3 צפייה בגלריה
 דרעי ומקורבו בועז יוסף
 דרעי ומקורבו בועז יוסף
דרעי ומקורבו בועז יוסף
(צילם: שלו שלום, אושרי וייצמן)
מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) את הצעת החוק של ח"כ עמית הלוי מהליכוד, שנועדה לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, להתמודד בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות. ח"כ טלי גוטליב מהליכוד הודיעה ליו"ר הקואליציה אופיר כץ כי היא מסרבת להצביע, על רקע הביקורת החריפה שמתחה על ההצעה. ההצעה עברה ברוב של 46 בעד מול 41 נגד. יוסף נחשב למקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שגם מינה אותו לתפקיד בהיותו השר.
ההצעה ספגה ביקורת בימים האחרונים מצד חברי כנסת, אנשי ציבור והייעוץ המשפטי של הכנסת, שטען כי מדובר בהצעת חוק פרסונלית שלא ראוי לקדם, בעוד שההכנות לבחירות ברשויות המקומיות, שייערכו ב-31 באוקטובר, כבר בעיצומן.
3 צפייה בגלריה
עמית הלוי
עמית הלוי
"75% מהאנשים רוצים מישהו מסוים בטבריה, אנחנו נמנע מהם? לא". הלוי
(צילום: יואב דודקביץ)
ההצעה צפויה לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף לרוץ לראשות העיר בבחירות הקרובות. המקרה של יוסף, שנחשב מקורב ליו"ר ש"ס אריה דרעי ואף מונה על ידו ליו"ר הוועדה הקרואה, הוא המקרה היחיד לקראת הבחירות המקומיות המתקרבות שבו אדם העומד בראש ועדה כזו מבקש לרוץ בראשות העיר. במצב הקיים כיום, יו"ר ועדה צריך להמתין תקופת צינון של קדנציה שלמה לפני שיוכל לרוץ. בשל כך, נתפס החוק כחוק פרסונלי שמבקש להיטיב עם יוסף.
אחרי הביקורת שנשמעה גם בתוך הליכוד, בין היתר גם מצד גוטליב, אמר הלוי כי "הרצון להחזיק בכוח, הרצון להשפיע במרחב הציבורי והרצון לקבל תשומת לב יכולים להפוך איש ציבור מאדם המבהיר את העמדה שלו במחלוקת עניינית לאדם שאיבד עניין בנושא עצמו ופועל רק למען האינטרס האישי שלו. בעידן שלנו, של הרשתות החברתיות, הסכנה הזו של אנשי ציבור מתלהמים שנוהגים בגסות רוח, שמשקרים, ששותפים לשיימינג ללא בסיס - הסכנה הזו התעצמה שבעתיים".
לפי הלוי, "מבחינה ציבורית הכל ממש לא בסדר, מכיוון שהתנהגות כזאת שלנו כנבחרי ציבור מקרינה באופן ישיר על כל החברה, כי בכל חברה יש מחלוקות". ח"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד התפרץ לדבריו, ושאל: "איזה מחלוקות? חוקים לא יכולים להיות פרסונליים".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"החוק הזה לא יעבור את הביקורת השיפוטית". סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הלוי המשיך בדבריו, וציין כי "החוק כמו שאני מציע כאן היה קיים 50 שנה במדינת ישראל. בא ב-2008 חבר כנסת שרצה להגביל את הזכות לבחור ולהיבחר - שראש ועדה קרואה לא יוכל להתמודד בבחירות. החוק הזה מגביל את עיקרון הדמוקרטיות". ח"כ נאור שירי מיש עתיד צעק לעברו כי "זה חוק מושחת. לא טוב שנתערב לרשויות ונאמר במי יכולים או לא יכולים לבחור. אתה רק פוגע בדמוקרטיה".
עוד אמר הלוי כי "אנחנו בסך הכל מאפשרים לתושבי הרשויות לבחור את המועמד הטוב בעיניהם. בדמוקרטיה התושבים זכאים לבחור את מי שהם רוצים. בנוסח המקורי רציתי שיהיה כתוב שרק ראש ועדה קרואה שהבריא את העיר יוכל להתמודד, אבל עכשיו אם נשים בכף המאזניים אחת את ההסתייגויות שלכם אל מול האפשרות של התושבים לבחור את הטוב בעיניהם - זו הכף המכריעה".
בתגובה לביקורת של הייעוץ המשפטי לכנסת, שטען כאמור שמדובר בזמן בעייתי להעביר את ההצעה משום שהמירוץ לבחירות המוניציפליות כבר התחיל, אמר הלוי כי "יש מספיק זמן לרישום המועמדים לבחירות, אז הטענה הזו רחוקה מלהיות מדויקת". ח"כ גדעון סער מהמחנה הממלכתי הגיב: "עכשיו לבוא בניסיון לבליץ, כי אתם תהיו חייבים בשביל לחוקק את זה לסיים את החקיקה עד סוף יולי ואנחנו ביוני, כדי להתערב בבחירות בטבריה. אני שואל אתכם - מה האובססיה שלכם לחוקים עקומים ומושחתים?".
סער הוסיף כי "אני מודיע לכם - החוק הזה לא יעבור את הביקורת השיפוטית, אתם תתבזו תוך כדי ההליך ותישארו כרגיל עם שום דבר ביד. כשאתה נותן לשר פנים למנות ראש ועדה קרואה ואחרי זה לאפשר לו להשתמש במשאבים שלו להתמודד - זה דבר לא ראוי ולא דמוקרטי". הלוי השיב לסער כי "75% מהאנשים רוצים מישהו מסוים בטבריה, אנחנו נמנע מהם? לא. אנחנו נתערב. וכולם אנטי דמוקרטים? אתם לא תמנעו ממישהו לבוא ולהיבחר. הייתה פה כנסת שהחליטה להגביל את היכולת לבחור ולהיבחר ואנחנו משנים את זה".