האזעקות הבלתי פוסקות בצפון הארץ תפסו את תלמידות אולפנת אמי"ת בצפת בעיצומה של בחינת הבגרות בתנ"ך, כמו גם את יתר הניגשים ביישובי הגליל והגולן. הנבחנים ומוריהם ירדו יחד למרחבים המוגנים, ולאחר מכן חזרו לכיתות - וחלקם אף המשיכו את הבחינה בין האזעקות.
4 צפייה בגלריה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות במקלט. ארכיון
(צילום: משרד החינוך)
יירוטים בשמי צפת
(צילום: ישראל אסולין)

משרד החינוך קבע כי הבחינה תימשך בבתי הספר שבהם ניתן לעשות זאת, ובאלו שלא מסוגלים להמשיך ייקבע מועד אחר. כך למשל, גם תלמידים שיחושו כי אינם מסוגלים להיבחן יוכלו לגשת שוב במועד מאוחר יותר. יפה שמש, מנהלת האולפנה בצפת, אמרה כי "קשה מאוד להתרכז במציאות כזו. התלמידות המשיכו לענות על השאלות בבחינה גם תחת אש - החוסן מחייב לעשות הכול כדי להמשיך בחיים".
גם בתיכון הדתי בחצור הגלילית ליוו המחנכים את התלמידים למקלטים: "הבחינה הופרעה פעמיים. אי אפשר להשוות את הבחינה של תלמיד בירושלים או בפתח תקווה לבחינה של תלמיד שמופגז בעיצומה", אמר מנהל התיכון בועז יוספי. "אנחנו מחנכים לעמוד באתגרים, גם אם בגרות תחת אש היא לא משהו שחלמנו שיקרה. אני משוכנע שמשרד החינוך יבוא לקראתם".
אביה נביזאדה מכפר בלום ניגשה לבחינה בתיכון עמק החולה, וגם היא כמו חברותיה המשיכה להיבחן תחת אש. "לא דמיינתי שככה אסיים את בחינות הבגרות והלימודים בתיכון", אמרה. היא סיפרה כי מטחי הירי נשמעו בחוזקה בכיתה שבה נבחנה: "אני רגילה כבר לבומים ולמלחמה. אנחנו הולכים לישון איתה בלילה וקמים איתה בבוקר".
4 צפייה בגלריה
אביה וליבי
אביה וליבי
אביה נביזאדה וליבי עמר. נבחנו תחת אש
4 צפייה בגלריה
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין לאחר המטחים
(צילום: נתי אלימלך סגל)
4 צפייה בגלריה
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין
קצרין
(צילום: נתי אלימלך סגל)
ליבי עמר, תלמידת תיכון משדה אליעזר, סיפרה כי לאחר הבחינה חיכו לה ביומן השיחות 20 שיחות שלא נענו. "הבחינה הייתה בכיתה שנחשבת 'בטוחה', אז המשכנו במבחן. ניסיתי לעשות מה שיכולתי, אבל קשה להתרכז ככה. אני מקווה לעבור את הבגרות", אמרה. היא הוסיפה כי בעוד כחצי שנה, בחודש דצמבר, היא תתגייס לצה"ל, וכעת היא מקווה שעד אז המלחמה תהיה מאחורינו.

חוסר בתנאים, חוסר בשעות לימוד

במקביל למטחים ניגשו לבחינה גם אלפי תלמידים מפונים, שחוו עד כה שנה מאתגרת במיוחד. הרב אריאל פריש, מנהל ישיבת אורט המתמיד בקריית שמונה, אמר כי "התנ"ך הוא מקור חיינו והמצפן שלנו, והיום התלמידים ניגשו כשהם פליטים בארצנו. הם נאלצו להתמודד עם חוסר בשעות לימוד וחוסר בתנאים ראויים ללמידה בשל המציאות הקשה".
עופר זפרני, מנהל אורט דנציגר בעיר, אמר כי "אנשי הצוות שלנו עשו מאמצים אדירים לרכז את כל תלמידי כיתות י"ב במקום אחד על מנת להשלים את בחינות הבגרות הפנימיות בהצלחה. המורים ריכזו את ההשלמות לקראת בחינות הבגרות והיום, לקראת הבגרות בתנ"ך, אנחנו מאמינים שלמרות הקושי שחווינו, נוכל גם הפעם לקצור את הפירות".
כבר בתחילת השנה העניק משרד החינוך התאמות והקלות לתלמידי הצפון, שנאלצו ללמוד בצל המלחמה. בין היתר, תלמידים שפונו מבתיהם קיבלו תוספת ניקוד בשיעור של 15% לציון בכל אחת מהבחינות, תוספת זמן של 15% לזמן הבחינות והעלאה של משקל הציון השנתי.