על רקע האפליה שנוצרה בין תלמידים בעקבות עיצומי המורים, נגה פלג זבולון, תלמידת כיתה י"א בתיכון ענבר בירושלים, הגישה היום (רביעי) למשרד החינוך מכתב התראה לפני עתירה לבג"ץ - בדרישה לפרסום מיידי של ציוני בחינות הבגרות במתמטיקה ובאנגלית. לדבריה, מתן ציונים רק למחצית מהתלמידים זה דבר פוגעני, לא חוקי, לא מידתי, מפלה - ודינו להתבטל מיד.
2 צפייה בגלריה
"הצורך לגשת לבחינה נוספת הוא בבחינת התעמרות בתלמידים". קיש, ארז וסמוטריץ'
"הצורך לגשת לבחינה נוספת הוא בבחינת התעמרות בתלמידים". קיש, ארז וסמוטריץ'
"הצורך לגשת לבחינה נוספת הוא בבחינת התעמרות בתלמידים". קיש, ארז וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
פלג, שנמצאת בצד של התלמידים שלא קיבל ציונים בעקבות המחלוקת המתמשכת בין ארגון המורים למשרדי החינוך והאוצר, מתלבטת אם לגשת למועדי ב' באנגלית ובמתמטיקה, שצפויים להתקיים ב-17 וב-22 ביולי בהתאמה, אך כלל לא יודעת מה הציון שקיבלה במועד א'.
במכתב שהגישה באמצעות עו"ד שיר אנג'ל-כץ, ממשרד עו"ד אגמון את טולצ'ינסקי, שנשלח למנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני ומנהל אגף בחינות הבגרות דוד גל, טענה פלג כי "לימוד לבחינת בגרות מטיל על התלמיד ועל משפחתו נטל כבד ביותר – בזמן ולעיתים גם בכסף, השבתה מעבודת הנער/ה בחופשה, תשלום למורים פרטיים לקראת הבחינה וביטול חופשות משפחתיות. אי-לכך, אין כל סיבה הגיונית שהתלמיד ומשפחתו יגייסו את מלוא משאביהם ללימוד לבחינת בגרות נוספת - אם הציון שהשיג התלמיד במועד א' מספק ומגלם את שאיפות וידיעות התלמיד".
עוד נטען בהתראה כי עולה שהחלטת אגף הבחינות נובעת מחששו של משרד החינוך מפגיעה בעקרון טוהר הבחינות, וזאת במקרה שבו בית ספר או מורה ישנו בדיעבד את הציון השנתי של התלמיד באופן המותאם לציון שקיבלו בבחינת הבגרות. "אם זה אכן השיקול המוביל את משרד החינוך, אזי מידת האמון שנותן משרד החינוך במורים בישראל היא נמוכה ביותר ומשקפת הנחה כי מדובר בציבור של רמאים – בעיה מדאיגה כשלעצמה, הדורשת התמודדות נפרדת", הודגש במכתב.
2 צפייה בגלריה
 נגה פלג זבולון
 נגה פלג זבולון
נגה פלג זבולון. לא יודעת מה הציון
(צילום: הלה פלג )
רן ארז בוועדה לענייני ביקורת המדינה באפריל
(צילום: ערוץ כנסת)


עוה"ד הוסיפה כי בעקבות החלטת משרד החינוך, הודיע בית הספר לתלמידות שהמשמעות כרגע היא שהן יחליטו אם להירשם למועד ב' על סמך הערכה עצמאית של הצלחתן במועד א'. לדבריה, לא נמצא מקור חוקי המתיר למשרד החינוך לעכב את פרסום ציוני הבגרויות של התלמידים, גם לא במקרה שבו בית הספר נמנע מלהעביר את הציונים השנתיים של תלמידיו. לכן, ההחלטה נעדרת סמכות חוקית, בלתי סבירה מידתית ומפלה בכך שאינה מאפשרת ציונים למחצית מהתלמידים.
"בהקשר זה ראוי להזכיר כי על אותם תלמידים ממילא עברה שנה קשה מנשוא, תחת מציאות ביטחונית מעורערת, שהביאה בין היתר לפגיעה ברצף הלמידה וליצירתם של פערים לימודיים", צוין במכתב ההתראה. "התלמידים נאלצו להתמודד עם קשיים משמעותיים, חלק ניכר מהלמידה בוצע מרחוק או באופן עצמאי על-ידי התלמידים, תוך כדי שמורים רבים נעדרו מבית הספר, ולכך התווספו גם קשיים רגשיים משמעותיים של התלמידים, שנדרשו לתפקד בתנאי אי-ודאות, לחץ וחרדה. במציאות זו, הצורך ללמוד ולגשת לבחינת בגרות נוספת, לעיתים ללא כל הצדקה מעשית, הוא בבחינת התעמרות בתלמידים".
בשל לוחות הזמנים הדוחקים, הודגש כי אם משרד החינוך לא יודיע על ביטול החלטתו עד מחר, תפנה התלמידה לבג"ץ כדי שיחייב את משרד החינוך לפעול באופן שוויוני. פלג זבולון נחושה להמשיך במאבקה והדגישה כי "עברה שנה קשה מאוד על כולנו. כל אחד מאיתנו מתמודד עם אתגרים נוספים חוץ מהלימודים. המינימום זה שלא נצטרך להתמודד עם ריב בין המבוגרים שאמורים לשמור עלינו ולקדם אותנו. היחידים שנפגעים כרגע אלה אנחנו".
גם מרכז השלטון המקומי והנהגת ההורים הארצית הודיעו כי יעתרו לערכאות משפטיות נגד משרדי החינוך והאוצר, "במטרה לסיים את הסחבת הבלתי נגמרת של כלל הגורמים". לדבריהם, "הפגיעה החמורה בתלמידי החטיבות העליונות, ובעיקר בבוגרי י"ב שסיימו 12 שנות לימוד ועוד רגע מתגייסים לשרת את המדינה - חייבת להיעצר מיד".
הם קראו לשר החינוך יואב קיש "לנקוט פעולה ולהורות על הזנת הציונים לתלמידים בדחיפות, לפני מועדי ב' של בחינות הבגרות", והוסיפו: "אם המדינה לא יודעת להשתלט על האירוע, ולהפסיק את הפגיעה בזכויות הבסיסיות של התלמידים וזכותם לחינוך ולשוויון, אזי ראוי שבית המשפט ינחה אותם לעשות כך.
"תלמידי ישראל הפכו בני ערובה בקרב הורדות ידיים בין המורים לבין הממשלה, ולשר החינוך לא אכפת", אמרו. "ההתעללות בבני הנוער שעברו כל כך הרבה בשנים האחרונות, חייבת להיפסק באופן מיידי. לא מספיק כל מה שהם עברו, עכשיו גם פוגעים בעתיד שלהם? משרד החינוך הוא האחראי על חינוך התלמידים במדינת ישראל, ולכן הוא זה שצריך להשתלט על האירוע ולהגיע לפתרון דחוף לטובת תלמידי ישראל. משרד האוצר ומשרד החינוך צריכים להתחיל להתנהג כמבוגר אחראי, ולהגיע לפתרון של הסכסוך מול המורים - כדי להפסיק לגרור את ילדינו לתוך מאבק שהם לא צד לו".
ממשרד החינוך נמסר: "בשל עיצומי המורים משרד החינוך מנוע מלהעביר ציוני בגרויות לתלמידים שלא הוזנו להם ציוני המגן. הסיבה לכך היא מנגנון השמירה על טוהר הבחינות. מדיניות המשרד היא כי לבתי הספר שמעבירים למשרד את הציון השנתי של התלמידים, מעבירים את ציון הבחינה. בתי ספר שאינם מעבירים את הציון השנתי, מכל סיבה שהיא, לא מקבלים את ציון הבחינה".