הכטב"ם צילם תשע דקות וחצי במפרץ חיפה זוהה על-ידי צה"ל, היה ב"אחיזה" ולא חדר מתחת לאף של מערכות ההגנה האווירית. כך נודע ל-ynet. למרות זאת, הוא לא הופל. מקורות בחיל האוויר אמרו ל-ynet שמה שעמד מאחורי אי-הפלתו הייתה העובדה שמדובר בכטב"ם צילום - והפעלת מיירט הייתה גורמת לבהלה ואולי אף לנזק משברי היירוט. הכטב"ם ששיגר חיזבאללה הוא למעשה טיסן קטן, שנושא מצלמת "גו פרו", ולא היה עליו אמל"ח. לדברי המקורות, אם היה מדובר בכטב"ם נפץ - הוא היה מופל.
תיעוד: ה"הודהוד" מסתובב במפרץ חיפה

האירוע, עוד נודע, לא התרחש ביממה האחרונה - אלא בשבוע האחרון. שלושה כטב"מים שוגרו בסך הכול. אחד מהם הופל, אחר נעלם מהמכ"ם וכנראה נפל בים - והשלישי השלים את משימתו וצילם את נמל חיפה.
בצבא מפתחים בשבועות האחרונים יכולות הגנה אווירית אל מול הקשיים בהתמודדות עם הכטב"מים - במיוחד אלה החמושים - של חיזבאללה. גורמי ביטחון אמרו כי יש לא מעט הצלחות בדברים שנוסו. במערכת הביטחון העריכו שלשום שבתוך שלושה חודשים יימצא פתרון מבצעי טכנולוגי טוב יותר ליירוט. בצה"ל, כך או כך, מנסים לערוך הבחנה בין כטב"מים מצלמים - שלא יוצרים נזק - לאלה החמושים שתוקפים ויוצרים נזק - בנפש וברכוש.
להערכת מרכז עלמא, שעוסק בחקר אתגרי הביטחון בצפון, אחת האפשרויות היא שהכטב"ם שהגיע למפרץ חיפה הוא "הודהוד-1", מתוצרת איראן. מדובר בכטב"ם קטן, הדומה בצורתו לטיסן - ומשמש לסיור ולצילום. טווח הפעולה שלו הוא עשרות קילומטרים בודדים, והוא יכול לשהות באוויר כשעה וחצי.
6 צפייה בגלריה
הודהוד-1
הודהוד-1
הודהוד-1. הכטב"ם שצילם?
בצה"ל מכירים את היחידה האווירית של חיזבאללה, ששלחה את הכטב"ם - ופועלים מולה. אתמול תקף צה"ל חוליות של היחידה - אך לא את זו ששיגרה את ה"הודהוד" למפרץ חיפה. בצבא מנסים לעקוב אחר מיקום השיגור של הכטב"מים בשטח לבנון - וכך לפגוע במפעילי היחידה.
בינתיים, עיתונאי אל-ג'זירה, הלבנוני עלי האשם, דיווח מפי "מקורות מעורים היטב" כי התיעוד של חיזבאללה פורסם בתגובה לאולטימטום שהציב עמוס הוכשטיין, שליחו של נשיא ארה"ב, לממשלת לבנון ולארגון הטרור. לפי המקורות, הוכשטיין הביא עימו מישראל מסר מאיים לצד הלבנוני.

"לא שקטים לגמרי"

למרות שמדובר בכטב"ם צילום בלבד, ראשי הערים והתושבים באזור סיפרו אמש כי חשו מוטרדים מהסרטון. לצד זאת, הם קראו לנסות להימנע מהבהלה שמנסה חיזבאללה לזרוע באמצעות הסרטונים.
"מדאיג שהאויבים מסתכלים עלינו מלמעלה": התגובות לסרטון בקריות
(צילום: שרון צור)

ראש העיר חיפה, יונה יהב, היה הראשון שפרסם תגובה למה שנראה בסרטון, לרבות צילומים של נמל חיפה, מפרץ חיפה, המרכז הרפואי רמב"ם ושכונת בת גלים. "מהסרטון ניתן להבין שארגון הטרור היושב בלבנון מנסה להפעיל טרור פסיכולוגי על תושבי חיפה והצפון", אמר יהב. "אני דורש מהממשלה להביא תוכנית להגנה מסיבית על חיפה ולמצוא את הפתרון הצבאי על מנת להסיר את האיום מצפון. אני תמה מדוע הרמטכ"ל והפיקוד הבכיר של צה"ל לא טרחו מאז תחילת המלחמה לבקר בחיפה ולשמוע מהנהלת העירייה על הצרכים שלנו ועל פעילות צה"ל למיגון מקסימלי על מאות אלפי תושבי חיפה".
אחת השכונות שהופיעו בסרטון היא שכונת סביוני ים בקריית ים, הסמוכה למפעל רפאל. מדי, תושבת השכונה ב-13 השנים האחרונות, סיפרה: "ראיתי את הסרטון הזה דרך אמצעי התקשורת. זה מטריד מאוד שהחיזבאללה מצליחים לצלם אותנו מלמעלה. ברור לי שהאפשרות הזאת תמיד קיימת, אבל כן מטרידה אותי העובדה באיזו קלות הם עשו את זה. מסתבר שיש להם אמצעים לא פחות משוכללים משלנו. הם התחזקו. המיקום שלנו הוא די אסטרטגי ולכן אנחנו לא שקטים לגמרי".
6 צפייה בגלריה
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
מתוך התיעוד של חיזבאללה. "אסור להתעלם"
לדבריה, "היומיים האלו היו שקטים ואז הירי חזר. זה מראה שזו מלחמה של ממש. הם מנסים להפחיד אותנו. אסור לנו להתעלם מהאיומים שלהם".
רועי לוי, ראש העיר נשר הסמוכה לחיפה, אמר ל-ynet כי "הסרטון הזה צריך להזכיר לנו את היכולות של חיזבאללה לפגוע כאן במפרץ חיפה, ואת הצורך של האזרחים לשמור על ערנות ולהיות מוכנים לכל תרחיש. זו עוד קריאת השכמה לממשלה לפעול ולהסיר את האיום שיש לנו מצפון".

"רוצים לדעת שיש מטריה הגנתית"

בסרטון נראות גם שכונות בעיר קריית ביאליק, לרבות אזור בית הספר אורט ביאליק. ראש העיר אלי דוקורסקי בהחלט מוטרד. "הקלות הבלתי נסבלת שהכלים האלה חודרים פעם אחר פעם את מערך ההגנה שלנו, מטרידה מאוד. אני מציע לקחת מאוד ברצינות את הסרטון הזה", אמר. "יש מאחוריו אמירה". הוא הוסיף כי "אנחנו, כראשי רשויות, נדע איך לטפל בתושבים שלנו, ובאתגרים שלנו כרשות מקומית. אבל אני רוצה לדעת בוודאות שאנחנו זוכים למטריה הגנתית, כפי שצריך מצד שלטונות הצבא. אני מצפה לשמוע מהם את ההתייחסות שלהם לאירוע הזה".
דוקורסקי הוסיף כי ברור לו שפתיחת מלחמה בצפון זה אירוע לא פשוט, מורכב וקשה. "אנחנו רוצים לדעת שהאזור הזה מוגן בצורה המיטבית. אותי מטרידה הקלות בה הכטב"מים מגיעים אלינו. ראינו בתוך הסרטון גם את קריית ביאליק. זה דבר שהוא מטריד. מבחינתי בלתי מתקבל על הדעת, ואנחנו מבקשים לקבל תשובות. אנחנו בטוחים ביכולות ההתקפיות של צה"ל, אבל אני רוצה לדעת שגם היכולות ההגנתיות קיימות ונשמרות".
6 צפייה בגלריה
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
גם מרכזים מסחריים צולמו. "התקווה - שבקרוב תהיה הגנה מהכלים האלה"
דודו עובדיה, תושב הקריות, אמר: "צפיתי בסרטון. אני עוסק בתחום התיווך אז אני מכיר את רוב השכונות. היה מטריד לראות את הצילומים האלו. אין לי מושג מתי זה צולם. נורא מטריד אבל נקווה לטוב. אנחנו יודעים שיש לנו צה"ל חזק, ומדאיג לגלות שיש מישהו מהאויבים שלנו שמסתכל עלינו מלמעלה. אני מקווה שבקרוב תהיה לנו הגנה מהכלים האלו, כי אני לא יכול לדמיין מתקפה גדולה של 300 כלים כאלו. איך מתמודדים איתה?".
עוד אמר: "לא חשבתי שיכול להיות מצב שכטב"ם יגיע מלבנון לקריות וחיפה, יצלם ויחזור ללבנון. זה מאוד מטריד, בעיקר כשאתה רואה את כל הכוחות שיש לנו בצפון, ודברים כאלו מתפספסים".
מתן, תושב הקריות, סיפר שהוא לא מוטרד. "החיילים שלנו תותחים אמיתיים. אתה לא יכול להשוות את החיילים שלנו למחבלים של החיזבאללה ושל חמאס. לא מטריד אותי שכטב"ם מצלם אותנו. היום יש טכנולוגיות, יש את גוגל מפס ואפשר לראות הכל. אני לא מתרגש ממה שראיתי. אני אב לשני ילדים ואני לא מפחד. אנחנו סומכים על בורא עולם, על החיילים שלנו ועל הצבא שלנו".

פרק ראשון

בתיעוד שפרסם חיזבאללה נראו סטי"לים בנמל חיפה, שכונות בקריות, מתחם "ביג", מפעל של רפאל - והכטב"ם גם תיעד מעקב אחר רכב נוסע. לטענת ארגון הטרור הלבנוני, הכטב"ם ששוגר למפרץ חיפה חזר על עקבותיו ללבנון. בסרטון מופיע פירוט לכאורה על המתקנים במפעל רפאל - כולל מתקנים של כיפת ברזל, מחסני מנועים רקטיים, מתקני קלע דוד ומכ"ם. בקריות צילם הכטב"ם את שכונת סביוני ים בקריית ים, מגדלים, מרכז מסחרי, וחנות "אושר עד".
6 צפייה בגלריה
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
בית החולים רמב"ם. "קריאת השכמה לממשלה להסיר את האיום בצפון"
6 צפייה בגלריה
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
נמל חיפה, כפי שתועד מהאוויר
בחלק שבו מצולם נמל חיפה תועדו האנגרים של ספינות, מבנה של בסיס חיל הים, מבנה לכאורה שמשתייך ליחידת ילת"ם, מבנה נוסף שמשתייך לכאורה ליחידת הצוללות, רציף 9, מבנה של שייטת 7, סטי"לים סער 4.5 וספינת הסיוע הלוגיסטי "בת ים". לטענת חיזבאללה, צולמו גם סירות דבורה, סער 6 וסער 5. גם מכלי דלק שמוצבים בנמל תועדו, ולצידם גם מה שתואר כ"מכלים כימיים" - המתקנים הפטרוכימיים בנמל.
ברשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה צוטטו מקורות שטענו כי "הסרטון כולל שלושה סוגי מטרות: צבאיות (מתחם התעשיות הצבאיות והבסיס בחיפה), אזרחיות (אזור הקריות) ואסטרטגיות (נמל חיפה והמתקנים בו). כל סוגי המטרות יצרו איזון הרתעה מול ישראל. חיזבאללה רוצה לומר שצבא יענה בצבא, אזרחי באזרחי ואסטרטגי באסטרטגי". עוד אמרו המקורות כי מדובר בסרטון ראשון מתוך סדרה.
פורסם לראשונה: 23:03, 18.06.24