סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, המועמדת של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הכריזה הערב (יום ג') כי בחרה במושל מינסוטה טים וולז לסגנה במרוץ מול דונלד טראמפ לבית הלבן. "טים הוא מנהיג למוד קרבות, עם רקורד מדהים של עשייה למען המשפחות במינסוטה", כתבה האריס בהודעה הרשמית ששלחה לתומכיה. "אני יודעת שאת אותה הנהגה ממושמעת הוא יביא לקמפיין שלנו ולתפקיד סגן הנשיא". דקות אחר כך צייץ וולז עצמו: "זהו כבוד בלתי-רגיל עבורי להצטרף לקמלה האריס בקמפיין הזה. אני כולי בפנים. בואו נעשה את זה, חברים! הצטרפו אלינו".
וולז היה אחד משלושת המועמדים הסופיים לתפקיד סגן הנשיא המיועד של האריס, והוא גבר לבסוף במרוץ על מושל פנסילבניה ג'וש שפירו והסנאטור מאריזונה והאסטרונאוט לשעבר מארק קלי. בעוד שעות אחדות צפויים וולז והאריס להתייצב לעצרת משותפת ראשונה, שתיערך בפילדלפיה.
6 צפייה בגלריה
קמלה האריס מושל מינסוטה טים וולץ ארה"ב
קמלה האריס מושל מינסוטה טים וולץ ארה"ב
האריס וסגנה המיועד וולז. אמר: "יש אנשים מוזרים בצד השני"
(צילום: AP Photo/Carolyn Kaster, File, Erin Schaff, AFP)
וולז בן ה-60 מכהן כמושל מינסוטה מאז 2019 ולפני כן שירת במשך שנים כמחוקק בבית הנבחרים. הוא נחשב לתומך רהוט ובולט של האריס, ובימים האחרונים זוכה לתהילה במפלגה בעקבות כינוי הגנאי שהצמיד לטראמפ וסגנו ג'יי די ואנס: "מוזרים". המיתוג הפך במהרה לוויראלי ואומץ על-ידי האריס והקמפיין שלה. "אלו אנשים מוזרים בצד השני. הם רוצים לאסור ספרים. הם רוצים להיכנס לכם לתוך חדר הבדיקות. זו האמת, ואי-אפשר להמתיק אותה. אלו רעיונות מוזרים. תקשיבו להם כשהם מדברים", אמר וולז בריאיון ל-MSNBC לפני כשבועיים, ומאז האריס תיארה גם היא שוב ושוב את טראמפ כ"מוזר" – והקמפיין שלה מקפיד להדגיש זאת בהודעותיו הרשמיות.
המיתוג של טראמפ כ"מוזר" הפך לפופולרי כל כך עד שנראה כי הוציא משלוותו את הנשיא לשעבר, שנוהג לעלוב ביריביו הפוליטיים ולהצמיד להם כינויי גנאי בוטים הרבה יותר. "הם המוזרים ואם אי-פעם ראיתם אותה (את האריס) צוחקת וכל שאר הדברים, זה די מוזר מה שהולך פה", אמר טראמפ בכינוס בשבוע שעבר שבו הסתבך כאשר תהה אם האריס היא שחורה או הודית (אמה היגרה מהודו ואביה מג'מייקה). "הם המוזרים. אף אחד מעולם לא קרא לי מוזר. אני המון דברים, אבל מוזר אני לא. אני אדם ישיר. וגם הוא (ואנס) לא. ג'יי די הוא ממש לא. הם המוזרים".
6 צפייה בגלריה
מושל מינסוטה טים וולץ ארה"ב
מושל מינסוטה טים וולץ ארה"ב
טים וולז. "מה שהיה ב-7 באוקטובר הוא חוסר מוחלט באנושיות, הוא טרור וברבריות"
(צילום: AP Photo/Abbie Parr, File)
6 צפייה בגלריה
המועמד הרפובליקני ל סנאט ב אוהיו ג'יי די ואנס לצד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ערב  בחירות האמצע
המועמד הרפובליקני ל סנאט ב אוהיו ג'יי די ואנס לצד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ערב  בחירות האמצע
טראמפ וסגנו ואנס. השמרנים מציגים את וולז כפרוגרסיבי מדי
(צילום: AP)
וולז, מורה במקצועו ששירת בעבר במשמר הלאומי, נתפס כמי שיכול לסייע בגיוס קולותיהם של בוחרים לבנים מאזורי הפריפריה, כאלו שנחשבים לשמרנים יותר, ואף שמינסוטה היא מדינה הנוטה להצביע למועמד הדמוקרטי לנשיאות – הוא עשוי לחזק את התמיכה בהאריס במדינות המפתח הסמוכות לה, וויסקונסין ומישיגן. לצד זאת ספג ביקורת מהצד השמרני בטענה למדיניות פרוגרסיבית שקידם כמושל, כמו מיזם ארוחות בחינם בבתי ספר, עיגון הזכות להפלה בחוק המקומי של מינסוטה ואיסור על טיפולי המרה ללהט"בים. את הביקורת כלפיו הדף בלעג בריאיון שהעניק לאחרונה ל-CNN: "איזה אסון! ילדים אוכלים ויש להם בטן שבעה כדי שיוכלו ללמוד, ולנשים יש את הזכות להחליט בעצמן כיצד לטפל בבריאות שלהן!".
וולז זכור גם כמושל שעמד במוקד ההתמודדות עם המהומות שפרצו בעקבות רצח העציר השחור ג'ורג' פלויד במיניאפוליס שבמינסוטה ב-2020. המהומות התפשטו אז ממינסוטה לארה"ב כולה, וממנה לשלל מדינות ברחבי העולם. טראמפ טען לאחרונה כי הוא זה שהורה לשלוח באותם ימים את המשמר הלאומי כדי לדכא את המהומות במינסוטה, וכי וולז סירב לעשות זאת כשפנה אליו, אבל לפי רשת CNN הטענה הזו שקרית לחלוטין, ודווקא וולז הוא ששלח את המשמר הלאומי למיניאפוליס כשפרצו המהומות, והוא עשה זאת למעשה שבע שעות לפני שטראמפ איים לשלוח בעצמו את המשמר.

ה"קליק" עם האריס, והברבריות של 7 באוקטובר

דקות אחרי שנחשף כי האריס בחרה בוולז, אנשי טראמפ כבר עלו למתקפה עליו. מקורות בקמפיין של הנשיא לשעבר אמרו ל-CNN כי הם מאמינים שבחירתה בוולז תסייע להם לטעון שהאריס היא אשת שמאל קיצוני בשל ערכיו הפרוגרסיביים לכאורה. מקור אחד בקמפיין של טראמפ אמר לפי CNN כי האריס "נכנעה לשמאל האנטישמי והאנטי-ישראלי ובחרה אדם שמידת הליברליות שלו מסוכנת כמו שלה". במייל ששלח מטה טראמפ לתומכיו זמן קצר אחרי הדיווח על הבחירה בוולז נכתב כי סגנה המיועד של האריס "יביא גיהינום עלי אדמות" אם היא תנצח בנובמבר, וכי הוא "גרוע יותר אפילו מקמלה האריס הנוכלת והליברלית באופן מסוכן – הוא עד כדי כך גרוע".
6 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס MIT בקיימברידג', מסצ'וסטס
מפגינים פרו פלסטינים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס MIT בקיימברידג', מסצ'וסטס
המחאה הפרו-פלסטינית ב-MIT, מסצ'וסטס. וולז אמר: "כשיהודים אומרים לנו שהם מרגישים לא בטוחים, אנחנו צריכים להאמין להם"
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
6 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית בלוס אנג'לס
הפגנה פרו פלסטינית בלוס אנג'לס
(צילום: REUTERS/Kyle Grillot)
בניגוד לדברים החריפים של מטה טראמפ, וולז נחשב במחנה הדמוקרטי לאיש מיינסטרים, כזה שאינו משתייך לקצוות, ודאי לא לסיעה הפרוגרסיבית הרדיקלית של המפלגה, וכמי שתומך בישראל ולצד זה תומך בפתרון שתי המדינות. כחבר קונגרס הצביע וולז בעד הקצאת הסיוע האמריקני לישראל ובעד הסכם הגרעין עם איראן ב-2015. אחרי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר הורה להוריד את הדגלים במינסוטה לחצי התורן, ומתח ביקורת הן על הטבח שביצע חמאס והן על מי שבחרו שלא לגנות אותו: "אם לא מצאת בהירות מוסרית בשבת בבוקר, אתה צריך להעריך מחדש היכן אתה נמצא", אמר אז וולז בבית כנסת במיניאפוליס. "מה שהיה ברור בשבת בבוקר הוא החוסר המוחלט באנושיות, הטרור והברבריות. זה לא דיון גיאופוליטי. זה רצח".
מאז לא הרבה וולז להתבטא בנוגע למלחמה, אך לפני חודשיים אמר כי הביקורת על ישראל היא דבר שאין לבטלו: "עברו שמונה חודשים, המצב בלתי נסבל ואנחנו יכולים לעשות יותר", הצהיר אז. בזמן ההפגנות הפרו-פלסטיניות הסוערות בקמפוסים בארה"ב, שבמהלכן הטילו מתפרעים אימה על סטודנטים יהודים וישראלים, אמר וולז: "אני חושב שכשסטודנטים יהודים אומרים לנו שהם מרגישים לא בטוחים, אנחנו צריכים להאמין להם. התנגדות פוליטית או התכנסות פוליטית היא דבר אחד. הפחדה היא דבר אחר. כולנו מסכימים שהמצב בעזה בלתי נסבל. מה שקרה ב-7 באוקטובר היה בלתי נסבל".
6 צפייה בגלריה
קמלה האריס עצרת בחירות אטלנטה ג'ורג'יה ארה"ב
קמלה האריס עצרת בחירות אטלנטה ג'ורג'יה ארה"ב
סגנית הנשיא האריס. אצל הדמוקרטים מאמינים: "הוא נראה כמו בוחרים שאיבדנו לטראמפ"
(צילום: Elijah Nouvelage / AFP)
מקורות בסביבתה של האריס סיפרו הערב כי בימים האחרונים של תהליך סינון המועמדים החלה סגנית הנשיא להרגיש יותר ויותר בנוח עם המחשבה שוולז יהיה סגנה, וכי הכימיה בינה לבינו הייתה שיקול משמעותי בהחלטה. "היה ביניהם קליק", אמר ל-CNN גורם המקורב לוולז. גורם אחר, פעיל דמוקרטי ותיק, אמר הערב כי וולז עשוי לעזור להאריס למשוך מצביעים שעלולים לשקול להצביע לרפובליקנים: "הוא מדבר ונראה כמו הרבה מהבוחרים שאיבדנו לטראמפ בעבר".
פורסם לראשונה: 15:53, 06.08.24