היום (שני) החלה עדותו של רון אילון (59), מי שהיה סמנכ"ל בזק וסמנכ"ל חברת יס, במסגרת פרשת תיק 4,000. אילון הגיע לבית המשפט עם מדי צה"ל ככל הנראה מכיוון שהוא משרת מילואים. לפני הכניסה לאולם ביקש אילון מהצלמים לא לצלם אותו, התעמת איתם ושם יד על העדשות של המצלמות ואף אמר שאם הם יצלמו אותו הוא עלול להיעצר במעברי גבול.
2 צפייה בגלריה
רון אילון
רון אילון
רון אילון. "זוכר שהיה דד ליין לעסקה"
(צילום: טל שחר)
על פי כתב האישום בתיק 4,000, בו מיוחס לבנימין נתניהו שוחד, מרמה והפרת אמונים, שאול אלוביץ' החזיק בחלק מהמניות של חברת יס באמצעות חברת יורוקום. אלוביץ', שמואשם בשוחד ועבירות נוספות ביקש להגדיל את האחזקות ביס על ידי קבוצת בזק. מאחר שעל פי רישיונה של יס נדרש אישור שר התקשורת לעסקה, פנתה יס למשרד התקשורת בחודש יולי 2014, אך שר התקשורת גלעד ארדן ביקש להתנות את אישור רכישת המניות של יס על ידי בזק, ביישום רפורמת השוק הסיטונאי - שדרוג תשתיות האינטרנט בישראל - וזאת לאחר שבזק לא שיתפה פעולה בנושא. אלוביץ' לחץ על משרד התקשורת לאשר את המיזוג עד לחודש יוני 2015 מאחר שכספי תמורת המניות שיורוקום היתה עתידה לקבל מהעסקה, יועדו מראש לתשלום חובות עתק של יורוקום לבנקים. לאחר מינויו של עד המדינה שלמה פילבר למנכ"ל משרד התקשורת, הוא החל לקדם את אישור העסקה.
בחקירתו הראשית אותה הובילה עו"ד ניצן וולקן מפרקליטות מיסוי וכלכלה אמר אילון כי "אני זוכר שהיה דד ליין לעסקה. גם אז סברתי שהעסקה הזאת מאוד טובה ליס ונחוצה לה. שאול (אלוביץ') היה מעורב בזה במידה רבה. הוא ניהל את העיתוי של הדברים ואני הבנתי שזה אכן דחוף וחשוב". בשלב הזה התובעת הקריאה את הדברים שהעד אמר בחקירה מיום 19.2.18 לפיה אמר אילון כי ישנה אופטימיות לקדם את העסקה מכיוון שנתניהו נבחר. בחקירתו אמר: "יש אופטימיות. יש סיכוי שהעסקה תקודם, שהמיזוג יאושר". החוקר שאל: "למה הבחירות הביאו לזה שזה יקודם עכשיו?", ואילון ענה: "כי שאול סבור שביבי יעזור לו".
גם בהקשר של השאלה עד כמה אם בכלל אלוביץ' שידר את הדחיפות לאישור עסקת בזק-יס, התובעת ריעננה את זכרונו של העד מתוך חקירה מיום 19.2.18. שם אמר העד כי אלוביץ' "ישב לי על הצוואר" בעניין העסקה.
אילון ציין גם בחקירה הראשית שסעיף 7 בנוסח האישור של מיזוג בזק-יס עליו התעקשו במשרד התקשורת הפריע לאלוביץ', שביקש ממנו לדבר עם גורמים שונים על מנת להוריד אותו. לאילון הוצגה התכתבות מקבוצה בשם "דנה בננה" בה היו חברים שאול אלוביץ', אור אלוביץ', אלי קמיר, עמיקם שורר והעד עצמו, ובה דנו על הצורך "לשבור את הבננה" - דהיינו את התנגדותה של יועמ"שית משרד התקשורת דנה נויפלד להורדת הסעיף.
2 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'. נטען כי ניסה להוריד סעיף באישור המיזוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
את החקירה הנגדית הוביל עורך דינו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן. חן אמר בתחילת החקירה הנגדית כי "אחד הדברים שנאמרו פה היום הוא שהתיק שבו נחקרת כחשוד נסגר. היא, הפרקליטות, הוסיפה משהו שלא ידענו שמדובר במין 'חשד נגרר' מתיק בזק שבו נחשדת כחשוד. אין מושג משפטי שקוראים לו 'חשד נגרר'. אין דבר בעולם שנקרא ככה. השורה התחתונה היא שנחקרת בתיק 4000 כחשוד". אילון ענה בחיוב: "כן. נחקרתי באזהרה".
חן הוסיף ואמר כי "אתמול קיבלנו הודעה מהפרקליטות שהתקשרו אליך כדי להסביר לך באיזה קומה האולם ואז הודיעו לך גם שהתיק נגדך נסגר. מתי היה לך ריענון בפרקליטות?", אילון ענה, "שבוע שעבר". חן המשיך ואמר כי "זאת אומרת שגם שבוע שעבר לא ידעת שהתיק נגדך נסגר. לפני שבוע רוענן זיכרונך. אתמול אמרת לפרקליטות שלא זכרת שהתיק נגדך נסגר. האם בריענון של הפרקליטות הראו לך מסמכים שלא הראו לך בחקירה נכון?"
אילון: "נכון. מסמך אחד".
חן שאל את אילון האם זה יוצא דופן שמונה מנכ"ל משרד תקשורת ללא ניסיון בתקשורת כמו שלמה פילבר, ואילון ענה בשלילה. "כאשר מבודדים פיקסל ואומרים לך להתמקד בזה ולא נותנים את ההקשר הכללי עלולה להתקבל תמונה לא נכונה", אמר חן.