3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נמשיך לעמוד לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב". גנץ בתדרוך לשגרירים, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ הציג היום (רביעי) בתדרוך לשגרירי האיחוד האירופי את חבילת הסיוע החדשה של ישראל לאוקראינה שהוא צפוי לאשר, והבהיר: "המדיניות לא תשתנה – נמשיך לתמוך ולעמוד לצד אוקראינה, נאט"ו והמערב, אבל לא נעביר לקייב מערכות נשק". לדברי גנץ, "אנחנו מעבירים תמיכה הומניטרית לאוקראינה, ומספקים מערכות מצילות חיים וציוד הגנתי. נמשיך לתמוך באוקראינה עם המגבלות שלנו, כפי שעשינו עד כה".
למרות הדבקות במדיניות הקיימת, גנץ חשף חידוש בחבילת הסיוע- בניית מערכת התראה חכמה מפני טילים, בדומה למערכת האזעקות שקיימת בישראל. "במסגרת הרחבת הסיוע ואספקת הציוד מציל החיים, פנינו לאוקראינה לקבלת נתונים שיאפשרו לנו לסייע בבניית ואספקת מערכת התראה חכמה מול איומים אוויריים ואחרים, כפי שיש בישראל", אמר שר הביטחון. "למערכת כזו יהיו יתרונות בהצלת חיי אזרחים ובמיקוד ההתראות והאזעקות לאזורים הרלוונטיים".
3 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי באיראן
תרגיל צבאי באיראן
"ייתכן שאיראן תביע נכונות לספק לרוסיה אמצעים מתקדמים נוספים בקרוב". טילים איראניים משוגרים במסגרת תרגיל צבאי
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
בתדרוך, אותו הוביל שגריר האיחוד האירופי בישראל דימיטר טזאנצ'ב ובו השתתפו ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון דרור שלום והמזכיר הצבאי לשר הביטחון תא״ל יקי דולף, התייחס גנץ גם למעורבות של איראן במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לדבריו, "אנחנו רואים בבירור שאיראן מספקת לרוסיה יכולות התקפיות בדמות כטב״מים ויתכן כי תביע נכונות לספק אמצעים מתקדמים נוספים בקרוב".
גנץ אמר בנוסף כי "גם כאשר קיימות עדויות חותכות לכטב"מים איראנים הטסים בשמי אוקראינה, טהרן משקרת באופן שיטתי לגבי מכירת האמל"ח". שר הביטחון טען כי "אם בנושא הזה איראן משקרת לעולם, אין ספק שהיא תשקר גם בכל הנוגע לפיתוח נשק גרעיני כפי שעשתה בעבר. לכן, עלינו להגדיל את שיתוף הפעולה המודיעיני והמבצעי בין מדינות בקהילה הבינלאומית. לצד זאת, ישראל תמשיך לפתח את יכולותיה העצמאיות".
3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"אם טהרן משקרת בנוגע לסיוע לרוסיה, אין סיבה שלא תשקר בנוגע לפיתוח נשק גרעיני". מתקן העשרת אורניום באיראן
(צילום: EPA)
אמירותיו של גנץ מהדהדות את הדיווח של "הוושינגטון פוסט" על כך שאיראן נערכת להעביר לרוסיה טילים בליסטיים לצורך מלחמתה באוקראינה. לפי העיתון האמריקני, הדיווח הסתמך על גורמי ביטחון רשמיים בארה"ב ובמדינות הנחשבות לבנות ברית שלה. כאמור, איראן כבר ציידה את רוסיה בצי של מל"טים מתאבדים מתוצרתה - שהסבו נזק רב לכוחות האוקראיניים.
על פי הדיווח, איראן ורוסיה סיכמו בחשאיות על עסקת הנשק, ולפי חלק מהגורמים ששוחחו עם העיתון מדובר בפעם הראשונה שבה טילי קרקע-קרקע איראניים ישמשו את רוסיה לתקיפת ערים ובסיסי צבא באוקראינה.