הדיון של המפגינים שעוכבו, היום
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

העימותים במחאה נגד המהפכה המשפטית מול המשטרה, במהלך "יום השיבוש הלאומי" אתמול, הביאו למעצרם של 37 ולפציעתם של 11 מפגינים. היום (ה') שחרר בית משפט השלום בתל אביב שניים מארבעת המפגינים היחידים שהובאו לדיון בעניינם, אבי קרני קדיש ושרלי עייש, ושופט בית המשפט אף מתח ביקורת על המשטרה: "הרחקה מההפגנות - פגיעה בזכות יסוד".
השניים עוכבו אתמול בבוקר לאחר שהפגינו בנתיבי איילון, והם שוחררו בתחנת המשטרה. כחלק מתנאי השחרור המשטרה ביקשה מהשניים לא להתייצב להפגנות במשך 15 ימים. השניים סירבו לתנאי זה, ולכן התייצבו הבוקר לדיון בבית המשפט. השופט ירון גת סירב לבקשת המשטרה להרחיק את השניים מההפגנות, שחרר את השניים ואמר כי הבקשה "פוגעת בצורה בלתי מידתית וקיצונית מדי בזכות היסוד להפגין".
עורך הדין ניר אלפסה, שמייצג את השניים בהתנדבות, אמר בדיון: "חשוב לציין שהם היו מעוכבים ולא חשודים. זו זכות יסוד של כל אזרח להפגין, ובעצם משטרת ישראל מבקשת לשלול את הזכות הזו".
השופט הורה על שחרורם בערובה, בנוסף לחתימה על התחייבות עצמית. "עיינתי בתיק החקירה, ולמעשה המחלוקת העובדתית בין הצדדים מצומצמת. אין חולק כי הם לא נקטו באלימות כלפי איש. הזכות להפגין היא זכות יסוד חוקתית ראשונה במעלה, והבקשה להגבלתה שמורה למקרים קיצוניים וייחודיים", אמר.
4 צפייה בגלריה
אבי קיש ושירלי עייש
אבי קיש ושירלי עייש
"לא היה שום חיכוך עם המשטרה, הם 'דגמו' אותנו". אבי קיש ושירלי עייש, היום
(צילום: מוטי קמחי)
אבי קרני קדיש אמר: "אתמול הפגנו מול מוזיאון ארץ ישראל, אחרי זה החלה תהלוכה לאורך דרך נמיר. המשטרה פינתה את הציר, אחר כך ירדנו לאיילון, והמשטרה עצרה את התנועה. צייתנו להוראות השוטרים, לא היה שום חיכוך והם היו מכילים. באיזשהו שלב, כשהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לחמ"ל, הם פתאום עצרו והעיפו אנשים בכוח. הם 'דגמו' אותנו, מכיוון שהיינו ברכב. עצרו אותנו, ואתמול בלילה, אחרי תשע שעות בתחנת המשטרה, החליטו לשחרר אותנו בתנאי שנסכים ש-15 ימים לא נשתתף בהפגנות, וטענו שזו זכות ולא חובה. לא חתמנו. רצו לנהל איתנו משא ומתן על כמה ימים אנחנו מוכנים, ולכן זומנו הבוקר לשופט, שזרק את בקשת המשטרה מהמדרגות. זכות ההפגנה היא זכות שאנחנו נאבקים עליה".
במקביל, התקיים דיון הארכת מעצר לחשוד שהמשטרה טענה כי ניסה לגנוב נשק לשוטר במהלך ההפגנה אתמול. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בחמישה ימים, אולם השופט נעתר באופן חלקי, והחליט כי הוא יישאר במעצר עד השעה 12:00 מחר. מלבדו יובא עצור נוסף להארכת מעצר.
נציג המשטרה אמר בדיון כי במהלך עימות, "שוטר צעק שחוטפים לו את האקדח. למזלו של השוטר האקדח היה מאובטח באמצעות כבל אבטחה". השופט ירון גת כתב בהחלטתו כי מעיון בתיק החקירה עלו "לא מעט סתירות ותמיהות באשר לגרסת השוטר". הוא הוסיף: "בעיקר קיים פער בין דבריו בנוגע ללבוש של החשוד שניסה לגנוב את נשקו. עוד יצויין כי אין כל תיעוד ויזואלי לאירוע, ולמעשה הראיות בשלב זה מתבססות על דוח הפעולה של שוטר אחד. תמונת דברים זו מחייבת בדיקה מהירה ויסודית של הראיות, האם לא מדובר בטעות בזיהוי".
שוטר משליך רימון הלם לעבר מפגינים, אתמול
(צילום: אוהד אשכנזי)

4 צפייה בגלריה
עומר נחמני
עומר נחמני
"הרגיש כמו מלחמה". נחמני
(צילם יריב כץ)
עומר נחמני (32), ראש המטה הגאה למאבק במהפכה המשפטית, נפצע אתמול בהפגנה בתל אביב. בשיחה עם ynet הוא סיפר: "עמדנו לרדת מקפלן לאיילון והפגנו שם. היו כמה מחסומים ובאיזשהו שלב השוטרים יצרו חומה ואז התחילו פרשים לדחוף אותנו אחורה. אלה דברים שראיתי בעבר. הבעיה שפתאום התחילו לזרוק לעברנו רימוני הלם. זה היה בלי הפסקה וזה הרגיש ממש כמו מלחמה. באיזשהו שלב מהבהלה אנשים דחפו אחד את השני אחורה והתפוצץ לי ליד הרגל רימון. לחבר אחר התפוצץ על הגב. זה היה אירוע מאוד מפחיד ומאוד אלים. השוטרים הסתכלו עלינו וזרקו לעברנו. זה ממש כמו שמתנהלים מול מחבלים בצבא. נבהלתי מאוד. פתאום חוויתי מכה חזקה ברגל וזה גם מחריש אוזניים".
למרות הפציעה והבהלה, נחמני לא מתכוון להפסיק להפגין. "להפך, עליית המדרגה הזו מוכיחה שהיינו חייבים לעשות את השלב הזה. רצינו להראות לציבור שמה שיהיה, האלימות המשטרתית הזו לא תעצור אותנו".
משה רדמן, ממובילי מחאת ההייטקיסטים נעצר בהפגנה אתמול. הוא סיפר: "היינו על רחוב ארלוזורוב וחסמנו את התנועה, כשבמילא שוטרים שהיו לפנינו כבר חסמו את התנועה, ואז ישבנו על הכביש. השוטר המפקד במקום כרז לנו שאנחנו צריכים להתפנות. הגיע אליי שוטר וביקש להתפנות, הוא נתן לי יד להתרומם מהישיבה ובעודי קם הגיחו שני יס"מניקים ולקחו אותי לתוך ניידת, למרות שהתפניתי ובוודאי שלא התנגדתי או נהגתי באלימות כלשהי. הייתי עצור כארבע שעות, שאלו אותי שאלות שחלקן נראו לי תמוהות כמו למה הגעתי להפגין, איך הגעתי ואיפה שמעתי על ההפגנה. ביקשו שאני אתחייב לא להגיע להפגנה ל-15 יום אבל לשמחתי בית המשפט פסק לפני כשעה שהצו הזה לא תקין, ואני כמובן מתכוון להמשיך להפגין ללא אלימות אך בנחישות".
(צילום: ירון ברנר)

4 צפייה בגלריה
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
דן פלד, והכוויה כתוצאה מרימון ההלם שספג
(קרדיט: דוברות איכילוב)
4 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
מפגין שנפצע בעימותים, אתמול
(צילום: EPA)
תמונותיו הקשות של זהירו פרם, המפגין שנפגע באוזנו מרימון הלם שהשליכו השוטרים, הדהדו אתמול ברחבי הרשת. "היה לי מזל גדול, חטפתי באוזן במקום בעין", אמר היום פרם בריאיון לאולפן ynet.
"המשטרה רצתה להסלים. הם חילקו רימונים לשוטרים, יש סרטונים של זה. הם זרקו את זה כאילו זה ביצים", אמר פרם. "אני יותר זועם מאשר פצוע. כואב לי, אבל יש פה זלזול בחיי אדם. אני שואל, איך יכול להיות שהיו שם 400 שוטרים, אנשי מטה, מפקד מחוז, ולא היה שם אמבולנס אחד לגבות מאחורה? אתם יורים על אזרחים תחמושת ולא דואגים לאמבולנס או אפילו פרמדיק? הסתובבתי 20 דקות כשלחצתי לעצמי את אוזן. האלימות המשטרתית הורגת".
דן פלד וניר אבישי כהן, שהגיעו למחות אתמול, נפגעו גם בעימותים מול המשטרה. פלד, שנפגע מרימון הלם, אמר בריאיון לאולפן ynet הבוקר: "מסיבה שלא נראתה לעין, חבורת פרשים שחסמו בינינו לבין דרך השלום החלו להתקדם לכיווננו. השוטרים החלו לירות רימוני הלם ללא הבחנה וללא שום התגרות, אפילו מבלי שביקשו מאיתנו לזוז. לא הפגנו בצורה אלימה, לא צרחנו, פשוט עמדנו שם עם דגלים".
"מיד הסתובבנו והתחלנו לברוח משם, ואיך שהסתובבתי קיבלתי את המכה הכי חזקה שקיבלתי בחיי, בכתף, שהפילה אותי לרצפה. יש לי כוויות נוראיות על הכתף", סיפר פלד. "אין לי מושג למה הם עשו את זה. לא הייתה שום התגרות, ולא הבנתי מאיפה הגיעו כל השמועות שהייתה כאן אלימות נגד שוטרים".
ניר אבישי כהן, שנפגע גם הוא בעימותים, סיפר: "עמדתי על יגאל אלון, לא צמוד לשוטרים ולפרשים, ופתאום קיבלתי חבטה בראש. שנייה אחרי זה התפוצץ הרימון. השוטרים פשוט זרקו רימוני הלם לריכוז של מפגינים בלי שום אזהרה מוקדמת. זאת הייתה פשוט השתוללות לא הגיונית, ממש יום קרב. השתתפתי בכמה קרבות בחיי, ואני מרגיש שאתמול היה יום קרב ללא סיבה".
"הם לא ניסו לפזר את ההפגנה", הוא הוסיף. "היה כאן ניסיון לשפוך דם. מה שקרה אתמול ילך ויסלים. הדבר הבא שהולך לקרות זה שיירו לעבר המפגינים באש חיה. "זה פשוט טירוף לעשות את זה בלי סיבה מוצדקת. זה לא היה קהל מפגינים אלים, זה היה קהל שעמד שם, ולא הייתה שום בקשה שהוא יזוז אפילו".