72 ימים החזיק יחיא סינוואר כמנהיג ארגון חמאס. הוא מונה לתפקיד אחרי חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן, חיסול שיוחס לישראל. מינויו הפתיע לא מעט אנשים, אבל החיסול שלו - כבר יכול לטרוף את הקלפים.
4 צפייה בגלריה
חאלד משעל, חליל אל חיה, לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
חאלד משעל, חליל אל חיה, לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
חליל אל-חיה, זירת החיסול של סינוואר וחאלד משעל
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File)
בורסת שמות היורשים האפשריים לראשות הנהגת חמאס כוללת בכירים שונים בארגון הטרור - כמעט כולם חיים בקטאר או במדינות אחרות. אחד מהמועמדים המובילים אומנם עזתי במקורו, אבל השאר הם דווקא בכירי ההנהגה המדינית בחו"ל, מה שמסמן על כך שהחיסול עשוי להחזיר כעת את הכוח לבכירים בחו"ל - לאחר שנים ארוכות שבהן המאזניים נטו דווקא לבכירים העזתים. "ההחלטות יוחזרו לחמאס חו"ל, מה שעשוי לסייע לדחוף את המו"מ להפסקת אש", אמרו גורמים בחמאס ל"א-שרק אל-אווסט" הסעודי.
גורם שמקורב להנהגת ארגון הטרור טען כי "סינוואר היה מנהיג טוטאלי - שהעלה וביטל דמויות בתנועה לפי רצונו. סינוואר השתלט על ההחלטות בצורה קיצונית - הדבר ניכר בכניסתו לתפקיד ראש התנועה. התקשורת איתו הייתה קשה, מסובכת ונקטעה לעיתים".
לאחר חיסולו של איסמעיל הנייה, לקחו לחמאס שישה ימים עד ההודעה כי סינוואר - מנהיג חמאס בעזה - יהפוך לראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור. באותם ימים נפוצו דיווחים שונים לפיהם גם ראש מועצת השורא של חמאס ימונה למחליף - לפחות זמני - אך הם התבררו כלא-נכונים. היורש הפוטנציאלי של סינוואר יהיה צריך להיות מקובל על ההנהגה בחו"ל, וכנראה שבמידת מה גם מקורב לאיראן. עד ההכרעה של מועצת השורא של ארגון הטרור, שלפי "א-שרק אל-אווסט" כבר מקיימת התייעצויות, אלה היורשים האפשריים של סינוואר:

חאלד משעל

מי שעשוי להסתער על התפקיד - שוב - הוא חאלד משעל, שנחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בלשכה המדינית של חמאס, אבל שדעותיו היו שונות מאלה של סינוואר - גם בכל הנוגע לקשר עם איראן. משעל משמש כיום מנהיג חמאס בחו"ל. הוא עמד בראש הלשכה המדינית של חמאס במשך 21 שנה, מ-1996 עד 2017, אז החליט לסיים את תפקידו, והוחלף על ידי הנייה. ב-2021 נבחר שוב למנהיג חמאס בחו"ל בניסיון לשוב לזירה הפוליטית הפלסטינית. בשנת 1997, נזכיר, הוא ניצל מניסיון התנקשות בחייו במבצע כושל של המוסד בירדן.
משעל ננזף, בריאיון לאחר הטבח
(מתוך אל-ערבייה)

נגד משעל הוגש כתב אישום בחודש שעבר בארה"ב בגין מעורבות בטבח 7 באוקטובר. הוא חי חיי יוקרה בקטאר, ובעבר הוערך הונו בארבעה עד חמישה מיליארד דולר.
בימים האחרונים קיים סבב ראיונות לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. באחד הראיונות עורר משעל סערה כשטען כי האבדות של חמאס "טקטיות", בעוד שהאבדות של ישראל "אסטרטגיות" - במיוחד בזירה הבינלאומית. הוא ספג ביקורת מתושבי עזה וגם מאנשי הנהגת פתח - שדווקא עשו רושם של מי שמתקרבים בצורה מסוימת למשעל לאחר החיסול של הנייה. בנוגע לאותו חיסול, אמר משעל - כנראה בטעות - כי "איראן חיסלה את איסמעיל הנייה בטהרן".

חליל אל-חיה

חליל אל-חיה, סגנו של יחיא סינוואר, יצא מרצועת עזה לפני 7 באוקטובר - ומאז נחשב לאחד הבכירים שמנהלים את שיחות המו"מ להפסקת אש ועסקת חטופים בשם ארגון הטרור. לאל-חיה גם קשר טוב עם איראן - לשם הגיע לאחר חיסול הנייה כדי להשתתף בהלווייתו. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי אל-חיה היה חלק מ"המועצה הצבאית המצומצמת" שכינס יחיא סינוואר במשך שנתיים, לתכנון מתקפת 7 באוקטובר - וגם היה השליח המיוחד לשיחות הסודיות שהתקיימו בנושא עם איראן וחיזבאללה.
4 צפייה בגלריה
סגן מנהיג חמאס חליל אל חיה
סגן מנהיג חמאס חליל אל חיה
אל-חיה חוגג עם סיום מבצע שומר החומות. השליח הסודי לשיחות עם איראן וחיזבאללה לפני 7 באוקטובר
(צילום: AFP)
להערכת גורם בעזה, אל-חיה נחשב לבעל סיכויים גבוהים להתמנות לראש הלשכה המדינית. "סינוואר הכשיר אותו לתפקיד וקירב אותו מאוד לגורמים איראנים שתומכים בחמאס", טען הגורם. "הכוח של אל-חיה היום בלשכה המדינית ניכר. הוא נחשב לאחד היחידים בלשכה המדינית שסינוואר סמך עליו".
לפני חצי שנה אותת אל-חיה שחמאס לא יסכים לעסקה כל עוד המלחמה לא מסתיימת. "אם לא מבטיחים לנו שהמלחמה תסתיים, למה שאסכים למסור את החטופים?", הוא אמר. באותו ריאיון לסוכנות הידיעות AP, טען אל-חיה שצה"ל לא הצליח להרוס אז אפילו 20% מיכולות חמאס. "הפתרון הוא להגיע להסכמות", אמר. כשנשאל אם הוא מתחרט על טבח 7 באוקטובר, הוא השיב שלא - חרף ההרס ברצועת עזה: "נניח שישמידו את חמאס. האם העם הפלסטיני ייעלם?".

מוסא אבו מרזוק

מוסא אבו מרזוק, ששימש סגנו של הנייה כשהיה ראש הלשכה המדינית של חמאס ונחשב לאחד הבכירים בזרוע המדינית בארגון, חי לאורך שנים בארצות הברית, ומאז עבר בין שורת בירות ערביות. הוא הסתבך לאורך השנה האחרונה בשורת ראיונות בעולם - בהם בזה שאמר כי המנהרות שנבנו בעזה נועדו להגן על חמאס ולא על תושבי הרצועה. "זו האחריות של האו"ם להגן עליהם", אמר.
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: מוסא אבו מרזוק, וואנג יי ומוחמד אל-עאלול
מימין לשמאל: מוסא אבו מרזוק, וואנג יי ומוחמד אל-עאלול
אבו מרזוק, שר החוץ הסיני ומחמוד אל-עאלול מפתח. לא כריזמטי או משפיע
(צילום: Pedro Pardo / AFP)
לאבו מרזוק היה גם כן תפקיד חשוב בשיחות המו"מ בין ישראל לחמאס. בניגוד למשעל, הוא דווקא לא נחשב ל"איום" כריזמטי ומשפיע, וזכה מהנייה לבמה ולאור זרקורים בהזדמנויות רבות. גם אבו מרזוק נחשב לאדם עשיר שחי חיי פאר. בחודש יולי השתתף בפסגה בסין עם בכיר פתח מחמוד אל-עאלול, ובסיומה חמאס ופתח חתמו על הסכם לממשלת אחדות - שלא יצאה וגם כנראה לא תצא לפועל.

מועמד "קש"?

בחודש אוגוסט, לאחר חיסול הנייה ולפני מינויו הרשמי של סינוואר, דווח ברשתות סעודיות כי מי שצפוי לקבל את ראשות הלשכה המדינית של חמאס הוא מוחמד איסמעיל דרוויש, או אבו עומר חסן - שמשמש ראש מועצת השורא של חמאס. בסופו של דבר התברר כי דרוויש לא נבחר - אלא סינוואר. כך או כך, חמאס חשף תמונה של ראש מועצת השורא שלו בפגישה עם מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה באוגוסט האחרון, כשבועיים לאחר בחירת סינוואר.
4 צפייה בגלריה
אוגוסט 2024 מוחמד איסמעיל דרוויש אבו עומר חסן ראש מועצת השורא שורא חמאס עם זיאד נחאלה פגישה רצועת עזה
אוגוסט 2024 מוחמד איסמעיל דרוויש אבו עומר חסן ראש מועצת השורא שורא חמאס עם זיאד נחאלה פגישה רצועת עזה
ראש מועצת השורא של חמאס מוחמד איסמעיל דרוויש (מימין) עם מנהיג הג'יהאד נחאלה. מי יחליף?
מי שלא צפוי להחליף את סינוואר בראש הלשכה המדינית - אבל כנראה כבר לקח לידיו את הזרוע הצבאית של חמאס במקום מוחמד דף - הוא מוחמד סינוואר, אחיו הצעיר של יחיא סינוואר. מוחמד סינוואר נחשב לאיש הסוד של אחיו, ולאחד הבודדים שידעו את מיקומיו ברצועה.
יחיא סינוואר משאיר אחריו גם תפקיד נוסף - מנהיג חמאס בעזה. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין כי על פי ההערכות מוחמד סינוואר יכול להיות אחד היורשים, אבל גם הזכיר כי מועמד אפשרי נוסף הוא מפקד חטיבת עזה, עז א-דין חדאד. הוא מהבודדים ששרדו מקרב ההנהגה הבכירה (המטכ"ל) של גדודי עז א-דין אל קאסם.
פורסם לראשונה: 23:14, 17.10.24