3 צפייה בגלריה
פידא כיוואן
פידא כיוואן
פידא כיוואן
(צילום: AP)
"הפקירו את פידא": כך אמרו היום (שלישי) קרוביה וחברותיה של פידא כיוואן, בת 43 מחיפה, שב-ynet פורסם מוקדם יותר היום לראשונה כי באיחוד האמירויות הוטל עליה גזר דין מוות לאחר שנעצרה עם חצי ק"ג קוקאין.
קרוב משפחה של פידא אף נסע לאמירויות - אך הרשויות אסרו עליהם להיפגש גם בבית המשפט. לדבריו, היא פתחה שלשום בשביתת רעב. עד כה הצליחה כיוואן לשוחח רק עם אמה בטלפון. "הניסו לגרום לה להודות בעבירות שלא ביצעה", אמר קרוב המשפחה וציין כי המשפחה פנתה למשרד החוץ כדי שיסייעו לפידא.
3 צפייה בגלריה
פידא כיוואן
פידא כיוואן
פידא כיוואן
"הכול שקרים, פידא לא סוחרת בסמים", אמרו חברותיה. "היא מצליחה, יש לה עבודה מסודרת. אנחנו בטוחות שהסמים היו שייכים למישהו אחר, לא לה. היו צריכים לבדוק מה מקור הסמים ולא להלביש עליה תיק שיהרוס לה את החיים".
"כולנו ראינו את היהודייה נעמה יששכר שנגזרו עליה ברוסיה 7.5 שנות מאסר בגין החזקת סמים ואיך הממשלה וכל המדינה התערבה עד ששוחררה", הוסיפו כשהן מזכירות את פרשת הישראלית שנשלחה לכלא הרוסי לאחר שהורשעה בהברחת 9.5 גרם חשיש וקיבלה חנינה מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי 8 חודשים בכלא. "לגבי פידא לא נשמעו שום גינויים, לא הייתה שום עזרה. הפקירו אותה עד שקיבלה עונש מוות".
נתניהו ורעייתו עם נעמה יששכר ואמה במטוס

כיוואן, בעלת סטודיו לצילום, נעצרה ב-17 במרץ אשתקד, לאחר שהוזמנה על-ידי מכר פלסטיני לדובאי לצורך עבודה בתחום הגרפיקה והגיעה לדובאי עצמאית לדירה שסודרה עבורה מראש. כשבוע לאחר הגעתה, התבצע בדירה חיפוש שבמהלכו נמצאו הסמים. כיוואן טענה כי הסמים כלל לא שלה. לדברי משפחתה, הסמים שייכים לבעל הדירה שבה התגוררה.
עד היום הוחזקה הישראלית במעצר באמירויות ויוצגה על-ידי עורך דין מקומי. לפני כמה ימים נשפטה כאמור לעונש מוות בפני הערכאה הראשונה, ועורך דינה המקומי הגיש ערעור בניסיון להפחית על העונש. עבירות סמים באמירויות נחשבות לעבירות חמורות - ונהוג להחמיר ברף הענישה. על אף שבמקרים רבים נגזר בגינן עונש מוות, בתי המשפט נוהגים להמיר את גזר הדין למאסר כבד.
עורך דין  זיו אגמוןעורך דין זיו אגמוןצילום: עופר חג'יוב
עו"ד זיו אגמון, מומחה למשפט באיחוד האמירויות, מסר כי "המשפחה יצרה קשר עם משרדנו שבדובאי וכעת אנחנו בוחנים יחד עם המשפחה את המשך הערעור המשפטי, בתקווה שבית המשפט לערעורים יחוס על חייה". אגמון ציין כי בתקופה האחרונה משרדו הבחין בעלייה ניכרת של ישראלים המסתבכים עם רשויות החוק באמירויות, בפרט בתחום הסמים.
משפחתה של כיוואן גם שכרה כעת את שירותיה של עורכת הדין החיפאית תמי אולמן. בשיחה עם ynet אמרה עו"ד אולמן כי החלה לפעול לאסוף את המסמכים הדרושים על מנת לסייע לאישה. "בידי המשפחה אין כרגע מסמכים מהדיונים המשפטיים שנערכו בדובאי. לפי מה שהבנתי, הכול התנהל בזום. פניתי הבוקר לשגרירות הישראלית, וגם הם ביקשו קודם כל לאסוף את המסמכים, כדי שיוכלו לעזור. ממה שהבנתי מדובר באישה ללא עבר פלילי, שהגיעה לדובאי כדי לעבוד במקצועה כצלמת. לא ברור לי עדיין כיצד הסתבכה באירוע מורכב וקשה כזה".
3 צפייה בגלריה
תמי אולמן
תמי אולמן
עו"ד תמי אולמן. "לא ברור כיצד הסתבכה באירוע מורכב וקשה כזה"
(צילום: עידו ארז)
ג'עפר פרח אמר כי בעקבות גזר הדין, משפחתה של כיוואן פנתה ביום חמישי למרכז "מוסאוא" שאותו הוא מנהל: "הם אמרו שמשרד החוץ והמשרד לשיתוף פעולה אזורי לא סייעו לעצורה בתקופת המשפט. הם פנו כמה פעמים לשר עיסאווי פריג' ולמשרד החוץ שהבטיחו שהנושא יטופל והם לא קיבלו מענה ענייני. המשפחה פנתה לעורך דין פרטי שאינו קשור למרכז מוסאוא והוא החל להכין את הערעור על פסק הדין".
"אם היה מדובר בחשודה ממוצא יהודי היו משרדי הממשלה פועלים לסייע לה ולמשפחתה", נמסר ממרכז מוסאוא. "ראינו כיצד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הביא מורשעת יהודייה מרוסיה במטוסו הפרטי. כיוואן מכחישה שהסמים שייכים לה, וטוענת שהסמים שייכים לבעלי הדירה שבה היא נמצאה".
ממשרד החוץ נמסר כי "המקרה מוכר ואנו מטפלים בו באמצעות המחלקה לישראלים בחו"ל והנציגויות באמירויות".