יותר מתשעה חודשים אחרי שנרצחו ב-7 באוקטובר, צה"ל השיב לישראל אמש את גופותיהם של החטופים מיה גורן, רביד אריה כץ, רס"ר (במיל') אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס וסמל קיריל ברודסקי. משפחותיהם עודכנו על כך, והודעות בנושא נמסרו על-ידי הקיבוצים ניר עוז וניר יצחק, וכן על-ידי המועצה המקומית להבים. צה״ל ושב״כ הודיעו בשעות הבוקר המוקדמות (יום חמישי) באופן רשמי כי גופות הארבעה חולצו מחאן יונס במבצע של אוגדה 98.
בהודעה הרשמית נמסר כי במהלך מבצע של כוחות אוגדה 98 בהובלת חוקרי ורכזי השב״כ בשטח, חולצה גורן, שנרצחה בטבח שביצע חמאס בעוטף, וכן גולדין, אחימס וברודסקי, שנפלו בקרבות מול המחבלים, וגופותיהם נחטפו לעזה. החילוץ בוצע אתמול על-ידי כוחות שב״כ יחד עם צוות הקרב של חטיבת הקומנדו, כוחות יהל״ם ואגוז, בפיקוד אוגדה 98.
7 צפייה בגלריה
חמישה חטופים שנרצחו בשבי חמאס, גופתיהם חולצו והובאו ארצה
חמישה חטופים שנרצחו בשבי חמאס, גופתיהם חולצו והובאו ארצה
רביד, קיריל, תומר, מיה ואורן
(צילום: באדיבות מטה משפחות החטופים, דובר צה"ל, באדיבות המשפחה)
עוד נמסר כי המאמץ המודיעיני המקדים למבצע נוהל על ידי שב"כ, בשילוב מידע מחקירות מחבלים בשב"כ, עם מאמצים מודיעיניים בשיתוף צוות מפקדת החטופים באמ"ן ונוספים. "לצד המאמץ המבצעי, צוות החטופים והנעדרים ומרכז החטופים והנעדרים בחטיבת הנפגעים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, פעל יחד עם המכון לרפואה משפטית ומשטרת ישראל לזיהוי החטופים ומסירת ההודעות למשפחות", נמסר.
בהודעת ניר עוז נכתב כי מיה גורן "תשוב לאדמת הקיבוץ שאהבה ותיקבר לצד בעלה אבנר, שנרצח והופקר גם הוא בשבת השחורה". גורן, בת 56, אם לאסיף, בר, גל ודקל, עבדה כגננת ומטפלת וטיפלה בילדי הקיבוץ במשך שנים רבות. היא נרצחה ונחטפה מבית התינוקות בקיבוץ בשבת ה-7 באוקטובר. "השבת גופתה על ידי כוחות הביטחון היא סגירת מעגל חשובה עבור משפחת גורן וקהילת קיבוץ ניר עוז", אמרו בקיבוץ.
"הבאת מיה לקבורה הוא שלב משמעותי בדרך לשיקום קיבוץ ניר עוז ומדינת ישראל, שיקום שלעולם לא יושלם ללא השבת כל החטופים - החיים לשיקום והנרצחים לקבורה. חייבים להחזיר את כולם הביתה, עכשיו", הוסיפו בקיבוץ.
בהודעת ניר יצחק נכתב: "הערב התבשרנו על מבצע חילוצו של אורן גולדין, חבר כיתת הכוננות של הקיבוץ, שנפל ב-7 באוקטובר. אורן היה הראשון לצאת באותו בוקר ארור, עוד לפני שידענו כמה חמורה הסכנה שאורבת בחוץ. בחודש נובמבר, כחודש וחצי בהם קיווינו לאות חיים, התבשרנו כי אורן נהרג ב-7/10 וגופתו מוחזקת בשבי. במשך כמעט עשרה חודשים קראנו וייחלנו ליום בו תושב גופתו לישראל ונוכל לטמון אותו בבית שכל כך אהב, קיבוץ ניר יצחק. אורן הותיר אחריו משפחה גדולה ואוהבת. אושרית, אביב, אילי, אדי, יאיר, רני, שי, משה וכל המשפחה המורחבת - אתכם בצערכם הכבד".
בהודעת ראש מועצת להבים אלעד ארזי נכתב על תומר אחימס: "קהילה יקרה, הלילה התבשרנו כי גופתו של תומר אחימס ז"ל הובאה לישראל. תומר, חברנו האהוב, בן היישוב, נפל בקרב גבורה בקיבוץ נירים ב 7.10. למעלה מתשעה חודשים גופתו הוחזקה בשבי חמאס, והערב חולצה על ידי צה"ל. טקס הקבורה יתקיים מחר, 25.7.24, בשעה 19:00 בבית העלמין בלהבים - נעמוד כולנו עם דגלי ישראל. משפחת אחימס האהובים - קהילת להבים מחבקת אתכם. כולנו איתכם".

מיה הייתה הגננת של ניר עוז

"אבא סיפר שמחבלים נכנסו הביתה", סיפרה דקל, בתה של מיה ואבנר גורן, בריאיון ל-ynet. "הוא נאבק בהם בדלת הממ"ד, הם ניסו לפרוץ אותה. ב-10:42 הוא נראה לאחרונה בוואטסאפ. השיחה האחרונה שלי עם אמא הייתה בערך ב-9:45. היא אמרה שנכנסו לבית הילדים מחבלים ושהיא מסתתרת מתחת למיטה. 10 דקות אחר כך היא הפסיקה לענות - והטלפון נותק", שחזר אחיה בר.
7 צפייה בגלריה
מיה גורן ז"ל וכפיר ביבס
מיה גורן ז"ל וכפיר ביבס
גורן ז"ל עם כפיר ביבס
7 צפייה בגלריה
מיה גורן ז"ל
מיה גורן ז"ל
גורן ז"ל עם אמה ויולי קוניו, ששוחררו בעסקה
גל, בנה של מיה גורן, אמר ל-ynet: "אמא הייתה אשת חינוך בכל רמ"ח איבריה. נולדה וגדלה ברמת גן. היא הייתה מדריכה ורשג"דית בצופים, מפקדת גדנ"ע, למדה בסמינר הקיבוצים ומאז שעברה בעקבות אהובה, אבא אבנר ז"ל, הייתה גננת ומטפלת בניר עוז. אם לארבעה ילדים. אישה אוהבת, אופטימית, אנרגטית ומסורה. גם בחיים האישיים והמשפחתיים, גם בחיים הקהילתיים וגם ובעיקר בעבודתה החינוכית היא עשתה הכל באהבה, אכפתיות ומסירות. בשבת השחורה היא שהתה בגן הילדים שבו עבדה, שם נפצעה ונחטפה במצב קשה. בהמשך נודע למשפחה על הירצחה. אנחנו מודים לכוחות הביטחון האמיצים שהחזירו אותה. גם עכשיו אנחנו קוראים להשבתם המיידית של יתר החטופות והחטופים - אלו החיים לשיקום ואלו הנרצחים לקבורה. לכולם מגיע סוף שכזה, בין אם איחוד עם אהוביהם ובין אם סגירת מעגל. ההפקרה חייבת להיפסק".
ב-16 באוקטובר, כשבוע לאחר הטבח, גורם רשמי בישר לאחים שהניידים של הוריהם אוכנו ברצועת עזה, והם הוגדרו חטופים. יומיים מאוחר יותר הגיעה קצינת נפגעים להודיע שגופת אביהם אבנר זוהתה, ושהוא נרצח. בהמשך כאמור נמסר כי גם אמם נרצחה.

רביד היה ארץ ישראל היפה

מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר הוכרז רביד כץ נעדר, אבל בסוף נובמבר, יותר משבעה שבועות אחרי הטבח, קיבלו בני משפחתו את הבשורה המרה: הוא נרצח - וגופתו ברצועה. רביד, בן 51 במותו, התגורר בקיבוץ ניר עוז. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים - שחר, שירה ועלמה הקטנה, בת חצי שנה בלבד - ואת בת זוגו רויטל.
רביד הוא אחיה של דורון כץ-אשר שבאותה שבת ביקרה את אמה אפרת בביתה בניר עוז. אפרת (שלא הייתה אימו של רביד) נרצחה, ודורון נחטפה לעזה עם שתי בנותיה הקטנות, אביב ורז, ושוחררה עמן בפעימה הראשונה במסגרת העסקה עם חמאס בנובמבר. בן זוגה של אפרת, גדי מוזס, נחטף עמן ונותר בשבי.
"הוא היה איש חינוך, איש ארץ ישראל היפה, אבא מדהים. נזכור אותך לעד", ספדו לו בני משפחתו, לאחר ההודעה על מותו בנובמבר. במטה משפחות החטופים והנעדרים מסרו אז כי כאיש חינוך רביד "עבד שנים עם נוער על כל גווניו, החל מתנועות נוער ועד נוער בסיכון. אוהב אדם ואיש שלום".

אורן השאיר אחריו תאומים בני שנתיים

אורן גולדין (33), חבר קיבוץ ניר יצחק שהוגדר כחטוף, נרצח בטבח ב-7 באוקטובר, וגופתו הוחזקה בידי חמאס. כך עודכנה משפחתו ב-10 בנובמבר 2023. גולדין, נשוי לאושרית ואב לאביב ולאילי, תאומים בני שנתיים, ניהל את המוסך בקיבוץ. הוא גדל בניר יצחק ובחר להקים בו את משפחתו לצד הוריו ואחיו.
7 צפייה בגלריה
אורן גולדין ז"ל
אורן גולדין ז"ל
אורן גולדין ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
גולדין היה חבר בכיתת הכוננות של היישוב, שנלחמה בגבורה מול עשרות מחבלים והגנה בגופי הלוחמים על התושבים.

תומר לחם בגבורה ונפל בקרבות בנירים

סמ"ר תומר אחימס נפל ב-7 באוקטובר. 53 ימים אחרי מתקפת הפתע של חמאס, צה"ל פרסם כי ארגון הטרור מחזיק בגופתו. אחימס, בן 20 מלהבים, היה קשר מפקד חטיבה. "אף פעם לא היית צריך שאגן עליך, ידעת להסתדר לבד", ספד לו אז אחיו הגדול אייל. "סליחה תומר, על כך שברגע היחיד בחייך כשהיית צריך – לא הייתי שם להגן עליך".
7 צפייה בגלריה
סמ"ר תומר יעקוב אחימס ז"ל
סמ"ר תומר יעקוב אחימס ז"ל
סמ"ר תומר אחימס ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
אחותו מאיה סיפרה בהלווייתו על הגעגוע והניסיון להשיב אותו הביתה. "כבר 54 ימים שאנחנו עוברים גיהנום. הפכנו למשפחה של חטוף, ואתמול של חלל חטוף. ניסיתי להחזיק תקווה עם כל העם, להרים שלטים עם הפנים והעיניים היפות שלך, לשבת על מדרכות בכיכר החטופים, לצעוק בכל הכוח. כל כך הרבה אנשים התפללו בשבילך, בשבילנו, שהתסריט יסתיים אחרת".

קיריל היה מהראשונים לזנק ללחימה

קיריל נלחם לצד תומר אחימס באותה שבת, ושניהם היו חיילי החפ"ק של אלוף משנה אסף חממי (40) ז"ל, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה. ב-6:29, כשמחבלי חמאס פשטו על יישובי ומוצבי העוטף, היו אל"מ חממי ושני חיילי החפ"ק שלו – הקשר אחימס והנהג ברודסקי – הראשונים לזנק ללחימה.
7 צפייה בגלריה
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
סמל קיריל ברודסקי ז"ל
(צילום: דובר צה"ל )
הם הגיעו לקיבוץ נירים וניהלו שם קרב גבורה של ממש מול כמות גדולה של מחבלים. הם הצליחו לחסל רבים מהם ובדיעבד התברר שהצילו חיים רבים, אולם בשעה 7:05 נשמע אחימס בקשר: "קודקוד נפגע, דורש פינוי מיידי". הפינוי לא הגיע. גופותיהם של חממי ושל שני לוחמי החפ"ק שלו נחטפו לרצועת עזה.
הוריו של קיריל, ויקטור ואלנה, ובתם הבכורה אלינה, החזיקו בתקווה כי הוא נמצא בחיים בשבי חמאס, אך בסוף חודש נובמבר האחרון הם התבשרו כי נפל בקרבות, ושגופתו הוחזקה בידי ארגון הטרור בעזה.
פורסם לראשונה: 22:51, 24.07.24