2 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
השר שטרן
(צילום: קובי קואנקס)
מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב רוני אלשיך עורר סערה גדולה ב-2016 כשהצהיר כי המשטרה לא תטפל בתלונות אנונימיות, ובכללן בתלונות על הטרדות מיניות, מצד שוטרים. השר לביטחון הפנים באותן שנים גלעד ארדן הבהיר אז כי תלונות הנוגעות לעבירות פליליות כן ייבדקו. חמש שנים אחרי - מתברר כי תופעה דומה התרחשה גם בצה"ל.
שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד), שכיהן בעבר כראש אכ"א, הודה היום (א') בריאיון לרדיו 103FM כי בתפקידו הוא מצא טעם לפגם בתלונות אנונימיות שהגיעו לפתחו: "אני חושב שהחברה שלנו, אנשים שיש להם דברים להגיד, צריכים להתייצב עם השם שלהם ולהגיד את הדברים. אני חושב שאם מגיע מכתב אנונימי, אסור לנו לתת יד לתרבות הזאת".

"המגרסה עבדה"

שטרן השיב בחיוב לשאלה אם קיבל לידיו מכתבים אנונימיים דוגמת זה שנשלח לוועדה למינויי בכירים שאישרה ביום שישי את מינויו של ר' לתפקיד ראש השב"כ הבא. "המגרסה עבדה", ציין שטרן בנוגע לשאלה כיצד נהג עם אותם מכתבים לא חתומים. אני יוצר אווירה, גם אצל החיילות, שיש להן אצל מי להתלונן. אני יוצר אווירה שמעודדת להתלונן, שמגבה את המתלוננות".
על השאלה האם גרס תלונות של בנות, השיב שטרן: "אני לא זוכר כרגע אם תלונות של בנות. עודדתי בנות, חיילות, מפקדות, להתלונן. אני חושב שהתרבות שהייתה פעם בצה"ל, של יחסי מין בהינתן יחסי מרות, היא הרס ארגון. לכן אני חושב שאיפה שיש יחסי מרות, אסור בכל מחיר שיהיו יחסים מהסוג הזה.
"אני חושב שבארגונים הגדולים היום, ברוך השם, יש ברירות איפה להתלונן ואיך יבדקו את הדברים כמו שצריך. הלוואי והייתי יכול לאפשר שכל אחד יכתוב מכתב אנונימי, אבל אני חושב שהנזק, גם אם מדי פעם יהיו יתרונות למכתבים אנונימיים, הנזק התרבותי הרבה יותר גדול מאשר הרווחים פה ושם".
2 צפייה בגלריה
ר', ראש השב"כ המיועד
ר', ראש השב"כ המיועד
ראש השב"כ המיועד ר'
(צילום: מוטי קמחי )
שטרן אמר עוד: "חד משמעית גרסתי, טיפלתי איפה שהיה צריך לטפל ביד מאוד ברורה. אני חושב שתרמתי הרבה מאוד לתרבות של ביקורת ותלונות ואלה דברים חשובים בעיניי. כשיש תלונות שמכוונות לבכירים, מאלוף-משנה ומעלה עוברים לפוליגרף.
"בפוליגרף שואלים אותנו את השאלות הכי קשות ואני תמכתי שנעבור את זה גם יותר ממה שעברנו ואפילו נתתי דוגמה אישית כשרציתי לשכנע את הרמטכ"ל דאז, ולא הצלחתי, שנעבור יותר פעמים פוליגרף - נגיד כל שלוש שנים".
אחרי הריאיון הבהיר השר שטרן בציוץ בטוויטר: "בהמשך לפרסום ולמען הסר ספק, אני מבקש להבהיר באופן ברור וחד משמעי: כאדם, כאב לבנות, כמפקד וכנבחר ציבור, אני בז עמוקות לכל מטריד מינית וסבור שהחברה הישראלית ומערכת אכיפת החוק מחויבת באפס סבלנות בנושא מהותי זה".

"כדאי לבדוק מה שטרן גרס"

יו"ר נעמת חגית פאר אמרה בתגובה: "בושה וחרפה שזה המסר שבוחר להעביר הבוקר שר בממשלה לציבור בישראל. יש להזכיר לכבוד השר שהחוק במדינת ישראל מחייב לבדוק תלונות בעניין הטרדה מינית - גם אנונימיות.
"כדאי לבדוק היטב מה בדיוק גרס השר שטרן בתפקידו כראש אכ"א. יש לבדוק כל תלונה, גם אם היא אנונימית, קל וחומר בנושאים רגישים הקשורים להטרדות מיניות. עצם הבדיקה אין משמעותה הטלת אשמה על מישהו ומי שאין לו מה להסתיר לא יחשוש מבירור עובדות. במקום לשמש דוגמה חיובית - השר שטרן מתגאה במדיניות חשוכה".