עורכת דינו של החשוד המרכזי במזימת הטרור שבגללה בוטלו בסוף השבוע כל שלוש הופעותיה של הזמרת טיילור סוויפט בווינה טענה היום (א') כי הצעיר שנשבע אמונים לדאעש רק "השתעשע ברעיונות", ולא העביר את תוכניתו לפסים מעשיים.
6 צפייה בגלריה
מחבל ש תכנן פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט אוסטריה וינה
מחבל ש תכנן פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט אוסטריה וינה
טיילור סוויפט והמחבל עם תמונת הסכינים. תכנן לדהור, לדקור ולהתפוצץ
(צילום: JULIEN DE ROSA / AFP צילום: APA/AFP via Gettyimages)
6 צפייה בגלריה
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אצטדיון ארנסט האפל בווינה, שבו היו אמורות להיערך ההופעות. כמעט 200 אלף איש תכננו להגיע
(צילום: Oleksandr Osipov / Shutterstock.com)
עורכת הדין, אינה-כריסטין שטיגליץ, הדגישה בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי החשוד עמד בקשר עם דאעש רק בחודש האחרון, ולא מעבר לכך. "זה עניין אותו", אמרה והעלתה את האפשרות שכלל לא התכוון לבצע פיגוע רציני. "הוא פשוט השתעשע ברעיונות. הוא אומר שהפצצה שהוא הכין לא הייתה באיכות טובה מספיק וממילא לא הייתה עובדת".
מזימת הטרור, נזכיר, נחשפה ביום רביעי בערב: כוחות הביטחון של אוסטריה פשטו על בית בעיר טרניץ, ליד הגבול עם הונגריה, עצרו בו צעיר בן 19 בשם בראן א', ומצאו בדירתו חומרים כימיים, אמצעי חבלה וכלים להרכבת פצצות, וכן מצ'טות, סכינים וכדורי סרק. עוד גילו בבית 21 אלף אירו בשטרות מזויפים וחומרי תעמולה של דאעש. לפי המודיעין האוסטרי, המחבל בן ה-19 נשבע אמונים לארגון הטרור האיסלאמיסטי שבועות אחדים קודם לכן, והתכוון לתקוף באחת משלוש ההופעות שטיילור סוויפט הייתה אמורה לערוך באצטדיון ארנסט האפל בווינה בימים חמישי, שישי ושבת בערב.
6 צפייה בגלריה
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
15 אלף היו צפויים להתאסף מחוץ לאצטדיון - והם היו על הכוונת של המחבל מדאעש
(צילום: Lipskiy / Shutterstock.com)
בכל אחת משלוש ההופעות של סוויפט בווינה היו צפויים לנכוח 65 אלף צופים, וההערכה הייתה שעוד כ-15 אלף יתאספו בחוץ. תוכניתו של המחבל הייתה לנסוע ברכב לתוך הקהל בחוץ, לרצוח את המבלים בדקירות ולבסוף לפוצץ את עצמו, וכך להרוג אנשים רבים ככל האפשר. ככל הנראה הפיגוע תוכנן ליום חמישי האחרון בסביבות 16:00 שעון וינה. אחרי גילוי המזימה הודיעה חברת ההפקות שארגנה את הופעותיה של סוויפט על ביטול כל שלושת המופעים. עשרות אלפי המעריצות והמעריצים שהגיעו לווינה, בהם גם רבים מישראל, נותרו מאוכזבים אחרי חודשים שבהם תכננו מסעם לאירוע.

השותף למזימה הקצין ונפרד מהחברה

בסוף השבוע התבררו פרטים חדשים על מזימתו של החשוד המרכזי בן ה-19, בן למשפחה שהיגרה לאוסטריה מצפון מקדוניה. ככל הנראה את ההקצנה האיסלאמיסטית שעבר ברשת חווה הצעיר באופן מהיר במיוחד, בתוך פרק זמן של שבועות אחדים. שכנים סיפרו כי בעבר היה אדם ידידותי, אך לפתע חל שינוי פתאומי בהתנהגותו. השכנה ניקול מורגנבסר, אמא בת 33, העידה למשל כי אם עד לחודש שעבר נהג תמיד לברך אותה בחביבות כשפגש בה ברחוב ולנופף לה לשלום ממכוניתו, בשבועות האחרונים חדל לעשות זאת. במקביל שינה את הופעתו, ובין השאר החל להצמיח זקן ארוך, שאחד השכנים תיאר כ"זקן טליבאן". כשעורכת דינו נשאלה מדוע שינה את הופעתו אם לא כחלק מהקצנה היא השיבה היום: "הוא רצה להיות קול".
6 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט הופעה ב צרפת ב יוני
טיילור סוויפט הופעה ב צרפת ב יוני
טיילור סוויפט. מעריצים ומעריצות מכל העולם נהרו לווינה - והתאכזבו
(צילום: JEFF PACHOUD / AFP)
נראה כי בשבועות האחרונים שקד בראן בן ה-19 על השלמת מזימתו: לפני כחודש נשבע אמונים לדאעש בשיחת וידאו מרחוק, וב-25 ביולי התפטר מעבודתו בחברה לעיבוד מתכות בטרניץ, ואז אמר לאנשים שיש לו "תוכניות גדולות" להמשך. לפי הדיווחים באוסטריה, את החומרים הכימיים שנמצאו בביתו ושנועדו לשמש אותו במתקפה גנב ממעבדה במקום העבודה הזה. בעת האחרונה החל גם לשתף ברשת חומרי תעמולה איסלאמיסטיים. אחרי מעצרו נפוצה תמונה שבה הוא נראה עם זקן ארוך, אוחז בשתי סכינים.
המחבל בן ה-19 הוא החשוד המרכזי בפרשה, אבל מלבדו נעצרו עוד שלושה נערים, בני 18, 17 ו-15. החשד העיקרי בין השלושה האלה נופל על הנער בן ה-17, שהיה מוכר לרשויות מעולם הפשע המאורגן עוד לפני הפרשה הנוכחית, וככל הנראה עבר אף הוא הקצנה איסלאמיסטית. הנער, אזרח אוסטריה בעל שורשים טורקיים וקרואטיים, נצפה לאחרונה מסייר באזור אצטדיון ארנסט האפל שבו הייתה אמורה טיילור סוויפט לקיים את הופעותיה, וימים אחדים לפני מעצרו הוא קיבל שם עבודה אצל חברה המספקת שירותים לבאי האצטדיון. חלקו המדויק במזימה עדיין לא ידוע, אך ייתכן שבאמצעות העבודה בחברה הזו התכוון לסייע מבפנים למתקפת הטרור. הנער בן ה-17 ניהל קשרים הדוקים עם בראן א', וכמוהו עבר לאחרונה שינויים חברתיים, ובין השאר נפרד מחברתו.
6 צפייה בגלריה
אוסטריה הודעה על ביטול ה מופעים הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אוסטריה הודעה על ביטול ה מופעים הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
הודעת הביטול של חברת ההפקות. "אין לנו ברירה, זה למען הביטחון של כולם"
(צילום: Barracudamusic.at via Facebook/via REUTERS)
העצור בן ה-18 הוא אזרח עיראק שחי באוסטריה כפליט, וב-6 באוגוסט נשבע אמונים לדאעש. כעת פועלות הרשויות לשלול את מעמדו כפליט ולגרש אותו בהקדם. הנער הרביעי שנעצר, בן 15, הוא אזרח אוסטרי ממוצא טורקי, אך לפי דיווחים הוא רק תושאל, ולאחר מכן שוחרר, ואינו נחשב עוד חשוד בפרשה.
חשיפתה של מזימת הטרור מובילה כעת לדיון ער באוסטריה על הרחבת הסמכויות של סוכנויות המודיעין האוסטריות כך שיוכלו למנוע פיגועים גם בעתיד. הקנצלר האוסטרי קארל נהאמר הצהיר היום כי עמדתו היא שיש להתיר להן לעקוב אחר התקשרויות באפליקציות מסרים מיידיים, סמכות שנכון להיום אינה נתונה להן. כדי לסכל את מזימת הטרור בשבוע שעבר נעזר המודיעין האוסטרי בשירות מודיעין זר שביצע את העבודה הזו עבורו. בסוף השבוע הודיעה ארה"ב כי היא סיפקה לאוסטריה מודיעין שסייע לסכל את מתקפת הטרור.
6 צפייה בגלריה
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
עוד סמכויות למודיעין. הקנצלר נהאמר
(צילום: Denis Balibouse / POOL / AFP)
"אנחנו צריכים שסוכנויות המודיעין שלנו ישודרגו מבחינה טכנית כך שהן יהיו שוות ביכולתן לטרוריסטים ולפשע המאורגן ויוכלו להילחם בהם", אמר נהאמר לעיתון הגרמני "בילד". "חיוני שהן יוכלו לפצח את הגישה לשירותי מסרים מיידיים כמו ווטסאפ וטלגרם תחת פיקוח משפטי ותוך ציות לחוק".