3 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בנימין נתניהו
שלמה פילבר בנימין נתניהו
נתניהו הנחה למתן את ירידת המחירים. פילבר וראש האופוזיציה
(צילום: מוטי קימחי, אלכס קולומויסקי)
עד המדינה שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, יעלה מחר (יום רביעי) לראשונה להעיד במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. פילבר יעיד בעיקר על תיק 4000 (בזק-וואלה), אך גם על מספר סוגיות בתיק 1000 (תיק המתנות). בתיק 4000, עדותו נחשבת דרמטית. מדובר בעד מרכזי, איש אמונו של נתניהו, שאמור להעיד על פן שעד כה עסקו בו רק מעט במשפט - הצד הרגולטורי בעסקת השוחד לכאורה בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ'. בדיון היום בבית המשפט ביקשה הפרקליטות תשע ישיבות לצורך עדותו של פילבר.
פילבר היה מקורבו של נתניהו וליווה אותו שנים ארוכות במערכת הפוליטית. בין דצמבר 2014 ועד לבחירות לכנסת שהתקיימו במרץ 2015, פילבר שימש כמנהל קמפיין הבחירות של הליכוד. בהמשך, ביוני 2015, מינה נתניהו את פילבר לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת. פילבר כיהן בתפקיד זה עד ליולי 2017. הפרקליטות טוענת כי בעת מינויו היה פילבר נטול רקע מקצועי בתחומי העיסוק של משרד התקשורת.
3 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
פילבר קיים איתו שיחות חשאיות. אלוביץ'
(צילום: עמית שאבי)
לפי כתב האישום, נתניהו ואנשיו הפנו לבני הזוג אלוביץ' דרישות בנוגע לפרסומים באתר וואלה שהיה בבעלות בזק, ושאול ואיריס אלוביץ' נענו להן באופן חריג. נתניהו, בתמורה, הפעיל את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שבקידומם רצה אלוביץ', בעבורו או בעבור חברות שונות שבשליטתו ושהיו בעלי ערך כלכלי רב ביותר עבורו. נתניהו עסק מתוקף תפקידיו הציבוריים בכמה מקרים בענייניו הרגולטוריים של אלוביץ', ועשה פעולות שקידמו אינטרסים עסקיים משמעותיים שלו, שהיקפם נאמד בסכומי עתק. ההגנה, מנגד, דוחה מכל וכל את הטענות לשוחד - ותנסה להראות בחקירתו הנגדית של פילבר שלא נעברה כל עבירה פלילית.
לפי כתב האישום, נתניהו מינה את פילבר ב-7 ביוני 2015 לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת במקומו של אבי ברגר. ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, איתן צפריר, ערך לפילבר תדרוך בנוגע לתפקידו כמנכ"ל המיועד במאי 2015, וציין כי יש לקדם את אישור עסקת בזק-יס - שהייתה שווה לאלוביץ' סכום עתק.
בכתב האישום נטען כי במועד לא ידוע, זמן קצר מאד לאחר אישור מינויו של פילבר, ובמסגרת יחסי ה"תן וקח" שהתקיימו בין נתניהו ובני הזוג אלוביץ', זימן נתניהו את פילבר לפגישה בלשכתו. בפגישה זו נתניהו אמר לפילבר שאלוביץ' התלונן בפניו על הטיפול של משרד התקשורת בעסקיו, והנחה את פילבר לפעול במסגרת תפקידו כמנכ"ל המשרד באופן שיטיב עם אלוביץ'. במסגרת פגישת ההנחיה הורה נתניהו לפילבר באופן ספציפי להביא לאישורה של עסקת בזק-יס בהקדם. בנוסף, נטען כי נתניהו הנחה את פילבר למתן את ירידת המחירים במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי - כלומר, לגרום לכך שעל אף שהרפורמה התחרותית תישמר, המחירים שתוכל בזק לגבות עבור מתן גישה לתשתיות שלה במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי יהיו מחירים גבוהים מאלה שגובשו בעבר במשרד התקשורת, באופן שיטיב עם קבוצת בזק.
3 צפייה בגלריה
בעז בן צור
בעז בן צור
מחכים לחקירה הנגדית של פילבר. עורך דינו של נתניהו, בעז בן צור
(צילום: יואב דודקביץ)
כפועל יוצא של "פגישת ההנחיה" ומיד אחריה, פילבר החל לפעול באופן נמרץ - בין היתר מול גורמי המקצוע במשרד התקשורת - כדי להביא לאישור עסקת בזק-יס בהקדם האפשרי. ב-13 ביוני 2015 פילבר נפגש עם אלי קמיר, ששימש כיועץ לקבוצת בזק, בביתו הפרטי של קמיר. בפגישה זו, הבהיר קמיר לפילבר את לוח הזמנים הדרוש מבחינתו של אלוביץ' לאישור העסקה - והסביר כי לאשרה עד ל-23 ביוני 2015. יום לאחר מכן, ב-14 ביוני 2015, התקיימה פגישה בין אלוביץ' לפילבר במשרד התקשורת. בפגישה זו הבהיר פילבר לאלוביץ' כי נתניהו דיבר איתו וכי הוא מחויב לקידום ענייניו של אלוביץ'.
פילבר, לפי כתב האישום, קיים ערוץ תקשורת חשאי עם אלוביץ' וקמיר בעקבות הנחייתו של נתניהו. במסגרת ערוץ זה, פילבר העביר לאנשי בזק מידע פנימי על התקדמות אישור העסקה, ואנשי בזק העבירו לפילבר את דרישותיהם ביחס לנוסח אישור העסקה. פילבר הסתיר את קיומו של ערוץ התקשורת הישיר עם אנשי בזק מן הגורמים המקצועיים במשרד התקשורת.
עד כשבוע לפני אישור עסקת בזק-יס, העמדה המקצועית במשרד התקשורת - שבה החזיק סמנכ"ל הכלכלה הרן לבאות, שהיה הגורם המקצועי הרלוונטי לנושא - הייתה שיש להתנות את אישור העסקה בתנאים שיקדמו את יישום רפורמת השוק הסיטונאי. בשל הנחיית נתניהו, וכדי להביא לאישור העסקה במהירות ובמועד הדרוש לאלוביץ', פעל פילבר מול לבאות כדי שזה ייתן את הסכמתו לאישור העסקה ללא תנאים. בנוסף פעל פילבר בעניין זה מול המשנה למנכ"ל המשרד, מימון שמילה. את כל זאת עשה פילבר מבלי שגילה להם שהוא פועל כדי להיטיב עם אלוביץ' בהתאם להנחיית נתניהו, ולא בשל עמדה מקצועית עצמאית שלו.
משפט נתניהו, אתמול
(צילום: גלעד מורג )

בהתאם לדרישות אנשי בזק וכדי למנוע עיכוב באישור העסקה, פילבר הביא גם לכך שמנוסח אישור העסקה הושמט סעיף הנוגע לאפשרות של משרד התקשורת לנקוט אמצעי אכיפה נגד בזק בקשר למהלך של מימוש אופציה לרכישת אחוזים בודדים של מניות יס. לפי כתב האישום, פילבר הבהיר לגורמי המקצוע במשרד התקשורת ובמועצת הכבלים והלוויין שהוא מקדם את אישור עסקת בזק-יס בהתאם להנחיות נתניהו. בין היתר, הביא פילבר לכך שהליך גיבוש המלצת מועצת הכבלים והלוויין התבצע באופן מואץ כדי לעמוד בלוחות הזמנים הנדרשים לאלוביץ'.
לפי כתב האישום, ב-23 ביוני 2015 נמסרה לנתניהו המלצת מועצת הכבלים והלוויין לאשר את העסקה, וכן המסמכים האחרים שנדרשו לצורך אישור היתר העברת השליטה. עוד באותו היום חתם נתניהו על אישור העברת השליטה, תוך שהוא מודע לכך שהאישור קודם על-ידי פילבר - לפי הנחייתו - כדי להיטיב עם אלוביץ'.
פילבר, לפי הפרקליטות, נפגש עם אנשי בזק בבתיהם הפרטיים ובמקומות אחרים מחוץ למשרדו, ללא נוכחות של גורמים אחרים ממשרד התקשורת. הוא הסתיר את קשריו עם אנשי בזק מהדרג המקצועי במשרד, ויצר מצג כוזב של מנהל תקין. לפי כתב האישום נגד נתניהו, פעולות אלה של פילבר חרגו באופן קיצוני מההתנהלות המצופה ממנכ"ל משרד ממשלתי, והגיעו לכדי סטייה מן השורה בכל הנוגע לטיפול המשרד בענייני קבוצת בזק.
פילבר לא פעל רק בכל הקשור לעסקת בזק-יס: לפי כתב האישום, בעקבות ההוראות שנתן לו נתניהו ב"פגישת ההנחיה" למתן את ירידת המחירים ברפורמת השוק הסיטונאי, פילבר שינה את שיטת הביצוע של הרפורמה בשוק הטלפוניה לשיטה המועדפת על בזק. הוא עשה זאת למרות שהשיטה נשקלה ונדחתה בעבר על-ידי משרד התקשורת.
בכל הנוגע לתיק 1000, לפי כתב האישום, נוכח "שלל הזיקות" בין נתניהו לאיש העסקים ארנון מילצ'ן, היה על נתניהו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן במסגרת תפקידיו. למרות זאת, בתקופה שבין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 נתניהו פעל במסגרת תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן. בין היתר, נטען, בשנת 2015 נתניהו הנחה את פילבר לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה בקשר לעסקת מיזוג חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", כדי שהשקעה שבחן מילצ'ן באותה העת תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.
פילבר, נציין, כתב לא אחת הערות לעומתיות בטוויטר כלפי המשפט והאישום בשוחד בתיק 4000. לאחרונה פילבר התייחס בטוויטר להאשמות של כתב דה מרקר: "כל הטירלול שהמדינה עוברת כבר 3 שנים נולד מאיזו תזה הזויה שחלחלה כמו תולעת רעילה לגופי החקירה והאכיפה. רק באיחור גדול כולם מבינים שהתשתית העובדתית שהציגו לציבור הייתה שקרית והמציאות חושפת את קלונם". פילבר מיהר להבהיר בהמשך: "ראיתי ששורה של כתבים מתקשים בהבנת הנקרא. למאותגרים, הדיון עם נציג דה מרקר התייחס לכתבותיו". כך או אחרת, מחשבותיו של פילבר על התשתית באישום, אינן חשובות לניהול המשפט, אלא תוכן עדותו - האם יספק לפרקליטות את תוכן העדות שהם רוצים והאם ההגנה תציג משמעויות אחרות לכך. לאחרונה, יש לציין, פילבר עבר ראיון עד בפרקליטות וחזר על עיקרי עדותו במשטרה.