מהומות פרצו היום (שני) בבסיסי צה"ל, תחילה בשדה תימן ולאחר מכן בבית ליד, בעקבות עיכוב שמונת חיילי המילואים שחשודים בהתעללות מינית במחבל עצור. הכאוס החל מיד עם פרסום הסרטונים שבהם נראים שוטרים צבאיים מתעמתים עם החיילים בבסיס שדה תימן, ובהמשך הגיעו לבסיס עשרות מפגינים - שאף פרצו אליו, בתמיכת חברי כנסת מהקואליציה ששהו במקום. בהמשך התפתחו מהומות גם בבסיס בית ליד, שם פרצו מפגינים מחסום - ועומדים בינו לבין שער הכניסה לבסיס. בשתי המחאות הותקפו צוותי תקשורת שהגיעו לסקר את האירועים, וצלמים חולצו על-ידי המשטרה.
ההפגנה בבית ליד
(צילום: יריב כץ)

מפגינים פורצים לשדה תימן
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

אל ההפגנה בבית ליד, נציין, הגיעו גם רעולי פנים חמושים - חלקם במדים. הם עמדו על משאית, וחברת הכנסת טלי גוטליב נאמה לצידם. הכניסה לבסיס נחסמה במשך יותר משלוש שעות.
כתבת ynet ו"ידיעות אחרונות" אילנה קוריאל הותקפה בידי עשרות מפגינים ליד מחנה שדה תימן בדרום, אחרי שהגיעה לסקר את המהומה שפרצה באזור. לדבריה, המפגינים "דחפו אותי וירקו עליי, קראו לי שרמוטה. זונה של ערבים. בוגדת. העיפו לי את הטלפון פעמיים, אני בדמעות". מלבד קוריאל הותקפו צוותי חדשות נוספים.
קוריאל הסבירה כי רק הגיעה לעשות את עבודתה. "ניסו לגנוב לי את הטלפון. קיללו אותי שוב ושוב: 'ערב רב, בוגדת. לכי לעזה'. אחת מהן הייתה מפגינה עם דגל ישראל", שיתפה. לדבריה, "כל פעם שהרמתי את הטלפון הם פשוט דחפו אותי והיו אלימים. אי-אפשר היה להשתמש בטלפון". כמה מהמפגינים אף תועדו מפנים לעברה אצבע משולשת. בהמשך פינתה המשטרה את קוריאל מהמקום, במטרה להגן עליה.
הקריאות לעבר קוריאל: "לכי לעזה"
(צילום: אילנה קוריאל)

3 צפייה בגלריה
אילנה קוריאל הותקפה במהלך מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
אילנה קוריאל הותקפה במהלך מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
קילל והעיף את הטלפון. אחד מהמוחים בשדה תימן
(צילום: אילנה קוריאל)
3 צפייה בגלריה
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
גוטליב לצד רעולי פנים חמושים בהפגנת התמיכה בבית ליד
עוד לפני התקיפה של קוריאל, הותקף במקום גם צוות חדשות קשת שהגיע לסקר את האירועים. הכתב אורי איזק אמר בריאיון לחדשות קשת כי "הגענו ממש סמוך לש"ג, איפה שהתאספו המפגינים. ושם התחילו פשוט לעלות עלינו, לצעוק לעברנו שאנחנו חמאס, לירוק, לשפוך מים, להעיף את המצלמות. אני לוחם מילואים, חמישה חודשים הייתי ברצועת עזה, סיכנתי את החיים שלי. אף אחד לא יבוא ויגיד לי אם אני חמאס או לא חמאס, או ציוני או לא ציוני, זו בושה וחרפה". גם כתב של גל"צ ספג קללות במקום. בהמשך הותקף צלם ynet, לצד צוותי עיתונות נוספים, בבסיס בית ליד. המשטרה חילצה את הצלמים, והם התרחקו מהמקום.
התקיפה ליד שדה תימן התרחשה כאמור לאחר שהמשטרה הצבאית פשטה על המקום ועיכבה לחקירה שמונה חיילי מילואים החשודים בהתעללות מינית קשה במחבל נוחבה שמוחזק בבסיס. מפגינים שהגיעו למקום קראו קריאות תמיכה בחשודים בהתעללות במחבל נוחבה, שפונה לבית החולים סורוקה עם חבלות בישבנו. ח"כ צבי סוכות תועד נכנס לבסיס ללא אישור, דרך פרצה בגדר. בהמשך הוא תועד קורא למפגינים לא להתעמת עם החיילים במקום.
לקראת השעה 18:00 התחדשו הניסיונות לפרוץ לשדה תימן, כשמפגינים נבלמו על-ידי שוטרים. במקביל, עשרות מפגינים, בהם כמה חמושים רעולי פנים, פרצו כאמור את המחסום הראשון של בסיס בית ליד, שם נחקרים חיילי המילואים שעוכבו. המפגינים, שעמדו לצד ח"כ גוטליב, נשאו שלטים שעליהם נכתב "אל תיגעו בלוחמים שלנו", וקראו קריאות גנאי נגד הפרקליטות הצבאית ומצ"ח. גם ח"כ יצחק קרויזר נכח בהפגנה. בנוסף, המפגינים קראו לבדוק כל רכב שנכנס לבסיס, ואמרו "לוחמים עצורים לא ייכנסו".
ח"כ סוכות נכנס למחנה שדה תימן

3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
הפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
שלט בגנות הפצ"רית בבית ליד
(צילום: יריב כץ)
עוד נמסר מהמוחים במקום כי "עם ישראל אומר את דברו, לא ייכנסו לוחמים. חלאות עוצרים את הלוחמים. היום זה לוחמים מחר זה הילדים שלכם". אחרים אמרו: "מי שייגע בלוחמים שלנו נכרות לו את הידיים המטונפות". אנשים הוסיפו קריאות נגד הלוי, וטענו: "הרמטכ"ל שאחראי למחדל - נותן גיבוי לפרקליטות". בנוסף, הונף במקום שלט בגנות הפצ"רית, שכונתה מחבלת נוחבה, לצד שלט אחר עם הכיתוב "הפצ"רית לכלא".
המוחים חסמו את הכניסות לבסיסים ופרצו אליהם לעיני חברי כנסת. בנוסף, הם תקפו בבית ליד צלמת של תאגיד השידור "כאן", ויותר מעשרה מהם - שהיו לבושים בשחור - הקיפו את כתב קשת ברהנו טגניה, שהיה בשידור. המוחים לקחו מטגניה את המיקרופון וזרקו הערות על כתב אחר של הערוץ, והשידור נקטע.
המשטרה חסמה את רחוב גילה בכפר יונה, הרחוב הראשי לשכונת גבעת אלונים הסמוכה לבסיס, ואמרה לתושבים שהתלוננו: "תבואו רגלית". החסימה בוצעה כדי שמפגינים, ובהם אנשי "לה פמיליה", לא יגיעו לבסיס. בעקבות זאת החלה הפגנה בצומת גבעת אלונים על כביש 57, והתושבים שאלו: "איפה המכת"זית?".
הסנגוריה הצבאית מסרה: "במענה לפניות כתבים בפרשת שדה תימן, אנו מעדכנים כי הסנגוריה הצבאית מלווה ומייצגת שישה מבין החיילים שעוכבו לחקירה. מדובר באנשי מילואים, כולם אזרחים נורמטיביים ובעלי משפחות, שביצעו את תפקידם המורכב נאמנה תוך סיכון חיים מתמשך. אנו משוכנעים כי יתברר בחקירה עניינית ומקצועית שאין בסיס לחשדות כלפיהם. הסנגוריה הצבאית מעמידה לרשותם עורכי דין ותיקים ומנוסים, בשירות מילואים וסדיר".
המחאה והפלישה לבסיס
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "ראש הממשלה ביקש לפני שעתיים להרגיע את הרוחות. מאז עיתונאים הוכו, שלטים 'הפצ"רית לכלא' הונפו ורעולי פנים לבושי מדים עם נשקים מפגינים מול בסיס צה"ל בבית ליד. זו לא התפרעות, זה ניסיון להפיכה של מיליציה חמושה מול ראש ממשלה חלש שלא מסוגל להשתלט על הממשלה שלו".
אגודת העיתונאים ירושלים מסרה, בעקבות תקיפת העיתונאים: "חייב להיות ברור שתקיפת עיתונאים שעושים את עבודתם בעבור הציבור תיענה בתַקיפות ובעונשים מרתיעים. אנו קוראים למשטרה לפעול במהירות לאיתור התוקפים, ולמצות עימם את הדין במלוא החומרה".
אחרי שמפגינים פרצו לבסיס, התייצב הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, לצד מצ"ח והפרקליטות הצבאית וגינה את התקרית. "אירוע הפריצה לבסיס שדה תימן הוא חמור ביותר ומנוגד לחוק", תקף הלוי. "הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. אנחנו נמצאים במלחמה, ופעולות מסוג זה מסכנות את ביטחון המדינה. אני מגנה בחריפות את האירוע ואנחנו פועלים להשיב את הסדר בבסיס".
חרף מתקפות הרמטכ"ל, המפגינים זכו לגיבוי של שורת חברי כנסת ושרים מהליכוד, עוצמה יהודית והציונות הדתית שהגיעו למקום כדי להשתתף במחאה על המעצרים. כעבור זמן מה קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו "להרגעה מיידית של הרוחות בשדה תימן", וגינה בתוקף את הפריצה לתוך בסיס של צה"ל. שר הביטחון יואב גלנט גינה את הפריצה לבסיס גם כן.