חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר מסוקר כצפוי בהרחבה בראש הכותרות בכלי התקשורת ברחבי העולם, ומוצג כ"נקודת מפנה" וכניצחון דרמטי עבור ישראל – וגם עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו – אך כזה שגם מעלה כעת סימני שאלה גדולים באשר לעתיד המלחמה, וגם בנוגע לגורלם של החטופים בעזה.
נתניהו עצמו דן בשאלת השלכות החיסול בהתייעצות שכינס הבוקר (ו') עם שרים וראשי מערכת הביטחון. מדובר בהתייעצות ביטחונית שנקבעה מראש והייתה אמורה לעסוק באיראן ובלבנון, אך לאור החיסול היא עסקה גם בהשלכותיו ובאפשרות לשחרור חטופים ובניצול ההזדמנות שנוצרה, עם סילוקו של מי שהוגדר על ידי הנשיא ג'ו ביידן כ"מכשול בלתי עביר" לקידום עסקה.
7 צפייה בגלריה
שער הניו יורק פוסט בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
שער הניו יורק פוסט בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
"עכברוש בבור". שער ה"ניו יורק פוסט" הבוקר
7 צפייה בגלריה
אתר הניו יורק פוסט בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
אתר הניו יורק פוסט בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
בכותרת אמש נכתב: "מתנה מאלוהים"
7 צפייה בגלריה
אתר הניו יורק טיימס בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
אתר הניו יורק טיימס בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
הכותרת הראשית ב"ניו יורק טיימס"
בהמשך נפגש נתניהו בקריה עם הנשיא יצחק הרצוג, ומטעם הנשיא נמסר כי השניים הסכימו שלאחר החיסול "נפתח חלון הזדמנויות משמעותי – לרבות קידום החזרת החטופים וחיסול חמאס". הרצוג, יצוין, לוחץ כעת לקדם מהלך משמעותי, וסבור שאסור להתמהמה – כשברקע אזהרת קהילת המודיעין מעיכוב במגעים לעסקה, על רקע חשש מכאוס שלטוני בעזה שעלול להביא לפגיעה בחטופים.
בכלי תקשורת רבים בעולם הוגדר כאמור החיסול כהישג דרמטי עבור ישראל, כזה שעשוי לספק לה את תמונת הניצחון הדרושה לקראת סיום המלחמה. "עם חיסול אדריכל מתקפת 7 באוקטובר, ראש הממשלה יכול להגיד לישראלים שאחת ממטרות המלחמה הושגו. פוליטית, הדבר עשוי לאפשר לו להיות גמיש יותר בעסקת חטופים שתסיים את המלחמה בתמורה לחטופים – תנאי שהוא עד כה סירב לו, ולפי מבקריו הסיבה לכך, לפחות חלקית, היא איום על שלטונו".
אלא שנתניהו עצמו הצהיר כבר כי המאבק בחמאס טרם הושלם, והצהרתו המצולמת אמש הוזכרה גם היא בשלל הדיווחים – כעדות לכך שלפחות בינתיים, אין בכוונתו לאפשר מיד את סיום המלחמה. הפרשן הבכיר של רשת BBC הבריטית, ג'רמי בראון, כתב כי אף שהחיסול מהווה "מכה חמורה" לחמאס לא מדובר בסוף המלחמה. "החטופים עדיין לא חופשיים וחמאס עדיין נלחם ולעתים הורג חיילים ישראלים. הרג סינוואר הוא הניצחון שישראל רצתה. אבל עד שנתניהו לא יוכל לטעון ששאר מטרות המלחמה הושגו – המלחמה, כפי שהוא אמר, תימשך".
7 צפייה בגלריה
אתר BILD בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
אתר BILD בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
הכותרת הראשית ב"בילד" הגרמני
7 צפייה בגלריה
אתר AP בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
אתר AP בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
הדיווח ב-AP
ב"גרדיאן" הבריטי, עיתון שמזוהה עם השמאל בממלכה ונחשב לביקורתי למדי כלפי ישראל, פרסמו ניתוח שבו הודגש ההישג הפוליטי עבור נתניהו ונכתב כי החיסול "מחזק מאוד את מצבו הפוליטי ומאחד סביבו את התמיכה בבייס הימיני הניצי". בעיתון ציינו כי מצבו של נתניהו בסקרים השתפר ממילא אחרי שורת המכות שספג חיזבאללה בשבועות האחרונים ובראשן חיסול מנהיג ארגון הטרור חסן נסראללה. גם ב-AP ציינו את השיפור במצבו הפוליטי של נתניהו, והזכירו את השפל שלו בסקרים אחרי טבח 7 באוקטובר וגם את המשפט שלו שעדיין מתנהל. "הארכת המלחמה אפשרה לו ליהנות מהזינוק בתמיכה אחרי ההצלחות שקטף", כתבו שם.
ב"ניו יורק טיימס", מהעיתונים החשובים והבולטים בעולם, הדגישו בהקשר זה גם את העובדה שנתניהו עדיין תלוי בשותפיו הפוליטיים מימין, שדורשים ממנו להמשיך במלחמה. בעיתון הזכירו למשל את איומי השר איתמר בן גביר לפרוש מהממשלה אם המלחמה תסתיים מוקדם מדי לטעמו, וציטטו את הצהרתו אמש שבה קרא "להרחיב את החץ הצבאי ולדרוך על צווארו של ארגון הטרור, עד להבסה מוחלטת".

"חמאס כבר מובס, אפשר להביס אותו עוד יותר?"

ב"בילד" הגרמני, עיתון שידוע באהדתו לישראל, דיווחו על החיסול הדרמטי תחת הכותרת "מנהיג חמאס מת! האם מלחמת עזה נגמרה?", ובידיעה עצמה פירטו על המשמעויות האפשריות מבחינת ישראל והאזור, תוך שציטטו את דברי שר החוץ ישראל כ"ץ ולפיהם יש כעת הזדמנות לקדם עסקת חטופים. לצהובון הגרמני הנפוץ התראיין מומחה בשם פיטר נוימן, מ"קינגס קולג'" בלונדון, שהביע גם הוא תקווה להסכם שיביא לסיום "כל הסיפור של עזה". לדבריו, "זה יהיה גם טוב עבור ישראל, חמאס מובס, הכי הרבה שאפשר להיות מובס. קשה לדמיין איך יכול להיות מעבר לכך".
7 צפייה בגלריה
שער אל-אחבאר בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
שער אל-אחבאר בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
"המפקד המתנגש". באל-אחבאר הלבנוני ספדו
7 צפייה בגלריה
שער א-שרק אל-אוסט בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
שער א-שרק אל-אוסט בנוגע לחיסול יחיא סינוואר
שער "א-שרק אל-אווסט"
גם ב"ניו יורק פוסט", צהובון נוסף שאוהד את ישראל, דיווחו בשמחה רבה על חיסול סינוואר, ובשער העיתון הוצגה התמונה של גופת סינוואר – שלא טושטשה – בהריסות המבנה שבו חוסל ברפיח, כשחיילי צה"ל מביטים בה. בדיווח הראשוני אתמול על החיסול, שגם כן הובלט בכותרת הראשית באתר, הודגשה העובדה כי החיסול נעשה בהיתקלות מקרית וללא מודיעין מקדים – ונכתב כי מדובר ב"מתנה מאלוהים".
גם בתקשורת הערבית סוקר החיסול בהרחבה. עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, הקדיש את השער הבוקר לסינוואר ותמונתו פורסמה שם על רקע אדום – תחת הכותרת "המפקד המתנגש", כאשר הכוונה למי שהתעמת עם כוחות צה"ל.
באופן קשור, או שלא, פרסם חיזבאללה, זמן קצר אחרי הודעת דובר צה"ל על חיסולו של סינוואר והצגת הסרטון האחרון מהזירה, הודעה רשמית מ"חדר המבצעים" של ארגון הטרור. ההודעה סקרה את הישגי ארגון הטרור הלבנוני בתחומים השונים עד כה, לטענתם כמובן: העימותים הקרקעיים מול כוחות צה"ל, הישגי כוח הטילים והכוח האווירי של חיזבאללה שאחראי על הכטב"מים, והישגי היחידה האווירית של ארגון הטרור.
עלייתו וחיסולו של יחי סינוואר
כך חוסל יחיא סינוואר
דווקא בסוף ההודעה הופיעה הפסקה החשובה יותר, בה הודיע חדר המבצעים של חיזבאללה על "מעבר לשלב חדש והסלמה בעימות עם ישראל". זו אגב, הכותרת היחידה המופיעה גם היא על שער עיתון "אל-אחבאר" הבוקר. מעל תמונתו של סינוואר נכתב: "חיזבאללה מתחיל שלב הסלמה חדש". בפרסום עצמו של חיזבאללה מהלילה סינוואר לא הוזכר כלל ולא מוצג קשר בין האירועים.

המשפיענים הסעודים שחגגו: "סינוואר היה מטורף"

עיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי, שיוצא לאור בערבית בלונדון, בחר לפרסם בשער העיתון את התמונות שצה"ל פרסם מהזירה בה סינוואר חוסל. אתמול, אחרי ההודעה על החיסול, משפיענים ערבים, בעיקר סעודים, לא היססו להביע את שמחתם ברשת מחיסולו. אבראהים סלימאן הסעודי הסביר: "למה אנחנו שמחים בהשמדת מנהיגי חמאס ומפלגת השטן (חיזבאללה)? כי הם תקפו את מדינתנו, הם היו מרוצים מתקיפות החות'ים נגדנו, הם נלחמו עם החות'ים נגדנו, הם מילאו את המדינה שלנו בסמים, הם שרפו תמונות של סמלים שלנו והפגינו נגדנו. לכן, נשמח בחורבן שלהם".
טאריק אל-חומייד הסעודי, עיתונאי והעורך לשעבר של "א-שרק אל-אווסט", כתב: "סינוואר חי בטירוף ובסופו של דבר הצית את האזור". עדוואן אל-אחמרי הסעודי, עורך "אינדיפנדנט" בערבית, כתב: "נסראללה סיים וסינוואר הלך אחריו. הם השאירו את ביירות ואת עזה הרוסות וגרמו לעקירה של מאות אלפים, שנותרו ללא מחסה. איראן שילמה משכורות ונתנה הנחיות. בטהרן אין הרס. פלסטין לא שוחררה ולא קמה מדינה".
התיעוד של סינוואר ברגעיו האחרונים. באיראן טענו שהוא מציג אותו כגיבור
(צילום: דובר צה"ל)

באיראן, האירוע סוקר כמו בכל כלי התקשורת הערבים, אך עד כה לא השמיעו שם התבטאויות חריפות מדי מצד בכירים מהציר האיראני - שחמאס היה חלק ממנו. משלחת איראן באו"ם מסרה הלילה כי "רוח ההתנגדות תתחזק אחרי מותו של סינוואר" וכי הוא "יהפוך לדמות מופת עבור הנוער והילדים שימשיכו את דרכו לקראת שחרור פלסטין".
המשלחת האיראנית מסרה עוד כי "סינוואר יהפוך ל"מקור השראה" – והתייחסה לתיעוד מרגעיו האחרונים של סינוואר שפרסם אמש דובר צה"ל, ובו נראה רעול פנים ומנסה בעודו גוסס להשליך מקל על רחפן שצילם אותו. באיראן השוו את התיעוד לתמונות מתפיסת סדאם חוסיין בעיראק על ידי האמריקנים, וטענו שהוא התחנן בפניהם לא להרוג אותו: "אלו שהחשיבו אותו למודל שלהם להתנגדות קרסו בסופו של דבר. בניגוד אליו, כשמוסלמים מביטים לעבר השהיד סינוואר ניצב בשדה הקרב – במדים קרביים ובחוץ, לא במחבוא ואל מול האויב – רוח ההתנגדות שלהם מתחזקת".