בליכוד תקפו את תזמון החלטת בג"ץ לגבי גיוס בני הישיבות, שלדבריהם "עושה זאת דווקא עכשיו, ערב השלמת חוק הגיוס ההיסטורי". בתגובת המפלגה הזכירו את חוק הפטור מגיוס שעבר בכנסת ו"גובש על ידי מערכת הביטחון כשבני גנץ היה שר הביטחון", על אף שהוא עבר בקריאה ראשונה בממשלה הקודמת, לפני השינויים במצבת כוח האדם שהצבא דורש מאז 7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
נתניהו
(צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)

בקצרה:

מהליכוד נמסר: "הפתרון האמיתי לבעיית הגיוס הוא לא פסיקת בג"ץ שתהיה רלוונטית לתקופה קצרה בלבד, אלא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בועדת החוץ והביטחון של הכנסת. החוק גובש על ידי מערכת הביטחון כשבני גנץ היה שר הביטחון ועבר בקריאה ראשונה בתמיכת בנט, לפיד וליברמן.
עכשיו פתאום בנט, לפיד, ליברמן וגנץ מתנגדים לחוק כי הם אינם מעוניינים בגיוס חרדים אלא בהפלת הממשלה. בניגוד לטענתם החוק צפה תרחישי מלחמה ונערך להם, ובכל מקרה נעשות בו התאמות המתחייבות מהמצב הקיים. החוק מעלה באופן ניכר את שיעורי הגיוס של הציבור החרדי, קובע סנקציות כלכליות מוסדיות על אי עמידה ביעדים, ומכיר בחשיבות לימוד התורה".
בניגוד למתקפה מצד הליכוד, שר החינוך מהמפלגה, יואב קיש, דווקא הצהיר שהממשלה תקיים את הפסיקה. בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן הוא אמר: "נקיים כל מה שכתוב בהחלטת בית המשפט שהתקבלה היום. מדינת ישראל מחויבת להחלטה. השנה צריך לגייס 3,000 חרדים, זה חייב לקרות והחוק חייב להבטיח את זה. כמו שאמרתי בוועדת החוץ והביטחון, מדינת ישראל נמצאת בצומת דרכים. יש שתי אפשרויות - גיוס חרדים שייתן מענה לצורכי הצבא, והשנייה זה לעשות את זה ביחד. אפשר לעשות את זה ביחד".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, גם הוא מהליכוד, אמר על ההחלטה: "ראיתי את הפסיקה, התגובה שלי היא שהיום ב-18:00 מתכנסת הוועדה לדון בחוק כדי שבאמת מן הפסיקה הזאת, שלא מחדשת, כשידענו לפני שיש מלחמה בישראל וחסר כוח אדם, שהדיבורים על צבא קטן וחכם מאחורינו". לדבריו, "צריך לשמוע מגורם בכיר מה הצרכים ואילך. אני לא רץ אחרי אף סיעה, לחרדים אין רוב בכנסת. כל אחד יודע טוב מה עוד לא עשינו. אם הדרישה תהיה מעשית, וסביב הדרישות של מדינת ישראל, אז תהיה תרומה אמיתית לשוויון בנטל".
הוא הוסיף: "להגיד מחר נגייס את כולם זה ישראבלוף. גם אני סבור שזה רגע היסטורי, אבל אין לי 61 אצבעות בכנסת ולא אעשה דילים פוליטיים. שכל אחד יצביע לפי מה שהוא חושב ולפי צו מצפונו, ולא לפי משמעת סיעתית או קואליציונית".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך על הפסיקה, ןבנאום בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן אמר: "בג"ץ אמר הבוקר את דברו, ודברו היה ברור וחד, כולל השופטים השמרנים ביותר: אין יותר פטור לחרדים. הפטור מגיוס לחרדים הוא בלתי חוקי. משרד הבטחון צריך לקיים את החוק ולהוציא צווי גיוס לעשרות אלפי צעירים חרדים שהשתמטו עד עכשיו משירות צבאי. נגמרו המשחקים. נגמרו הקומבינות. נגמרו הימים שבהם יש כאלה שצועקים 'נמות ולא נתגייס' וכאלה שמתים כי הם כן התגייסו. נגמרה האפליה בין דם לדם".
לדבריו, "אנחנו במלחמה בשבע זירות, לצה"ל אין מספיק חיילים. יש מילואימניקים שחייהם התפרקו מרוב עומס. אם לא נלחם ביחד, נמות ביחד". הוא הוסיף: "אני אומר מפה לממשלה, אנחנו נבדוק ונוודא שאתם לא מנסים להעביר את הכסף מתחת לשולחן ובתרגילים תקציביים".
3 צפייה בגלריה
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם  נגד פטור הגיוס
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם  נגד פטור הגיוס
הפגנה של "אימהות בחזית" נגד הפטור מגיוס
(צילום: מוטי קמחי )
במפלגות החרדיות תקפו, כצפוי, את ההחלטה בבג"ץ. יו"ר יהדות התורה השר יצחק גולדקנופף כתב בחשבון ה-X שלו: "החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת. מדינת ישראל קמה על מנת להיות בית לעם היהודי שהתורה היא סלע קיומו. התורה הקדושה תנצח".
ח"כ משה גפני מיהדות התורה אמר לפני הפסיקה כי "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי. אין שם אף שופט שמבין בערך של לימוד התורה והתרומה שלהם לעם ישראל בכל הדורות". אחרי ההחלטה מסר: "כאמור".
יו"ר ש"ס אריה דרעי תקף גם הוא: "העם היהודי שרד רדיפות, פוגרומים ומלחמות רק בזכות השמירה על ייחודיותו – התורה והמצוות. זהו הנשק הסודי שלנו מול כל האויבים, כהבטחת בורא עולם. גם כאן, במדינת היהודים, לצד לוחמנו היקרים המחרפים נפש מול האויבים, נמשיך לשמור מכל משמר על חברת לומדי התורה המקיימים אותה מתוך הדחק. הם אלו שמשמרים את כוחנו הסגולי ומחוללים ניסים במערכה. אין שום כוח בעולם לנתק את עם ישראל מלימוד התורה וכל מי שניסה זאת בעבר – נכשל כישלון חרוץ. שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה בארץ ישראל, שהיא הענף עליו כולנו יושבים".
ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה הלך רחוק יותר, וכינה את בג"ץ "גוף דיקטטורי שתפס את השלטון מידי הממשלה הנבחרת והרשויות הדמוקרטיות". לדבריו, בג"ץ "מבקש לכפות מלחמת דת ברחובות וקרע בין יהודים, והיא לא תצלח. נמשיך לאחוז במסורת אבותינו, גם אם דיקטטורים מושלים בעיני עצמם זוממים לעקור את הכל. פסיקת בג"ץ היא לא תשעה שופטים מול אפס מתנגדים. היא תשעה שופטים מול 3,500 שנות לימוד ממתן תורה עד היום הזה".