5 צפייה בגלריה
הציוד המשטרתי של המתנדב ליאור ליפשיץ
הציוד המשטרתי של המתנדב ליאור ליפשיץ
"תוריד את הפוסט או שתחזיר ציוד". הציוד המשטרתי של המתנדב ליאור ליפשיץ
ליאור ליפשיץ בן ה-60 מתל אביב מתנדב בעשור האחרון במשטרה, לצד עיסוקיו בתחום ההייטק ובקרנות הון סיכון. הוא תכנן להמשיך בהתנדבותו, אך דקות ספורות לאחר שכתב פוסט ביקורתי בפייסבוק על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הוא קיבל שיחה ממפקדו ובה נאמר: "תוריד את הפוסט או שתחזיר ציוד". השיחה השנייה הייתה קביעת תאריך לשימוע. "זה נשמע כאילו זה ירד אליהם מלמעלה, התיוג היחיד בפוסט היה לשר ותוך שתי דקות כבר קיבלתי טלפון ממפקד שנמצא בחו"ל. זה נשמע לי כמו מדינת משטרה", סיפר ליפשיץ ל-ynet.
בפוסט שכתב, פנה ליפשיץ ישירות לבן גביר והפציר בו להרגיע את הרוחות בעם. "לי אתה יכול לקרוא איך שבא לך. אני מהפריוולגים, אתה יודע, אלה שגרים בתל אביב, אשכנזים (אני גם חצי תימני אבל מה זה משנה, ה'אמת' ממילא איבדה חשיבות כאשר היא יוצאת מפיות של פוליטיקאים), אני מאלה שבהייטק ובפיננסים, אלה שמשלמים מיסים ועובדים, אלה שקוראים להם בלי שום התלבטות ומעצורים חוצפנים, סרבנים, חלאות, מוגלה ויש עוד כמה ביטויים שמשתמשים בהם חבריך לשולחן הממשלה", כתב.
קרעי במליאת הכנסת: "עצירת החקיקה היא פרס לאנרכיסטים, היא פרס לסרבנות"
(צילום: ערוץ כנסת)

בהמשך הפוסט, כתב המתנדב: "שכחתי עוד משהו…אומנם אני פריווילג אבל תתפלא, לא שמאלני…אז למה איתמר קוראים לי 'שמאלני מסריח ובוגד'? אגב, כבוד השר, יש לי מלא חברים שמאלנים וימנים ואני אוהב אותם והם אותי, אז למה לסכסך בינינו? יש מצב שתרגיע את אלה שמכנים אותי ככה?".
ליפשיץ לא ציפה לתגובה המהירה מצד המשטרה לפוסט הנוקב שלו. "אני מתנדב במשטרה, במד"א, בצבא במילואים ובעוד כמה ארגונים. גם במילואים אני לא מסרב לכלום", סיפר ליפשיץ, קצין במיל' בחטיבת גולני. "עשיתי משהו לא בסדר? לא סירבתי אלא נהפוך הוא. אני משכנע חברים שלי להמשיך להתנדב. אין לי כלום נגד המשטרה, יש שם קצינים ושוטרים נהדרים שהם החברים שלי בלב ובנפש. זה נורא כואב לי אבל צריך ללכת עם המצפון שלך".
5 צפייה בגלריה
המתנדב ליאור ליפשיץ
המתנדב ליאור ליפשיץ
"זה נורא כואב לי אבל צריך ללכת עם המצפון שלך". ליאור ליפשיץ
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"רק ביקשתי שיתנצל, אבל במקום זאת לקח שתי דקות לבקש ממני להחזיר את הציוד". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
"אני מחזיק את זה הרבה שבועות", סיפר ליפשיץ על הפנייה הטעונה לשר. "יש תחושה שאנשים שתורמים מכנים אותם - פריווילגים, שמאלנים מסריחים. אני רואה את מי שמתנדב איתי וכואב לי. כל מה שביקשתי זה שיתנצל, אבל במקום זאת לקח שתי דקות לבקש ממני להחזיר את הציוד".
לדבריו, "כל מה שאני מבקש זה שהאנשים האלה ידברו בצורה מכובדת - לא משנה העדה, תפסיקו לסכסך בינינו. כל מה שהוא (בן גביר) עושה זה לסכסך. יש לי חברים טייסים וחברים מגולני שנהרגו, אנחנו לא מכבדים את האנשים האלה? כל מה שאני מבקש זה שיפסיקו לדבר אלינו לא יפה. הם המנהיגים של המדינה. מתי זה נהיה השיח?".
5 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"כל מה שאני מבקש זה שיפסיקו לדבר אלינו לא יפה. הם המנהיגים". ישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: מארק ישראל סלם)
הוא הוסיף: "חשבתי שאולי אנשים שמגיעים למקומות ציבוריים יקבלו יראה לתפקיד אבל זה לא נראה ככה, כל אחד חוטף ומקלל. אני מבין למה משקיעים מפחדים, למה כולם מוציאים את הכסף שלהם מכאן, למה אנחנו משתלטים על יוון וקונים שם בתים בכמויות. כל מה שאני רוצה זה שהילדים שלי והנכדים שלי יחיו בעולם טוב יותר עם שיח מכבד יותר".
ליפשיץ שיתף כי הוא מקווה שההחלטה להזמין אותו לשימוע הייתה טעות, אך ציין כי הוא "לא מאמין שמישהו יתקשר להתנצל". הוא ציין כי הוא מבין את הביקורת הציבורית על האלימות המשטרתית במחאה נגד המהפכה המשפטית, אך ביקש להבהיר: "אין לי שום טענה לשוטרים שמגיעים להפגנות, לפעמים אני מרחם עליהם".
5 צפייה בגלריה
מפגינים מול פרשים על איילון
מפגינים מול פרשים על איילון
"אין לי טענה לשוטרים שמגיעים להפגנות, לפעמים אני מרחם עליהם". פרשי משטרה מול מפגינים באיילון
(צילום: נדב אבס)
אירועי אלימות משטרתית בנתיבי איילון בשבוע שעבר
(צילום: שירה שכטר, נטע סידי, מתן זוארץ)

לדברי ליפשיץ, השוטרים "נמצאים במצב בלתי אפשרי. אולי הם צריכים לרצות מישהו? הם רואים שהמפקדים שלהם מתנהגים בצורה לא ראויה, שמעזיבים את המפכ"ל שלהם. כנראה שמה שמנחיתים מלמעלה גורם להתנהג בכל מיני דרכים. בסופו של דבר זאת הפרנסה שלהם, אם הייתי שוטר לא הייתי יודע איך להתנהל".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר במתנדב איכותי, מקצועי ומסור. על המתנדב חלה הנחיית המשטרה לפיה אין לפרסם ברבים דעה, עמדה פוליטית ו/או דברים אשר אסורים לפרסום ע"י שוטרי משטרת ישראל כמי שמשרתים בגוף ממלכתי ניטרלי. למתנדבים הובהרו הנחיות המשטרה בנוגע להתבטאויות ברשתות החברתיות. המתנדב פרסם פוסט בפייסבוק בניגוד להנחיות המשטרה בנושא ולפיכך זומן לשימוע".