בצעד מחאה הפגנתי וחסר תקדים, שר המשפטים יריב לוין הציע אמש (יום ראשון) את כל 12 שופטי העליון כמועמדים לנשיאות ולתפקיד המשנה לנשיא. במכתב לחברי הוועדה לבחירת שופטים הוא יצא למתקפה נוספת נגד בג"ץ, שחייב אותו לפרסם את השמות, ואמר כי הוא "פעל במחשבה שיוכל לכפות את מינוי נשיאם". הוא טען כי השופטים "נגועים בניגוד עניינים חריף".
• למכתב המלא של לוין - לחצו כאן
1 צפייה בגלריה
יריב לוין, יצחק עמית
יריב לוין, יצחק עמית
לוין והשופט יצחק עמית. צעד מחאה חסר תקדים
(צילום: אבי מועלם, עמית שאבי)
לוין הודיע ל"רשומות" ולחברי הוועדה לבחירת שופטים שהוא פועל "מכוח הפקעת סמכויות שר המשפטים". לחברי הוועדה כתב כי "אנו מצויים בתקופה של מלחמת קוממיות עצימה, ואסור שנעסוק בעת הזו בהליך מינוי כה שנוי במחלוקת. למרות זאת, דחו שופטי בית המשפט העליון את כל הצעות הפשרה שהוצעו על-ידי, וכפו בצו את העיסוק בנושא זה דווקא בימים אלה.
"כל זאת, במחשבה שיוכלו לכפות את מינוי נשיאם באמצעות הליך הנגוע בניגוד עניינים חריף והפסול מעיקרו. זו חוליה נוספת ברצף של החלטות משפטיות כוחניות, העומדות בסתירה לרוח האחדות והאחריות שלוחמינו והציבור כולו מצפים לה. מי שמנסה ליטול את הכתר ושם אותו בכוח על ראשו, לא יזכה לאמון הציבור ולא יוכר כמי שנבחר כדין ובדרך מקובלת".
כעת, הציבור הרחב יהיה מוזמן להגיש הסתייגויות על כל שם ושם של מועמד מבית שופטי העליון. ההחלטה צפויה לגרום למהומה בבית המשפט העליון. עם זאת, ייתכן שכל השופטים, למעט יצחק עמית ויוסף אלרון, יסירו את מועמדותם לתפקיד, ולבסוף יישארו שניים - יצחק עמית כמועמדם של שופטי העליון, ויוסף אלרון כמועמדו של השר. ההערכה היא שהדיונים בהסתייגויות יארכו חודשים ארוכים, ולבית המשפט העליון לא יהיה נשיא במקום ממלא מקום הנשיא, עוזי פוגלמן, שיפרוש בעוד שבועיים.
בצעד של התרסה נגד בג"ץ ונגד שופטי בית המשפט העליון, הניע שר המשפטים יריב לוין ברגע האחרון את הליכי בחירת הנשיא הבא של בית המשפט העליון. כיו"ר הוועדה הקובע את תכני הדיון בה, נאלץ לוין בצו חסר תקדים של בג"ץ שניתן לפני שבועיים, לפרסם את שמות המועמדים בתוך 14 יום.
תקדים שני הוא שלוין פרסם ב"רשומות", לראשונה מאז קום המדינה, מועמדים רבים. לוין אינו מכיר בעקרון "הסניוריטי", שעל-פיו מתמנה כנשיא השופט הוותיק ביותר. בשל פסיקת בג"ץ מלפני שבועיים, שאילצה את השר לכנס את הוועדה ולהתחיל להניע את הליכי בחירת הנשיא, הוא מציית להחלטה תחת מחאה. הוא גם לא מתכוון לנהל את ההליך או להשתתף בו בפועל.
לוין: "הצו חסר אחריות ומנוגד לחוק"
(צילום: דוברות השר יריב לוין)

וכך, ביום האחרון להודעה הרשמית על הכינוס, שיגר לוין לאתר הפרסומים הרשמי של הממשלה והכנסת "הרשומות" את רשימת המועמדים. לאחר הפרסום ברשומות, נתונים לציבור 45 יום לצורך הגשת התנגדויות והסתייגויות למועמדים. לאחר מכן, אמורה הוועדה להתכנס כדי לדון בהן ולבחור נשיא. חוגים משפטיים בכירים העריכו כי עד לבחירת הנשיא צפויות עתירות לבג"ץ שתנסנה לעכב את הליך הבחירה.
יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר התייחס לצעד של לוין, ואמר: "הודעתו של שר המשפטים היא הודעה מבישה של אדם שאיבד את הצפון ואת דרכו. ההודעה מבזה את פסק הדין של בג"ץ ואת שופטי העליון. התנהגותו תיזכר לדיראון עולם. לא נירתע ולא נעצור עד מינוי נשיא קבע לבית המשפט העליון.
‏"הימנעותו של לוין לקביעת מועד לכינוס הוועדה כמקובל, בצירוף עם התנהלותו הבלתי חוקית עד כה ואמירותיו ההזויות ששיאן בהודעה שפרסם הערב, מבהירות שכוונתו האמיתית של השר הייתה ונותרה לסכל את פסק הדין ולהמשיך בניסיון לריסוק עצמאות מערכת המשפט והדמוקרטיה". בלשכת עורכי הדין, כך הבהיר בכר, דורשים מלוין "להודיע על המועד לכינוס הוועדה לבחירת שופטים כפי שעולה באופן ברור מצו בית המשפט העליון".
ממטה המאבק "חופשי בארצנו" מסרו כי "בפעולתו הנלוזה הערב, יריב לוין הוכיח באופן חד-משמעי כי הוא לא ראוי ולא מסוגל למלא את תפקידו כשר המשפטים. בעיצומה של מלחמה, כשהמדינה זקוקה ליציבות ומנהיגות אחראית, לוין בוחר בהתנהלות קטנונית ובלתי מכובדת. בהתעלמו ממסורת ארוכת שנים ובהצעת כל שופטי העליון לתפקיד הנשיא, הוא ממשיך להטריל את המערכת באופן חסר אחריות.
"ההתנהלות הזו פוגעת אנושות באמון הציבור בממשלה, שכבר נמצא בשפל חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל. היא מערערת את עקרון הפרדת הרשויות ומסכנת את יסודות ההליך הדמוקרטי. תפקידו של שר המשפטים הוא לפעול באחריות ובממלכתיות, במיוחד בעת משבר לאומי. לאור התנהלותו הבלתי ראויה, על יריב לוין להניח את המפתחות וללכת הביתה לאלתר. ישראל זקוקה למנהיגות אחראית ומאחדת, לא לתעלולים פוליטיים המעמיקים את השסעים בחברה".
גלעד מורג השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:38, 22.09.24