כ-25 שעות מאז שהחלה המלחמה, רקטות נורו הבוקר (ראשון) מדרום לבנון לעבר הר דב, סמוך לגבול. מוצב צה"ל נפגע מהירי, אך לא היו נפגעים. בתגובה, צה"ל תקף את אוהל חיזבאללה שהוקם בהר דב, אולם כעת פעילי ארגון הטרור מנסים להקים מחדש את האוהל וצה"ל מגיב בירי הרחקה. במקביל, בלבנון מדווחים כי הצבא מתגבר את כוחותיו בגבול.
תיעוד מתקיפת צה"ל, הבוקר
(צילום: דובר צה"ל)
תיעוד מהר דב, הבוקר
6 צפייה בגלריה
תיעוד הירי בהר דב
תיעוד הירי בהר דב
תיעוד הירי בהר דב
אחרי ירי הרקטות מסר דובר צה"ל כי צה"ל תוקף בארטילריה את מרחב הירי בלבנון, ממנו בוצע ירי לעבר שטח ישראל. "צה"ל ערוך לתרחישים בכלל הגזרות, וימשיך להגן על ביטחון תושבי מדינת ישראל", נמסר. בלבנון דווח כי צה"ל תקף באתר רוואיסאת אל-עלם, ליד כפר שובא, באמצעות פגזים.
בהמשך מסר דובר צה"ל כי "כלי טיס מאויש מרחוק תקף תשתיות של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב הר דב".
6 צפייה בגלריה
אוהל חיזבאללה גבול לבנון
אוהל חיזבאללה גבול לבנון
חיזבאללה מנסים להקים מחדש את האוהל
6 צפייה בגלריה
תמונה מאיזור לבנון
תמונה מאיזור לבנון
הר דב, הבוקר
חיזבאללה לקח אחריות על הירי. "בשביל לשחרר את מה שנותר מאדמתנו הלבנונית הכבושה ובסולידריות עם ההתנגדות הפלסטינית ועם העם הפלסטיני הנאבק, חוליות חאג' עמאד מורניה של ההתנגדות האיסלאמית (חיזבאללה) תקפו הבוקר שלושה אתרים של הכיבוש הציוני באזור חוות שבעא, בכמויות גדולות של פגזי ארטילריה וטילים מונחים. האתרים נפגעו ישירות", מסר הארגון.
ברשת אל-ג'זירה פורסם עדכון של כוחות יוניפי"ל בלבנון. "יוניפי"ל נמצא במעקב אחר שיגור טילים מכפר שובא לעבר עמדות ישראליות ואחר התגובה הארטילרית הישראלית לכיוון דרום לבנון", נאמר. "אנחנו מתקשרים עם כל הצדדים המעורבים על מנת להכיל את המצב ולהימנע מהסלמה באזור. אנחנו קוראים לכולם לנהוג באיפוק ולתאם את הדברים באמצעות יוניפי"ל כדי לצמצם את ההסלמה ולמנוע הידרדרות ביטחונית".
אחרי הירי, המועצה האזורית מטה אשר המליצה לתושביה שבקרבת הגבול להתפנות מבתיהם. "הודעה לתושבי ראש הנקרה, לימן, אדמית, חניתה, אילון, בצת ומצובה. אנו ממליצים למשפחות שיש להן משפחה או חברים או מקום להתארח ב-24 שעות עד 48 הקרובות להתפנות לאזור עורף המועצה, מלוחמי הגטאות דרומה, או לאזורים דרומיים ומרכזיים בישראל", נכתב בהודעה לתושבים.
(צילום: ירון ברנר)
ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן, הבהיר לתושביו כי אין הנחיה לפינוי. "תושבים רבים פונים בשל הודעות לפינוי תושבים של מטה אשר. הריני להבהיר, אין הנחיות לפינוי, זו יוזמה אישית של משה דוידוביץ, ראש המועצה של מטה אשר, הממליץ לתושביו להתפנות למשפחות מהמרכז. אין הנחיה לפינוי וגם אם פיקוד העורף יחליט על פינוי - הפעולה מורכבת ומסובכת מאוד, דבר שייקח מספר ימים", כתב נעמן בהודעה לתושבים. "ההמלצה שלי - ביתנו הוא מבצרנו וכל מי שחושש ויש לו משפחה במרכז, שיסע לשם, לא יותר מכך".
ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן, סיפר בריאיון ל-ynet Live על ההיערכות בעיר מחשש להסלמה בגבול הצפון. "בשלב הזה אנחנו נמצאים בשגרה, צה"ל הגיב בירי ארטילרי על הירי שבוצע בגזרת הר דב. ביקשנו מהתושבים להישאר סמוך למרחבים מוגנים", הוא אמר. "אין כרגע התרעה, ההיערכות לא התחילו היום, אנחנו לא מחכים לאירוע מתוח. אנחנו מתורגלים למעבר משגרה לחירום תוך דקות. סומכים על צה"ל".
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)
הלילה, לאחר שעות ארוכות של לחימה, חולצו בני הערובה שהוחזקו על ידי מחבלים בחדר האוכל בקיבוץ בארי ובבית באופקים. כוחות הביטחון חיסלו כמה מחבלים בבארי. באופקים פרצו כוחות ימ"מ לבית שבו הוחזקו שני בני ערובה וחיסלו מחבלים.
בשדרות המשטרה השתלטה על תחנת המשטרה בעיר, לאחר 20 שעות של קרב שבמסגרתו הופעל נוהל "סיר לחץ" שכלל הבאת דחפורים, ירי טילי כתף והבאת טנק. בתחנה חוסלו בסך הכול 10 מחבלים.
6 צפייה בגלריה
הזירה באופקים שבו מתבצרים המחבלים
הזירה באופקים שבו מתבצרים המחבלים
כוחות צה"ל מחוץ למבנה שבו התבצרו המחבלים באופקים
אמש פרצו הפרות סדר בכמה שכונות במזרח ירושלים, בהן סילוואן, וואדי אל-ג'וז וראס אל-עמוד. עשרות פורעים התעמתו עם כוחות המשטרה ויורו לעברם זיקוקים בכינון ישיר.
כחלק מהיערכות המשטרה, כוחות משטרה גדולים נפרסו אתמול בשכונות קו התפר ובצירים המפרידים בין השכונות היהודיות לבין אלו הערביות וכמה כבישים אף נסגרו לתנועה. בשל החשש מפיגועים, כוחות מיוחדים של מג"ב מתגברים את המשטרה בבירה ומסיירים ברחבי העיר.
בשעות הערב כוחות משטרה גדולים הוקפצו לתחנת הרכבת בגבעת התחמושת בעקבות דיווח על חשש למחבלת. בסיום סריקות התברר כי חשודה שהבחינה במאבטחי הרכבת הקלה החלה לרוץ עד שנעצרה על ידי כוחות הביטחון והיא הועברה לחקירה.
ביהודה ושומרון, צה"ל תגבר כוחות מחשש להסלמה. 26 גדודים מוצבים בגזרה והיום צפויים להצטרף אליהם גדודים נוספים. הגדודים שבשירות סדיר יעזבו את הגזרה כדי להצטרף ללחימה בדרום, ויוחלפו על ידי גדודי מילואים שגויסו. הצפי הוא שהיום יהיו ביו"ש כ-30 גדודים של צה"ל.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון באיו"ש
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון באיו"ש
כוחות ביטחון באיו"ש
(צילום: דובר צה"ל)
אתמול אירעו שלושה ניסיונות לבצע פיגועים בגזרת יו"ש. בצהריים ניסה מחבל פלסטיני לדקור את השומר בבית אריה שבשומרון ונוטרל על ידי אנשי ביטחון. אמש ניסה מחבל לדרוס חיילים בצומת אל ערוב, וגם הוא נוטרל. שני האירועים הסתיימו ללא נפגעים. בשעות הלילה רכב חשוד הגיח מתוך הכפר דיר שרף שבשומרון, פתח בירי לעבר עמדה צבאית וברח חזרה לתוך הכפר. לוחמים הגיבו בירי לעבר הרכב החשוד ונמסר כי זוהו פגיעות במחבל.
שני אירועים נוספים שאירעו אמש על רקע לאומני הסתיימו ללא נפגעים. מתנחל ירה במיידה אבנים באזור שער בנימין לאחר שאלה פגעו בו וברכבו. לאחר תחקור התברר כי מי שיידה את האבנים היה ישראלי שהתכוון ככל הנראה לפגוע ברכבים פלסטיניים. הוא נפגע מהירי ונפצע באורח בינוני. באירוע אחר בצומת אליאס שביהודה התעמתו כמה צעירים ישראלים עם כוח צה"ל. העימות כלל ריסוס של גז פלפל. מתנחל אחר שגויס למילואים בעקבות המלחמה חשב שמדובר במחבלים והתכוון לירות לעברם אבל הירי נמנע בגלל מעצור בנשק.
באוגדת איו"ש ובפיקוד המרכז חידדו נהלים ונמצאים בכוננות שיא כדי למנוע התלקחות נוספת של האזור. ההנחייה היא לפעול באופן תקיף מול הפרות סדר, גם הקטנות שבהן, על מנת שלא יתפתחו. מפקדים יצאו לשטח ונמצאים במוקדים השונים כשהמטרה היא הגנה על היישובים והצירים. בנוסף, בצה"ל קוראים לתושבי איו"ש להגביר עירנות ולא לצאת לנסיעות שאינן הכרחיות. במקביל, צה"ל צפוי להמשיך בפעילות המעצרים בכמה מוקדים ברחבי יהודה ושומרון.
פורסם לראשונה: 07:28, 08.10.23