הרצוג: "לדברים תהיה השפעה לדורות"

נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנמצא בביקור באזרבייג'ן, אמר הבוקר (יום רביעי) בשיחה עם כתבים כי ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה היא רצינית - ואם הייתה "ריקה מתוכן" כמו שטוענים גורמים בשני הצדדים, היא כבר הייתה מסתיימת. "אנשים בתוך החדר מבינים את גודל השעה", אמר. "הם משקיעים ונכנסים לכל סוגיה לעומק, כי לדברים האלה תהיה השפעה לדורות".
הרצוג הסביר כי הסוגיות שנידונות הן, בין השאר, גבולות הגזרה בין הרשויות; עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט; חוקי יסוד כתשתית לחוקה; זכויות אדם; תהליך מינוי השופטים; ביקורת שיפוטית, כמו עילת הסבירות; ומעמד היועמ"ש והיועצים המשפטיים. "אלה סוגיות שהיינו צריכים לבנות בשבילן תשתית של כללי המשחק בתוך החדר, כדי לבנות אמון בין הצדדים - כי מעבר לחדר ומחוץ לו יש אינטרסים".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
"מאמין שאפשר להגיע להסדר". הרצוג
(צילום:: עמוס בן גרשום / לע״מ)
"זה לא חדש, וכל מי שמכיר את תורת המו"מ יודע שיש פערים בין מה שקורה בפנים למה שקורה בחוץ", אמר הרצוג. "יש גם מנהיגים שצריכים לקבל ההחלטות ונעים סביב הלחצים שמופעלים עליהם. יש גם ספינים שבאים לקלקל. היה קמפיין שלם של תומכי המחאה שניסו לטעון שבתוך החדר סיכמו על פסקת התגברות, בזמן שבכלל לא דנו עליה. נתניהו גם הבהיר שפסקת ההתגברות לא תהיה, או שתהיה חלקית".
לדברי הרצוג, "האלטרנטיבה ברורה לכולם - עם קריסת שיחות אנחנו נהיה בעימות פנים-ישראלי שמחליש אותנו מאוד, מעורר שאלות עצומות בקרב ידידינו, מעלה חרדה אדירה בקרב העולם היהודי ואוכל אותנו מבפנים. די ללמוד היסטוריה כדי להבין כמה זה מסוכן. אבל מאידך גיסא השיחות רציניות ומאפשרות פתרון ויציאה למרחב. אני לא תמים, אני מאמין שאפשר להגיע להסדר".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
"מרגע שהוא קיבל החלטה הוא רוצה להגיע להבנות רחבות". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סאלם)
הרצוג הדגיש כי על אף הדד-ליין שהוצב ל-14 ביוני, מבחינתו אין תאריך. "הדיונים לא נגררים, הם דיוני עומק שמנסים ליצור תשתית לפתרונות ועולים הרבה רעיונות", אמר. "חלקם עולים בשיחות יותר מצומצמות ואנו מנסים לייצר מתווה שיש בו עקרונות יסוד, וממנו לנוע לפרטים. 14 ביוני זה תאריך חשוב (ההצבעה בכנסת על הנציגים בוועדה לבחירת שופטים), וראיתי שהאופוזיציה אמרה את זה גם ואני מבין את זה".
"אני יודע שמה שאני עושה זה הדבר הכי נכון למדינת ישראל", סיכם הרצוג. "המטרה היא להגיע להסדרה רחבה שתאפשר לנו לצאת מתקופה קשה שמאיימת לפורר אותנו מבפנים. בעבר אמרתי שאני רואה שהאויבים שלנו חוגגים, וכולם הרימו גבה עד שהגיע פסח – ותקפו אותנו משלוש זירות שונות. זה לא בא בכדי. אנו קצת טומנים את ראשנו בחול".
בתשובה לשאלה אם מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו הפשרה מתה, השיב הנשיא: "אני לא פרשן של ראש הממשלה ואני חושב שמהרגע שקיבל ההחלטה הוא רוצה להגיע להבנות רחבות. הוא אומר את זה כל הזמן. יש כוחות בקואליציה שחושבים אחרת. ניכר שיש רצון של כל הצדדים להגיע להסכמות רחבות".
טרופר: "יש בקואליציה קולות אחראיים"
(צילום: משי בן עמי, אבי חי)

ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) התייחס אף הוא לשיחות בבית הנשיא בריאיון לאולפן ynet, ואמר כי "נראה לי שברור לכולם שאם אכן לא יהיה נציג אופוזיציה (בוועדה לבחירת שופטים) אין טעם בשיחות האלה, מכיוון שברור לאן הממשלה הזו הולכת".
לפי טרופר, "לכן, כדי לאפשר את המשך השיחות, ובעיקר כדי להגיע להסכמות - כי השיחות הן לא המטרה, הסכמות הן המטרה - צריך לוודא שאין כרגע שינוי שנעשה באופן חד צדדי. ברור שאם הקואליציה משנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, היא עושה שינוי חד צדדי. המשמעות של זה היא שאין טעם בהמשך השיחות".
על הנציג שתבחר האופוזיציה לוועדה אמר טרופר כי "לפיד וגנץ ידברו ביניהם, אני חושב שזה נושא פחות קריטי כרגע. לכן הצענו להתמקד במשימה החשובה - שיהיה בכלל נציג אופוזיציה. אחר כך נסתדר מי זה יהיה. מה שיותר חשוב זה שהוועדה לבחירת שופטים תמשיך במתכונת הקיימת, ונוכל לוודא שהמהפכה המשפטית נעצרת". על האפשרות ששר המשפטים יריב לוין לא יכנס את הוועדה לבחירת שופטים ציין טרופר כי "גם את זה נצטרך לבדוק במעלה הדרך, האם יש שם נכונות אמיתית".
טרופר התייחס בנוסף לרצינות השיחות. לדבריו, "הדיונים הם רציניים ואני שמח שבית הנשיא לקח על עצמו להוביל את התהליך הזה, כי אני חושב שכל מעשה אחר הוא לא אחראי ויפגע בחברה הישראלית. אנחנו פוגשים בצד השני אנשים שהדיונים איתם מאוד רציניים, נשמע שיש נכונות. אני לא בטוח שבצד של הקואליציה באמת קיבלו החלטה מה הם רוצים. אני חושב שיש שם קולות אחראיים שמבינים שהמהפכה המשפטית, בוודאי בתצורה שבה היא יצאה לדרך, לא רלוונטית ואין מה לקדם אותה, כי המחירים לכולם גבוהים מדי".
ח"כ קטי שטרית: "לפיד וגנץ משחקים משחק כפול"
(צילום: משי בן עמי, אבי חי)

על הקריאות בקואליציה להמשיך עם החקיקה המשפטית כפי שהיא הגיב טרופר כי "אני לא חירש לקולות הלא אחראיים בתוך הקואליציה. אבל אני יודע שיש בסוף ראש ממשלה, והאחריות היא עליו. אני חושב שמעט מאוד אזרחי ישראל, כאלה שתומכים במהפכה, כאלה שמתנגדים לה, מתגעגעים לשבר הנוראי שהיינו בו רק לפני כמה חודשים, ולכן זה יהיה דבר מופקר לחזור לשם". על כמה מאנשי המחאה אמר: "יש כאלה שבאמת אומרים לצאת מבית הנשיא. אני לא כל כך מבין מה התוחלת של זה. אני יודע שאנחנו חייבים למצות את הסיכוי".
ח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה באולפן ynet על השיחות בבית הנשיא כי "לפיד וגנץ משחקים משחק כפול. בתוך החדרים אנחנו כבר מתקדמים לעבר גיבוש מסמך עקרונות, בחוץ הם משדרים כאילו הכל רחוק".
על הפרסום שלפיו לוין מתכוון לשתק את הוועדה לבחירת שופטים אמרה שטרית כי "אני מבינה אותו. אין לו ברירה". לדבריה, "אם לא יהיו הסכמות, נצטרך להתקדם. גם לנו יש ציבור שמסתכל עלינו".
בינתיים, לבית הדין של הליכוד הוגשה עתירה בדרישה להרחיק את נתניהו ממעורבות במהפכה המשפטית. "נאמני ארץ ישראל בליכוד", מגישי העתירה, מבקשים למנות את לוין כממונה מטעם הליכוד על ענייני החקיקה, משום שלדבריהם "המשך מעורבות נתניהו אפשר לבג"ץ לדון בהדחתו מתפקיד ראש הממשלה עקב הפרת הסדר ניגוד העניינים". עוד נמסר כי "הרחקת נתניהו מכל נושאי הרפורמה המשפטית תסייע גם להעביר אותה ביתר קלות, מבלי לערב בה שיקולים זרים, תרתי משמע".