ראש העיר כפר קאסם בריאיון
(צילום: נויל האריס)

ראשי רשויות ערביות ליוו את חברת הכנסת ג'ידא רינוואי זועבי לפגישת הפיוס הגורלית אתמול (ראשון) עם שר החוץ יאיר לפיד. מיד בתום הפגישה מסרו הנוכחים בפגישה גרסאות סותרות על תוצאותיה. בעוד ראש העיר נצרת טען כי "כל רשות ערבית תקבל 200 מיליון שקל", הבוקר הכחיש ראש העיר כפר קאסם שהושג סיכום שכזה. בריאיון לאולפן ynet הוא אמר: "לא עלו נושאים ספציפיים לגבי רשות כזו או אחרת". לדבריו, "היה דיון על הוצאה לפועל של תוכנית החומש לחברה הערבית - שכבר אושרה".
נזכיר, ביום חמישי האחרון הצליחה חברת כנסת אחת ממרצ לזעזע קואליציה שלמה. במכתב ששלחה לראשי הקואליציה הודיעה על הפסקת חברותה, ולא ענתה לטלפונים או פגשה חברים בקואליציה במשך שעות ארוכות. למחרת כבר הסכימה להיפגש עם לפיד כדי לפתור את המשבר, ונראה שהלחצים והביקורת מבית עשו את שלהם.
3 צפייה בגלריה
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
רינאווי זועבי עם הגעתה לפגישה עם לפיד. "הייתה שותפה להישג"
(צילום: רפי קוץ )
לפגישה בינה לבין לפיד הצטרפו כאמור ראשי רשויות ערביות, כמו גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', חבר מפלגתה, ורינאווי זועבי התרצתה.
- אז נסה להסביר לנו את הדברים של ראש העיר נצרת שאמר שכל רשות ערבית תקביל 200 מיליון שקלים. "את יכולה לפנות אליו כדי לשאול אותו את השאלה הזו. הכול יועבר על פי תוכנית החומש שאושרה בממשלה".
3 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
רינאווי זועבי ולפיד. "כל הנושאים שהעלתה במכתב היו במקומם"
(צילום: חיים צח, לע"מ, הדר יואביאן)
- אז מה היה בפגישה? ח"כ רינאווי זועבי וראשי הרשויות שהיו שם פשוט רצו תוקף לתוכנית החומש, אין שום דבר מעבר ולא דובר על סכומים? "כל הנושאים שהעלתה ח"כ רידא היו במקומם - כל הכאב שלה, גם אם זה בעיניה יישום של תוכנית החומש, שהיינו צריכים כבר להוציא אותה לפועל לפני חודשים. גם הנושאים האחרים שהיא העלתה במכתב שלה, כשהראתה מה שהראתה ואמרה שהיא חושבת לצאת מהקואליציה היו מוצדקים".
- אתה אמרת שלא הובטח לרשות ספציפית, אבל האם הייתה הבטחה או דיבור על זה שכל רשות ערבית תקבל 200 מיליון שקלים? "מעבר למה שיש בתוכנית החומש לא היה כלום. כל הבקשה שלנו היא להוציא אותה לפועל, בלי חסמים ובלי בירוקרטיה, ולקבוע מנגנון בפיקוח ישיר של המשרד של ראש הממשלה החליפי שיוצא לפועל את תוכנית החומש".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס מגיע לביתה של ג'ידא רינוואי זועבי
מנסור עבאס מגיע לביתה של ג'ידא רינוואי זועבי
מנסור עבאס מגיע לביתה של רינאווי זועבי. "סגירת חלק ניכר מהפערים"
(צילום: שמיר אלבז)
- ח"כ רינאווי זועבי לא השיגה כלום חוץ מהתחייבות רשמית לממש מה שהובטח למנסור עבאס? קודם כל התוכנית שהשיג גם מנסור עבאס מרע"מ - וגם רידא הייתה שותפה להישג הזה - היא הישג אדיר לחברה הערבית. תוכנית החומש יכולה לסגור חלק מהפערים, לא כל הפערים שהיו במשך שנים".
"למשל תוכנית של המשטרה, שגם הייתה אמורה לסגור חלק מהפערים, יותר משני שליש ממנה לא יצא לפועל בגלל בירוקרטיה, חסמים, פקידים במשרדי ממשלה שלא היו מעוניינים להוציא לפועל את התוכנית הישנה. נתקלנו בקשיים גם בתוכנית הזו עם פקידות במשרדי הממשלה שעיכבו את התוכנית הזו. רצינו לפתח מנגנון ברור ולוח זמנים כדי להוציא את התוכנית לפועל".
הצהרת לפיד לאחר הפגישה עם זועבי
(צילום: עוז אביטל)

- היו כל מיני חילוקי דעות ופרשנויות לדברים האלה של ראש העיר נצרת, כי לפי דבריו כן נרמז שיש תקציבים חדשים. אחר כך שר החוץ לפיד הכחיש את הדברים. אתה אומר שאין לכך שחר. "ה-200 מיליון שדובר עליהם שעברו לרשויות הערביות, זה תקציב שהיה אמור לעבור כבר. כל שבוע היו אומרים לנו שבשבוע הבא הוא יעבור, זה כסף שהיה חלק מהתוכנית שהייתה אמורה לצאת לפועל. הרצון שלנו כראשי רשויות הוא להוציא את התוכנית הזו לפועל, וסיכמנו על קביעת המנגנון שיוציא אותה לפועל".
הוא הסביר שההישג כתוצאה מהפגישה לא שייך למפלגה זו או אחרת, אלא "לכל הח"כים הערבים, ביניהם גם רינאווי זועבי". עוד ציין באדר כי "אנחנו יודעים שמנסור עבאס קידם את המנגנון הזה לפני בערך חודש, והיה צריך פיקוח ישיר של רה"מ החליפי כדי להוציא את התוכנית הזו לפועל. מה שווה התוכנית אם לא תצא לפועל? עכשיו אנחנו יותר בטוחים שהתוכנית הזו כן תצא לפועל".