מפקד משטרת פולין ירוסלב שמצ'יק סיפר בסוף השבוע לכלי תקשורת בארצו כי הפיצוץ שאירע בשבוע שעבר במטה הראשי של המשטרה בוורשה ושבו הוא נפצע באורח קל נגרם ממטול רימונים שקיבל במתנה מכוחות הביטחון של אוקראינה. דבר הפיצוץ נודע כבר ביום חמישי, אבל כל שנמסר אז הוא שמתנה שקיבל שמצ'יק מהאוקראינים היא שהתפוצצה, ומסתורין אפף את הנסיבות.
3 צפייה בגלריה
מפקד משטרת פולין ירוסלב שמצ'יק פיצוץ מטה משטרה ב ורשה
מפקד משטרת פולין ירוסלב שמצ'יק פיצוץ מטה משטרה ב ורשה
שמצ'יק והמטה בוורשה. הכוונה האוקראינית: "מתנת מלחמה לא שגרתית"
(צילום: רויטרס)
הפיצוץ במטה בוורשה אירע ביום רביעי, יומיים אחרי ששמצ'יק חזר מאוקראינה, שם נפגש עם בכירים בכוחות החירום וההצלה המקומיים. משטרת פולין מסרה אז כי מתנה שקיבל מידי אחד מראשי כוחות הביטחון האוקראיניים התפוצצה במטה, גרמה נזק לתקרה ופצעה קלות את שמצ'יק ואזרח עובד המשטרה. שמצ'יק עצמו נזקק לאשפוז.
פולין היא בעלת ברית של אוקראינה, ומאז הפלישה הרוסית למדינה היא מספקת לה סיוע צבאי והומניטרי, כולל אירוח המוני פליטים אוקראינים בשטחה, ולכן לכול היה ברור כי לא סביר שקייב תנסה לפגוע בשמצ'יק בכוונה. ורשה פנתה לאוקראינה בבקשה לקבל הסברים על הפיצוץ, והאוקראינים טרם הגיבו על האירוע בפומבי.
בסוף השבוע סיפר שמצ'יק לתקשורת הפולנית כי המתנה שהתפוצצה היא מטול רימונים שקיבל מהאוקראינים: "הפיצוץ היה חזק, ומעוצמתו נפגעו הרצפה והתקרה", העיד. תחנת הרדיו הפולנית RMF FM דיווחה מפי מקורות עלומי שם כי האוקראינים נתנו לשמצ'יק שני מטולי רימונים חודרי-משוריינים כדי לחלוק לו כבוד בעזרת "מתנת מלחמה לא שגרתית".
3 צפייה בגלריה
מטה משטרת פולין ב ורשה
מטה משטרת פולין ב ורשה
התקרה והרצפה נפגעו, המפקד נזקק לאשפוז. המטה בוורשה
(צילום: רויטרס)

כמו המתנות מ"קונדסון" ב"דרדסים": צוחקים על המפקד בטוויטר



לפי הדיווח, האוקראינים אמרו לעמיתיהם הפולנים ששני המטולים כבר היו בשימוש ואינם כוללים חומרי נפץ, כך שאפשר להעביר אותם דרך הגבול לפולין. עוד דווח כי בפני הפולנים נטען שאחד מהמטולים עבר הסבה לרמקול, כך שאפשר להשמיע דרכו מוזיקה.
גורמים בפולין מתחו ביקורת על שמצ'יק עצמו, וטענו כי האירוע מלמד על שיפוט לקוי מצדו וכי לפיכך עליו להתפטר. ברשתות החברתיות נפוצו בימים האחרונים שלל ממים, גיפים וסרטונים הלועגים למפקד המשטרה על הפיצוץ. חבר הפרלמנט רדוסלב סיקורסקי הציע להעניק למשטרת פולין את פרס דרווין, הפרס ההיתולי המוענק מדי שנה לאנשים ש"סייעו לאנושות לשפר את מאגר הגנים שלה, וזאת על ידי סילוק עצמם מהעולם או סירוס עצמי בדרך מטופשת במיוחד".