5 צפייה בגלריה
אילוס חיילים מילואים מילואימניקים
אילוס חיילים מילואים מילואימניקים
(צילום: shutterstock)
חוות דעת רשמית שכתב מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא, ובה המליץ שלא לדחות את מועד הבחירות לרשויות המקומיות - מעוררת סערה וכעס רב. לוחמי מערך המילואים שגויסו למערכה ציפו כי בצבא, שקרא להם לדגל להילחם למען המדינה, ייתנו להם גיבוי בבקשתם לדחות את הבחירות ולזכות להתמודדות דמוקרטית שוויונית - אך זו תימנע מהם.
בחוות הדעת שהוציא הבהיר האלוף מילוא כי בעיניו חשוב "לקיים את הבחירות במועדן על מנת להקרין לאזרחים חוסן, שגרת חירום מאפשרת ויציבות להמשך". את אנשי המילואים הרבים שייפגעו מכך לא הכניס האלוף בשיקולי החוסן האזרחיים.
5 צפייה בגלריה
אלוף רפי מילוא
אלוף רפי מילוא
"קיום הבחירות במועדן - חוסן לאזרחים". מפקד פיקוד העורף
(צילום: תומר שונם הלוי)
שר הפנים משה ארבל הודיע בתחילת החודש כי הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו באופן סופי ב-30 בינואר, מלבד ב-14 רשויות שמכילות כ-100 יישובים שפונו בעקבות המלחמה: אשכול, הגליל העליון, חוף אשקלון, מבואות חרמון, מטה אשר, מעלה יוסף, מרום גליל, שדות נגב, שער הנגב, מטולה, שלומי, רג'ר, קריית שמונה ושדרות.
לוחמי מילואים שמתכננים להתמודד בבחירות זועמים כאמור על ההחלטה. "המדינה לא תקרוס והדמוקרטיה שלנו לא תיפגע אם בעוד כמה חודשים יהיו בחירות ואוכל להתמודד בשוויון והוגנות מול מי שלא עושה מילואים", אמר רס"ן (במיל') גל זנדני, שמתמודד לראשות המועצה האזורית באר טוביה. ב-7 באוקטובר הוא עצר את הקמפיין לראשות המועצה, הודיע לכל חבריו ותומכיו שכעת העת להגן על המדינה ומאז ביקר פעמים ספורות בביתו.
"אנחנו אנשי המילואים, אחוז אחד מכלל החברה הישראלית ושמונה אחוזים מכלל המתמודדים בבחירות המוניציפליות, משרתים כעת במילואים בכל הארץ", אמר זנדני. "מי שלא עושה מילואים יש לו יתרון עליי, ואנחנו מצפים שייתנו לנו את הגיבוי להתמקד בלחימה ולא לצפות שנעזוב את המילואים כדי להתמודד ברשויות שלנו".
5 צפייה בגלריה
סרן במיל' ידידיה בן שימול
סרן במיל' ידידיה בן שימול
"לא יקרה כלום אם הבחירות יידחו בכמה חודשים". סרן (במיל') ידידיה בן שימול
בשבוע שעבר פנו לשר הפנים ארבל כ-400 חברי מועצות ורשויות שמתמודדים בבחירות המקומיות והפצירו בו לדחות אותן עד לסיום המלחמה. הם הסבירו כי זו "החלטה לא מידתית, מנותקת מהמציאות, פוגעת בערכי הדמוקרטיה והשוויון ונגועה בשיקולים פוליטיים זרים, שטוב היה אם כלל לא היו נלקחים בחשבון".
סרן (במיל') ידידיה בן שימול מתמודד למועצת היישוב פרדס חנה-כרכור והוא ממובילי המחאה לדחיית הבחירות. לדבריו, קרוב ל-120 מתמודדים ברשויות המקומיות ברחבי המדינה שמגויסים כעת למילואים פנו לשר ארבל במכתב דומה, אך לא זכו להתייחסות. בצבא אמנם יאפשרו ככל הנראה למתמודדים בבחירות להפסיק את שירותם ולעזוב את המערכה, אך בן שימול מאוכזב מכך שבצה"ל לא עומדים לצד המילואימניקים.
"אני לא רוצה שהחיילים שלי ושל מפקדים אחרים שמתמודדים בבחירות יאמרו 'איך ייתכן שהם מוכנים לוותר על העבודה ועל הלימודים ועל הבית עבור הגנת המדינה והמפקדים שלהם, אבל בגלל שחשובות להם הבחירות המקומיות ופוליטיקה, אז הם עוזבים?'", אמר בן שימול. "אני מתמודד בבחירות למועצה כי חשוב לי להשפיע על חיי התושבים ברשות שלי לחמש השנים הבאות, אבל כל חייל אחר יגיד שחשובים גם דברים אחרים ויבקש לעזוב. זו התנהלות שפוגעת בחוסן. לא יקרה כלום אם הבחירות יידחו בכמה חודשים".
5 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
שר הפנים ארבל. ראשי רשויות ולוחמי מילואים פנו אליו בבקשה לדחות שוב את הבחירות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם ראשי הרשויות ביישובי קו העימות זועמים על מכתב ההמלצה שהוציא מפקד פיקוד העורף למשרד הפנים. הם טוענים כי המקור למכתב הוא פניית ראשי הרשויות הסמוכות לגבול לבנון שתושביהן לא פונו, הדורשים לדחות את הבחירות בשל מצב החירום ביישוביהם, והעובדה כי רבים מתושביהם התפנו מבתיהם - גם אם המדינה לא הורתה להם לעשות כן.
"ביקשתי משר הפנים משה ארבל להכליל את כל יישובי קו העימות בהחלטה לדחות את הבחירות, כי לא הגיוני שתחת ההפגזות והסכנה יתייחסו אלינו כאילו אנחנו בתל אביב או חיפה", אמר ארקדי פומרנץ, ראש העיר מעלות תרשיחא. "זה לא נורמלי לקיים כאן בחירות בעיר שזמן ההתרעה לירי היא אפס שניות ואנחנו חיים פה תחת רעשי ארטילריה כל הזמן ומול תקיפות החיזבאללה".
לדברי פומרנץ, "שר הפנים אמר לי שאם תהיה המלצה של אלוף פיקוד העורף שהוא לא ממליץ לקיים בחירות בתנאים האלו בצפון, בעיר שנמצאת תחת התקפת טילים וזמן ההתרעה בה הוא אפס ואנשים במילואים, אז הוא ידחה את הבחירות. אני מכיר את השר כמי שעומד בדבריו".
5 צפייה בגלריה
ארקדי פומרנץ
ארקדי פומרנץ
"לא הגיוני שתחת ההפגזות והסכנה יתייחסו אלינו כאילו אנחנו בתל אביב או חיפה". ראש העיר מעלות תרשיחא
(צילום: נחום סגל)
גורמים במשרד הפנים ובפיקוד העורף התנערו מהפרשנות של ראשי היישובים למכתב, וטוענים כי הנחיית האלוף אינה מפורשת ולכן אינה מחייבת את השר ארבל להיענות לה. פומרנץ, שהיה בטוח שהשיג את מבוקשו, זועם מהעניין.
"אני יודע לומר מה שאני קורא, ואלוף פיקוד העורף כותב שחור על גבי לבן וכל ילד יודע להבין שביישובי קו העימות אי-אפשר לקיים בחירות במצב הזה", אמר פומרנץ. "בגלל זה צה"ל שלנו נראה ככה ב-7 באוקטובר וגם עכשיו, כי הם לא יודעים מה יד ימין ומה שמאל עושה. אני כועס על זה שאלוף בצבא כותב דבר אחד ואומר שהוא לא מתכוון לזה, וזה מוזר לי מאוד. זו פשוט חוצפה וחוסר אחריות".
עבדאללה חיראלדין, ראש מועצת חורפיש, לא מתכוון להתמודד בבחירות לראשות המועצה לקדנציה נוספת והיה אמור להיפרד מתפקידו בחודש שעבר. גם הוא סבור כי אין זו השעה לקיים בחירות ביישוב המרוחק מגבול לבנון פחות משלושה קילומטרים, ולא פונה מתושביו בהמלצת הצבא. "אין מצב רוח אצל האנשים פה לבחירות וזה לא יתבצע", הוא אמר. "אף אחד לא עושה פה קמפיינים וכולם במצב מלחמה, מודאגים ומפוחדים".
חיראלדין כועס על התערבות הצבא בסוגיה אזרחית דמוקרטית. "אני מתפלא, איך אלוף פיקוד דרום אומר את זה? האגו שלהם הורג אותנו ואת כל המדינה", הוא אמר. 'אם הוא רוצה אז שיעשה בחירות, אבל אני זה שיודע מה קורה פה ברחוב ואני מרגיש את האנשים. מי ייצא להצביע? 600 מהתושבים שלנו הם חיילים, כל הבנים שלנו במילואים והנשים מודאגות בבית. שיעשו הפסקת אש ויעצרו את הלחימה ואז יעשו בחירות, אבל תוך כדי ירי טילים והפגזות? זו דמגוגיה".