אותה התקבלה רק כדי לבחון את ההשפעות על הסביבה, כמקובל.
מעבר כמו בנתב"ג וכביש חדש
עד שיוחלט אם השכונה החדשה תאושר, הנוסעים הפלסטינים מגיעים בהמוניהם אל מסוף התחבורה הציבורית החדש. בדרך לשם הם עוברים במעבר קלנדיה, ששודרג בשנתיים האחרונות ושינה את פניו ללא היכר.
זמן המעבר הממוצע קוצר מכחצי שעה, ולעתים גם שעות של המתנה, ל-5-7 דקות בלבד. זאת בזכות מסופי מעבר טכנולוגיים חכמים ובטוחים, ממש כמו בנתב"ג, שמזהים את העוברים באמצעות זיהוי פנים וכרטיס חכם שמנפק המנהל האזרחי. החיילים מפקחים על התנועה מבעד לעמדה משוריינת, וכך נמנע מגע ישיר בין הנוסעים לחיילים או למאבטחים במעבר.
"יש לנו אינטרס שאנשים יעברו יותר ויותר דרך המעבר, בצורה מנוטרת, ולא בחצייה בלתי חוקית דרך קו התפר", הסביר ל-ynet קצין באזור את הרציונל מאחורי התמיכה של הצבא בשיפור איכות חייהם ותנועתם של הפלסטינים באזור רמאללה.
"לכן אנחנו ממשיכים במבצעים מול שב"כ לביטול מניעות ביטחוניות, בקצב ממוצע של כ-100 אנשים בכל חודש, כדי שיותר פלסטינים יהיו זכאים להיתרי עבורה בישראל", הוסיף הקצין. "התחנה המרכזית החדשה חוסכת פקקי תנועה, כמו גם המולה ועומס מסוכנים במעבר קלנדיה".
בנוסף לתחנה המרכזית החדשה, בימים אלה מתקדמת הבנייה של כביש חדש בשטח הפלסטיני המיושב שבין צומת אדם לקלנדיה, אזור שנחשב למוזנח ביותר בשל היותו שטח הפקר לא מוגדר בין האזור המוניציפלי של ירושלים לכפרים שנושקים לרשות הפלסטינית. הכביש החדש כולל מעקף ופריסת צנרת מים חדשה ותת-קרקעית, כמו גם משקע תחבורתי שיאפשר תנועה מהירה יותר של מכוניות פלסטיניות מדרום לרמאללה עד למעבר קלנדיה.
המאבק במשטובות
במקביל, באוגדת איו"ש מעודדים מהמאבק בתופעת ה"משטובות", מכוניות ישראליות שהורדו מהכביש בעקבות תאונות, והתגלגלו על ידי עבריינים למכירה בשטחי הרשות לאחר שעברו שיפוץ קל. בחלק מהמקרים נעשה שימוש במכוניות הללו על ידי מחבלים, כמו בפיגוע הרצחני בכניסה לאריאל לפני כחצי שנה.
בזמן שצה"ל והמשטרה תופסים לא יותר מכמה מכוניות בודדות בכל פעולה נגד התופעה, מגנוני הביטחון הפלסטיניים נרתמו גם הם לפעולה. בפשיטות שעורכים המנגנונים הפלסטיניים על מתחמי המשטובות הם הורסים במקום כ-100 עד 200 מכוניות מסוכנות כאלה בכל פעולה.