1 צפייה בגלריה
מכתב מבנימין זאב הרצל
מכתב מבנימין זאב הרצל
מכתב מהרצל
(צילום: יריב כץ)
כמעט לכל אחד מאיתנו יש חדר או מחסן שבו אנחנו זורקים דברים שיש לנו כבר שנים, ארגזים שעוברים מדירה לדירה בלי להיפתח, חפצים שקיבלנו מסבתא – או שהורינו קיבלו מסבתא שלהם, ערימות שמונצעס שאנחנו נשבעים שנמיין בקרוב, וזה לעולם לא קורה.
אבל לפעמים מפיל עלינו הגורל גזירה שמכריחה אותנו לטפל בהררים האלה, וטוב שכך. זה מה שקרה למשפחה מרמת גן שדירתה עומדת לעבור שיפוץ כללי במסגרת תהליך תמ"א. לקראת התחלת עבודות הבנייה הם התבקשו לפנות את חפציהם מהדירה, והחליטו שזה הזמן להיפטר מדברים מיותרים. במהלך המיון נחשף פתק קטן, שעליו כתובות שתי שורות בגרמנית, עם חתימה. כשהתעמקו בפתק, הם גילו שלא מדובר במכתב אהבה ששלח סבא לסבתא, וגם לא בהוראה מז'אנר ה"צריך לעשות קניות, חסרות לנו עגבניות".
"בני הזוג פנו אלינו מתוך הבנה שאנחנו מטפלים בפריטים היסטוריים, וסיפרו שלדעתם יש להם פתק שכתב בנימין זאב הרצל, ובחתימתו", סיפרו איתן נימצוביץ ויונתן ליבני, הבעלים של בית המכירות "אישתר" בתל אביב, "בבדיקה שערכנו עם מומחים בתחום, אימתנו כי הפתק הקטן, שהצהיב במשך השנים הרבות, אכן נכתב על ידי הרצל. הטקסט אומר: 'מי שאינו מאפשר שיצחקו עליו לא יגיע לשום מקום'".
הפתק יוצג למכירה פומבית עם עוד 700 פריטים היסטוריים בין 20-19 ביולי, בבית המכירות אישתר. "בפעם הקודמת שהגיע לידינו פריט של הרצל, הוא נמכר בכמעט 90 אלף דולר", מספר ליבני, "הפתק יוצע במכירה במחיר התחלתי של 1,000 דולר, אבל לא נתפלא אם הסכום הסופי יהיה דומה לזה שהתקבל אז". נימצוביץ הוסיף: "בקושי נרגענו מההתרגשות סביב הפתק, וקיבלנו פנייה מיורשת של עיזבון ייחודי, של הפסל משה שטרנשוס והאמנית רות צרפתי, עם פריט שאין שני לו - מסכת המוות של ביאליק. את המסכה המקורית הכין שטרנשוס מיציקת תווי פניו של המשורר הלאומי והיא מוצגת בבית ביאליק בתל אביב. עכשיו מתברר שהוזמנה מסכה נוספת, שנמצאת בחזקת משפחתה של היורשת".