דובר הליכוד, גיא לוי, ודובר משפחת נתניהו, עופר גולן, השתתפו בהערכות המצב שהתקיימו מאז פרוץ המלחמה במערך ההסברה הלאומי בקריה בתל אביב ומשפיעים על ההחלטות. כך דיווחה היום (שבת) בטוויטר גילי כהן מחדשות כאן.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נערך ליום שאחרי המלחמה. נתניהו
(צילום: רפי קוץ)
מערך ומטה ההסברה הלאומי שייך למשרד רה"מ. זהו גוף מקצועי וממלכתי שאמור לתכנן, לנהל ולבצע את ההסברה של מדינת ישראל מול אמצעי התקשורת בארץ ובעולם. בגוף שותפים נציגים של צה"ל, השב"כ, המוסד, משרד החוץ וגורמים נוספים. השתתפות דוברים פוליטיים לא מקובלת ומעוררת זעם רב בקרב גורמי הסברה. לדבריהם, נתניהו נערך ליום שאחרי המלחמה ולעריפות הראשים ולכן רואה לנכון להשפיע על הסיקור כבר בעת הזאת ולהסיר ממנו את האחריות למחדל. ואכן, מאז פרוץ המלחמה החלו פרסומים שמטילים את האחריות המלאה למחדל על הצבא.
"מדובר בשערוריה", אמר אדם שהיה מעורב בעבר בתחום ההסברה. "מערך ההסברה הלאומי אחראי על ההסברה של הממשלה ונותן מידע חשוב לציבור. לערב בזה דוברים של מפלגות או פוליטיקאים הופך את זה ולו למראית עין לעניין שיש בו גם אינטרסים מפלגתיים ואישיים. האם בהסברה של הממשלה יש שיקולים על שרידות פוליטית של מועמד? איך אפשר ללכלך ככה את התהליך המקצועי הזה?".
בכירים במערך ההסברה הלאומי מסרו בתגובה: "כולם רתומים למאמץ הלאומי. חלקם שם בהתנדבות , חלקם במילואים. זה לא עניין של ליכוד או לא. ראש מערך ההסברה העלה לזום גם את גיא לוי וגם את עופר גולן והטיל עליהם משימות שלא קשורות לפוליטיקה. אני לא מכחיש שהיו בדיונים נגיעות פוליטיות אבל לא משהו שהוא התערבות של לשכת נתניהו. הם פשוט חלק מצוות חשיפה להעברת מסרים. במכלול היה דובר פוליטי של אנשי שמאל וזה בסדר גמור. זה מה שיפה במלחמה. יש שמאל, ימין וזה לא משנה. כולם מגוייסים ומחויילים. אין פה שום עניין שמדבר על ראש הממשלה אלא על המדינה עצמה. ההקפדה מאוד ממלכתית".
גורם בכיר אחר במערך ההסברה אמר ל ynet: ״גם בהסברה- כל מי שיש לו מה לתרום- תורם. גולן שותף לחלק מפעילות ההסברה הבינלאומית שפתחה את מהדורות החדשות בכל העולם. הוא מחזיק בהרבה מאוד ידע וניסיון מהסקטור הפרטי וטוב שהוא שם״.
לא רק דובר הליכוד ודובר משפחת נתניהו לוקחים חלק משמעותי בדיוני מערך ההסברה הלאומי אלא גם יונתן אוריך שהוא הדובר ומנהל הניו מדיה של בנימין נתניהו ודובר תנועת הליכוד.
2 צפייה בגלריה
יונתן אוריך, עופר גולן
יונתן אוריך, עופר גולן
לוקחים חלק משמעותי בדיונים. יונתן אוריך, עופר גולן
(צילום: שאול גולן, רון קדמי)
במקביל יעקב ברדוגו פרשן ערוץ 14 המוגדר כ"שופר" המרכזי של נתניהו, נראה פעמיים באקריום של רה"מ בקריה בזמן ימי הלחימה. בלשכת רה"מ טענו שנפגש פעמיים עם צחי ברוורמן ראש הסגל של רה"מ וכי בזמן ביקורו נתניהו היה בכלל בבור והוא לא פגש את רה"מ.
ברדוגו הוא לא היחיד מערוץ 14: גם טל היינריך שליחת ערוץ 14 בניו יורק, נצפתה בלשכת רה"מ והפכה לאחת מדוברות רה"מ לתקשורת הזרה. בלשכת רה"מ טענו שהליך קליטתה בלשכה החל עוד לפני המלחמה.
על אף שמערך ההסברה הלאומי הוא גוף ממלכתי – נראה שנתניהו סומך רק על האנשים הנאמנים לו באופן אישי ומשרתים את הקמפיין האישי והפוליטי שלו.
גורמים בלשכת רה"מ מסרו בתגובה שאוריך וגולן נמצאים בהליך גיוס למילואים: "אנחנו צריכים כל עזרה שאנו מקבלים. יש המון עבודה שצריך לעשות. אין כאן גרם של פוליטיקה וזה קנטרנות. אין פה עיסוק בפוליטיקה".
נודע שגולן מילא תפקיד מרכזי בגיבוש אסטרטגיית ההסברה של ישראל וההחלטה של ישראל להפיץ את תמונות הזוועה של התינוקות בעולם. היועצים של נתניהו מורידים הנחיות לעובדי מדינה.