מנכ"ל משרד הבריאות: "המצב לא פשוט, חושש מהחמרה למרות ההגבלות שאושרו"
(צילום: לע"מ)

לקראת הדיון של הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות שיתקיים הערב (חמישי) וברקע העלייה בתחלואה, קיים מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש תדרוך לתקשורת. בפתח דבריו התייחס פרופ' אש לנתוני התחלואה בקורונה: "מספר המאומתים מגיע לשיאים חדשים כל יום. המספרים גבוהים, המצב מדאיג. הקבינט אישר אתמול מספר צעדים שאנו מקווים שיובילו לבלימת העלייה בתחלואה. אני חושש מהחמרה למרות הצעדים הללו".
הוא אמר עוד כי "הערב יקיים הצוות המשולב של ועדת החיסונים וצוות הטיפול במגפות דיון מקצועי חשוב כדי להכריע כיצד להרחיב את מתן החיסון השלישי לגילים שונים". לדבריו, "ברור לכולנו כמה החלטה כזו היא רגישה ומורכבת ואנחנו מבינים שהמנה השלישית מספקת שכבת הגנה נוספת. לכן אנחנו רוצים לבחון את הרחבת מתן המנה השלישית לגילים יותר צעירים. הבחינה הזו תיעשה בצורה מקצועית ובכובד ראש".
פרופ' אש פנה לציבור וביקש: "אנא הקפידו על ההנחיות. בואו ננהג באחריות - אף אחד מאיתנו לא מעוניין בסגר או צעדים קשים אחרים. אנו רוצים להגיע למצב שהתחלואה נבלמת, שנת הלימודים נפתחת כסדרה וששגרת חיינו תמשיך כרגיל. כולנו רוצים את זה. כדי להצליח בכך - נדרשת התגייסותכם. בראש ובראשונה - צאו להתחסן. החיסונים זמינים, התורים בפריסה ארצית רחבה ודי מידיים. צריך לנצל את זה, החיסון הוא האמצעי היעיל ביותר שלנו. אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא תל השומר
(צילום: טל שחר )
עוד ציין מנכ"ל משרד הבריאות: "ההיענות לקבלת המנה השלישית בבני 60 ומעלה היא גבוהה. עד כה התחסנו למעלה מ-700 אלף איש, אבל יש עוד כברת דרך גם לגבי האוכלוסייה הזו ויש עוד כמיליון בני אדם שלא קיבלו חיסון ראשון". הוא הדגיש כי במשרד הבריאות "ממליצים מאוד למחוסנים שהגיעו במגע עם מאומת ללכת להיבדק כדי לראות שלא נדבקו".
בנוגע לסוגיית הכנסת החיסונים לבתי הספר אמר פרופ' אש: "אנחנו צריכים להגיע לשיעור מתחסנים גבוה, ומכאן שחשוב לחסן את כל האוכלוסיות. ככל שנגיע לשנת הלימודים ויתחילו הלימודים, אני חושב שגם בבית הספר ניתן לעשות זאת. כרגע הנחיית משרד החינוך היא לא לחסן בזמן הלימודים, אך אין התנגדות לחיסון בשטח בית הספר. אני מקווה שנוכל לחסן את האוכלוסייה הזו ותהיה היענות. בהמשך, ככל שנידרש ונראה בכך משהו יעיל, נצטרך לסכם על האפשרות של לחסן גם בבתי הספר".
"התחלואה במגזר החרדי מדאיגה אותנו", המשיך פרופ' אש. "אנחנו רואים עלייה בתחלואה בקצב גבוה. אני קורא לאנשים בערים החרדיות להקפיד על ההנחיות. באשר לחגים: מתגבש מתווה שיאפשר גם תפילות בטוחות. אין ספק שצריך לעשות משהו שיאפשר את הביטחון של מי שמגיע להתפלל. בגלל זה קבענו את ההנחיות של התו הירוק לבתי הכנסת ובחגים נצטרך לראות שהתפילה נעשית בצורה בטוחה. נצא עם מתווה מסודר בימים הקרובים. אני קורא למי שנוסע לאומן להקפיד על ההנחיות גם שם, וממליץ למי שאינו מחוסן - לא לנסוע לאומן".
פרופ' נחמן אש: לשקול ברצינות חיסון שלישי לבני 40 ומעלה
(צילום: משי בן עמי, אבי חי)
מוקדם יותר היום אמר פרופ' אש בריאיון לאולפן ynet כי הוא חושב שצריך לשקול מתן חיסון שלישי גם לבני 40 ויותר. "אנחנו יודעים שירידת היעילות משפיעה על כל הגילים. אנחנו רואים את ההדבקות, וגם בני 40 ויותר יכולים לחלות קשה", הסביר אש לקראת הדיון של ועדת החיסונים של משרד הבריאות שיתקיים הערב. "אני חושב שצריך לשקול זאת ברצינות, וככל שתתקבל החלטה כזו - היא תצא לפועל ביום ראשון".
אש ציין כי הסיבה שבמשרד הבריאות לא ממליצים לחסן את כל האוכלוסייה ולא רק בני 40 ויותר היא הרצון לקיים איזון בין התועלת לבין הסיכונים, שכן מדובר בהליך שלא קיבל את אישור ה-FDA. "זה צעד ראשון שאנחנו עושים בזהירות. בגילאים המבוגרים אנחנו מודעים לכך שהחיסון מציל חיים ותופעות הלוואי לא רבות, ולכן בגילאים המבוגרים, כולל 40 ומעלה, הסיכון קטן יותר והתועלת רבה יותר. כשיורדים לגילאים קטנים יותר, מאחר שהתחלואה הקשה נמוכה יותר, האיזון קצת אחר", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט אלברט בורלא
נפתלי בנט אלברט בורלא
בנט ומנכ"ל פייזר בורלא שוחחו
( צילום: רויטרס, יח"צ מצעד החיים)
בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא וביקש ממנו להאיץ את האישור לחיסון ילדים שגילם מתחת ל-12, אף כי לבורלא כלל אין את הסמכות לכך - אלא למינהל המזון והתרופות האמריקני. מלשכת רה"מ נמסר כי "מנכ"ל פייזר מסר לראש הממשלה כי הוא רואה חשיבות רבה באפשרות לחסן ילדים, וכי הוא פועל ויפעל כמיטב יכולתו להאיץ את התהליך".
פרופ' אש אמר בנושא זה כי "יש מספיק חיסונים לכל תוכנית החיסונים שלנו בזמן הקרוב: מנה ראשונה, שנייה ושלישית. יש לנו מלאי גדול ואספקה של חיסוני פייזר; יש לנו גם מלאי של מודרנה שהתחלנו להשתמש בו ובסך הכול תושבי ישראל יכולים להיות שקטים שיש להם חיסונים זמינים לכל מה שצריך".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
(צילום: טל שחר )

יום שלישי ברציפות עם יותר מ-5,800 מאומתים, עוד עלייה במספר החולים הקשים

5,946 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה. בסך הכול בוצעו כ-131,500 בדיקות (לא כולל בדיקות למחלימים) ושיעור החיוביים עמד על 4.62%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 748 חולים קורונה, 421 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת הנתון אמש. 65 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
מהנתונים עולה כי 41 מהחולים הקשים הם בני פחות מ-50. מתוכם 35 שלא התחסנו נגד קורונה ושישה שהתחסנו. בין המאושפזים במצב קשה נער בגילים 15-12.לפי עדכון משרד הבריאות מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,593 חולי קורונה – שלושה מהם היום ושמונה אתמול. מאז תחילת השבוע נפטרו בישראל 51 חולי קורונה ומאז תחילת החודש 115.
המשרד פרסם גם נתונים על אודות גילי 157 חולי הקורונה שנפטרו מאז אמצע החודש שעבר. 35 מהנפטרים הם בני 90 ומעלה, 55 היו בני 80 עד 89, 46 בני 70 עד 79 ו-15 בני 60 עד 69. עוד עולה מהנתונים כי מאז אמצע החודש שעבר נפטרו חמישה ישראלים בני 50 עד 59 וגבר בשנות ה-30 לחייו. כלומר מעל 96% מהנפטרים מקורונה ב-30 הימים האחרונים היו בני 60 ויותר. מאז מאז פרוץ המגפה, כך עולה מנתוני משרד הבריאות, עומד שיעור הנפטרים בני ה-60 ויותר על כ-91%.