יותר מ-60 קצינים וקצינות, בוגרי תוכנית "חבצלות" של אמ"ן, הודיעו הערב (שני) כי הם משעים את התנדבותם למילואים בעקבות חקיקת המהפכה המשפטית. במכתב שעליו חתמו כתבו כי "לאור בחירתה של הממשלה להתחיל ולשנות בפועל את שיטת המשטר הישראלית ללא הסכמה רחבה, תוך התעלמות בוטה של הדרג המדיני מההשלכות ההרסניות על צה"ל, אנו משעים את התנדבותנו למילואים בכל יחידות האיסוף, המחקר, השדה וההכשרה, עד להודעה חדשה".
"חבצלות" היא תוכנית הדגל של חיל המודיעין ונחשבת ליוקרתית בצה"ל. התוכנית אחראית על הכשרת הקצונה הבכירה של אמ"ן, ובוגריה מחזיקים בתפקידי מפתח בחיל.
2 צפייה בגלריה
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
"למרות רגישות הנושאים הנידונים, החקיקה נעשית בפזיזות". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
במכתב ששלחו לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, לראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ולראש תוכנית "חבצלות" תת-אלוף (במיל') מוטי דימיטשטיין, כתבו הקצינים כי "אנחנו עוקבים בדאגה אחר תהליכי החקיקה שמקדמת הממשלה, תוך ערעור מערכת האיזונים והבלמים העדינה בדמוקרטיה הישראלית. למרות רגישות הנושאים הנידונים, החקיקה נעשית בפזיזות, תוך התעלמות מוחלטת מאזהרות המומחים לגבי ההשלכות הכלכליות, החברתיות והביטחוניות שלה, וללא הסכמה רחבה".
הם הוסיפו כי "כקצינות וקציני מודיעין, שמורגלים בניתוח תהליכים מדינתיים ארוכי-טווח ושינויים משטריים, איננו יכולים להתעלם מהתמורות המבהילות שעוברת המדינה בחסות החקיקה המשפטית המקודמת על ידי הממשלה - נסיגה כלכלית שבאה לידי ביטוי בירידה חדה בהשקעות בהייטק ויציאת כספים מישראל; פגיעה בברית האסטרטגית עם ארה"ב ומדינות ידידות נוספות; והחמור מכל - התפרקות מואצת של החברה הישראלית לגורמיה תוך שיסוי האזרחים אלה באלה".
לדבריהם, "אנחנו, שגדלנו וחונכנו על אהבת הארץ, ששירתנו שנים רבות בצה"ל וממשיכים לתרום למדינה גם היום, רואים כיצד הממשלה משנה את פניה של המדינה לבלי היכר, תוך הפרת החוזה שבין המדינה לאזרח. מטרת הדמוקרטיה איננה לאפשר לרוב האזרחים שליטה מוחלטת, אלא להבטיח את זכויות כלל האזרחים גם כשנציגיהם אינם בשלטון. מרכיב הביקורת השיפוטית על הרשות המבצעת הוא חיוני על מנת להבטיח מערכת דמוקרטית בריאה, במיוחד במדינה שנעדרת מגבלות אחרות על השלטון כמו ישראל".
רס"ן ר', בוגר "חבצלות" שחתם על המכתב, סיפר ל-ynet כי "הודעתי היום למפקדים שלי והיה מאוד עצוב, זה לא נאמר מפורשות אבל ניכר שיש אמפתיה. עילת הסבירות הייתה מבחן עד כמה הקואליציה רצינית לגבי המשך החקיקה. מהרגע שזה עבר זה התניע את השיח בצורה מעמיקה יותר".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נואם בטקס יחידות מילואים מצטיינות לשנת תשפ"ג
הרמטכ"ל הרצי הלוי נואם בטקס יחידות מילואים מצטיינות לשנת תשפ"ג
"זו שעתם של המפקדים לגלות מנהיגות ואחריות". הלוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לשאלה מדוע חיכו עד עכשיו להוצאת המכתב, חודשים ושבועות אחרי יחידות אחרות שהודיעו על הפסקת התנדבות, ענה ר' כי "אנחנו מחוברים בטבור לשירות הצבאי, זה חלק מאוד זהותי ממי שאנחנו ולכן לקח לנו זמן, זה היה מאוד מאתגר עבורנו". לגבי האפשרות שהחקיקה תיעצר או תמשיך רק בהסכמה רחבה, כפי שאמרו בימים האחרונים שרים בליכוד, אמר ר' כי "חונכנו לחשיבה ביקורתית ואנחנו לא קונים את זה, לא ברור לי מי כן. זה אפילו לא עלה כשיקול".
בינתיים, על רקע המשבר בצבא, קיים הרמטכ"ל ביומיים האחרונים שיחות פיקודיות בנושא לכידות וכשירות צה"ל. בשיחות, שהתקיימו במחנה "דיין" (גלילות), השתתפו כלל מפקדי צה"ל מדרגת אלוף-משנה ומעלה, מכלל הזרועות, הפיקודים והאגפים. מדובר צה"ל נמסר כי "בשיחות, בהן נכחו גם חברי פורום מטכ"ל, התאפשר שיח פתוח ולכלל הנוכחים ניתנה האפשרות להתייחס לנושא".
בשיחות אמר הלוי למפקדי צה"ל כי "עובר כאן תהליך עמוק מאוד על החברה הישראלית, ויש לנו אחריות לאומית כבדה לביטחון המדינה ולאזרחיה באחת התקופות המורכבות. זו שעתם של המפקדים לגלות מנהיגות ואחריות ולפעול מול הפקודים באחריות, בתבונה וברגישות כשנדרש, לצד מוכנות גבוהה לאתגרים הביטחוניים מולם אנו ניצבים.
"באשר למחלוקת בחברה הישראלית, לכל אחד יש דעה שחשובה באותה המידה, אנחנו כלובשי מדים לא מעורבים בכך", הוא הוסיף. "אנו מחבקים את אנשי המילואים באשר הם, מעלים על נס את אלו שבחרו להתייצב בכל תנאי וקוראים לכולם לחזור ולהתייצב. כך נכון וכך צריך. צה"ל הוא צבא העם, המודל שעובד כבר 75 שנה, היום כמו אז - כולם צריכים לבוא לשרת בסדיר ובמילואים".