"הכיבוש לא מבין דבר אחד - לא נזוז מארצנו. אנחנו נהיה המגינים של אל-אקצא". דברי הרהב הללו בהלוויית סאלח אל-עארורי בביירות שייכים לזאהר ג'בארין. מחזיק תיק האסירים בחמאס היה עד אמצע השבוע סגן מנהיג ארגון הטרור ביהודה ושומרון, סגנו של אל-עארורי.
5 צפייה בגלריה
 זאהר ג'בארין
 זאהר ג'בארין
זאהר ג'בארין
הלוויית סאלח אל-עארורי בביירות

כעת השאלה היא אם ג'בארין, שנחשב למוח הכלכלי של חמאס, ייכנס לנעליו של "מוחמד דף של יהודה ושומרון", כפי שכונה בעבר אל-עארורי. אפשרות נוספת היא שאת מקומו של אל-עארורי ימלא אוסמה חמדאן, נציג חמאס בלבנון ב-25 השנים האחרונות, שביום שלישי פורסמו שמועות - שהופרכו אחר כך - לפיהן גם הוא חוסל.
ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסמה כתבה מקיפה על ג'בארין. הוזכר שם שכנער בשנות השמונים, בעת שהוביל תא של חמאס, הוא ביקש כסף מאימו כדי לקנות כלי נשק. עכשיו, נכתב, הוא מפקח על אימפריה כלכלית שארצות הברית מעריכה כי שוויה מאות מיליוני דולרים, אימפריה שמממנת את פעולות הטרור של חמאס.
ג'בארין, בן 55, מנהל את הקשרים הכספיים של חמאס עם איראן, ולפי גורמים אמריקניים וישראליים, דואג למעבר הכספים מטהרן לרצועת עזה. הוא גם אחראי לשורת חברות שמעבירות הכנסה קבועה לחמאס, ומפעיל רשת של תומכים פרטיים ואנשי עסקים שמעבירים כספים לארגון הטרור.
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של סאלח אל עארורי
הלוויתו של סאלח אל עארורי
ג'בארין (שלישי משמאל) בהלוויית סאלח אל-עארורי
5 צפייה בגלריה
אוסמה חמדאן בהלוויית סאלח אל עארורי
אוסמה חמדאן בהלוויית סאלח אל עארורי
אוסמה חמדאן. גם הוא עשוי לרשת את אל-עארורי
ההשפעה של ג'בארין על הכספים בחמאס כה גדולה, עד שגורמי ביטחון בעבר ובהווה בישראל ובארצות הברית סבורים כי הוא זה שאפשר לארגון לשלם על כלי הנשק ואת משכורות הלוחמים - כדי להוציא לפועל את מתקפת 7 באוקטובר.
ג'בארין היה מקורב לאל-עארורי, שחוסל ביום שלישי בביירות. השניים סייעו להקים את הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ושניהם נחשבו למקורבים לאיראן. אל-עארורי פרסם את ההקדמה לספר שג'בארין פרסם אחרי שחרורו מהכלא.
בישראל חוששים שגם אם צבא הטרור של חמאס בעזה יושמד, האימפריה הכלכלית של הארגון תישאר על כנה. במשך שנים הצליח ג'בארין - למרות הסנקציות - להשתמש במערכות פיננסיות בסעודיה, לבנון, האמירויות, סודן ולאחרונה גם בטורקיה כדי להקים חברות ולהעביר כספים לרצועה.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי תחת ג'בארין מפעיל חמאס משרד באיסטנבול, בבניין עם חלונות כהים. יש לו אחזקות בכמה חברות, כולל כאלה שנסחרות בבורסה הטורקית. "זה כבוד לממן את חמאס", אמר בריאיון - אבל הכחיש כי הוא זה שאחראי להעברת הכספים. "זו האשמה, לא עובדה".
5 צפייה בגלריה
 ג'בארין. "אנחנו נהיה המגינים של אל-אקצא"
 ג'בארין. "אנחנו נהיה המגינים של אל-אקצא"
ג'בארין. "אנחנו נהיה המגינים של אל-אקצא"
סוכת אבלים לסאלח אל-עארורי בכפר עארורה שליד רמאללה

הוא אמר כי חמאס נמצא בקשרים עם מדינות רבות, ובהן איראן, רוסיה, אלג'יריה, טורקיה. "לאל-קסאם יש את הקשרים שלהם, השונים מאלו של הזרוע הפוליטית", אמר - כשהוא מנסה להרחיק עצמו מהזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם.
בישראל אמרו כי ג'בארין בנה קשרים עם מקורבים לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שסייעו לחמאס לקבל נשק ומימון. הוא גם שימר את הקשרים עם חיזבאללה.
ג'בארין, שגדל בסלפית שבשומרון, הוביל באינתיפאדה הראשונה יחידת נוער שכונתה "צוות היורים", והיה האחראי להפצת הכרוז הראשון של חמאס ביו"ש. מיוחס לו גיוסו של "המהנדס" יחיא עיאש לשורות חמאס ושותפות בתכנון חטיפת נסים טולדנו ורציחתו.
הוא היה אחראי גם על תכנון שורת פיגועים: ברמת אפעל, ירושלים וכפר בורוקין בשומרון. ג'בארין נעצר בידי שב"כ ב-1993 ונשפט למאסר עולם ועוד 35 שנה. בכלא ג'בארין למד עברית, למד גם לתואר והחל לכתוב את ספרו. כמו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, ג'בארין שוחרר מהמאסר ב-2011 במסגרת עסקת שליט.
5 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
ארדואן. לג'בארין קשרים טובים עם מקורביו
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
בחמאס ממונה ג'בארין כאמור על תיק האסירים, וב-2021 הוא נבחר לכהן כסגנו של אל-עארורי בהנהגת חמאס ביו"ש. לפי גורמים מצריים הוא וסינוואר דנים עם קטאר ומצרים במגעים לעסקת חטופים, שבינתיים תקועים. בישראל העריכו אתמול כי חיסולו של אל-עארורי שהתנגד לעסקה עשוי להביא לקידום עסקה שכזו - אבל לא בטווח הקצר.
ובחזרה לאימפריה הכלכלית של חמאס. איראן העבירה מיליוני דולרים לחמאס בשנים האחרונות, באמצעות מערכת כספית מיוחדת, ולאחרונה באמצעות כספי קריפטו. לפי גורמים אמריקניים ופלסטיניים, הכספים הועברו דרך ביירות, איסטנבול ומרכזי עסקים אזוריים, לפני שהגיעו לעזה.
בתחילה בסיס הפעילות הכלכלית של חמאס - למעשה הלבנת ההון - היה בג'דה שבסעודיה. משם העביר חמאס עשרות מיליוני דולרים מאיראן לפעולותיו בעזה. בעקבות הסנקציות האמריקניות, סעודיה הפסיקה את פעולות חמאס - וג'בארין מצא בית חדש, בטורקיה.
הוא קיבל סיוע טורקי בקניית והשכרת עסקים ודירות, ורכישת רכבי יוקרה - והשתמש במיקום שלו לממן מתקפות נגד ישראלים. ארצות הברית הטילה נגדו סנקציות ב-2019, ואחר כך אמרה כי היה "המוח מאחורי הרשת הפיננסית שאפשרה לחמאס לגייס ולהשקיע כספים, ולהלבין הון רב מטורקיה". כעת השאלה היא אם אותו מוח כלכלי יחליף את אל-עארורי כמנהיג חמאס ביהודה ושומרון, וכמספר 2 של הארגון.
פורסם לראשונה: 22:42, 04.01.24