שביתת נהגי האוטובוס נמשכת
(צילום: ירון ברנר)

מחאת נהגי האוטובוסים על תנאי העסקתם וביטחונם האישי נכנסה הלילה (בין שבת לראשון) לשבוע השלישי, עם צעדי שביתה קשים יותר: נהגים רבים שיבשו החל מחצות ועד תשע בבוקר את קווי האוטובוסים, ושבתו בערים רבות ברחבי הארץ.
3 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
נהגי האוטובוסים מפגינים. שיבושים צפויים
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
בשביתה לקחו חלק נהגי חברות אלקטרה אפיקים, אקסטרה, תנופה, דן באר שבע ובית שמש אקספרס. השביתה שיבשה את התחבורה הציבורית בירושלים, פתח תקווה, בני ברק ומודיעין עילית, ולהשבית לחלוטין את התחבורה הציבורית באשדוד, נתניה, ראש העין, יבנה, גן יבנה, באר שבע, אריאל, בית שמש והמועצה האזורית שומרון.
הנהגים השובתים, שהם חלק מארגון הנהגים של ההסתדרות הלאומית החדשה, לא הגיעו לנסיעות בקווים השונים לנתב"ג כבר מהלילה, והם ימשיכו לשבות עד השעה 09:00 בבוקר היום - יום ראשון - שידוע כאחד העמוסים בשבוע בישראל, בין היתר בעקבות נסיעות החיילים לבסיסים. על כן, בצה"ל הודיעו כי חיילים המשרתים ביחידות פתוחות (רמת פעילות ג' וד') לא ייסעו בתחבורה ציבורית לפני 10:00; חיילים ביחידות ההכשרה (רמת פעילות ב') לא ייסעו בתחבורה ציבורית לפני השעה 11:00; וחיילים שמשרתים ביחידות הלוחמות, ביחידות ההכשרה ובמפקדות ברמת פעילות א' יתבססו על מערך ההיסעים הצה"לי.
הפגנות נהגי האוטובוס ברחבי הארץ בשבוע שעבר
(צילום: אלי מנדלבאום, ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)

במקביל, מחר צפוי לדון בית המשפט לעיניי עבודה בתל אביב במתן האפשרות לארגון הנהגים השני של "כוח לעובדים" לשוב ולשבות החל מיום שלישי פעמיים בשבוע. השביתות של שניים מתוך ארבעת ארגוני הנהגים בשבועות האחרונים מגיעות בזמן שהם מנהלים משא ומתן עם משרד התחבורה על שיפור תנאי העסקת הנהגים והנהגות. שיחות אלו מתקיימות לאחר שנים של הזנחת התחום והגעה למצב שבו חסרים בין 4,000 ל-6,000 נהגים, מה שמוביל לכך שנהגי האוטובוס נוהגים יותר - וזוכים לפחות הפסקות כדי לעמוד בזמני ההגעה.
השביתות הן שיא המאבק של נהגי התחבורה הציבורית זה שנים, בין השאר בצל העלייה בכמות מקרי האלימות נגדם. על פי נתוני הארגונים, מתחילת השנה התרחשו יותר מ-300 מקרי אלימות נגד נהגים. במסגרת המשא ומתן, דורשים הנהגים מהמדינה לחייב את החברות לשפר את שכר הנהגים שעומד על כ-8,000 שקל עבור 180 שעות. חלק מהנהגים לעיתים יושבים מאחורי ההגה 240 שעות כדי להגיע לסכומים גבוהים מ-12 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הקמפיין של הנהגים. במשרד התחבורה טוענים: "השביתה של ההסתדרות פוליטית"
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
3 צפייה בגלריה
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
(צילום: ההסתדרות הלאומית)
מרכיב נוסף שעליו נלחמים הנהגים הוא הצבת חדרי מנוחה לנהגים במסופים עם חדרי שירותים. בארגונים טוענים כי מרבית חדרי המנוחה כיום מוזנחים במקרה הטוב ונעולים במקרה הרע, דבר המוביל נהגים לעשות את צרכיהם בבקבוקי שתייה.
ביום חמישי האחרון אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי כי היא מקווה שהמשא ומתן עם ארגוני הנהגים יתקדם כמצופה. גורם במשרד התחבורה אמר ל-ynet כי במשרד מבינים לליבם של הנהגים, אולם עושים הבדלה בין נהגי ארגון "כוח לעובדים" לבין אלה של ההסתדרות הלאומית, שלטענתם שובתים מסיבה פוליטית.
לקראת השביתה, מסרה ההסתדרות הלאומית: "לצערנו, השרה לא שעתה לתחינות הנהגים להיפגש איתם ולפתור את מצוקתם. יצאנו למספר שביתות לא מוגבלות עד שהשרה תתעורר ותדאג לציבור שנמצא 14 שעות ביום על הכביש ומחזיק לבדו את התחבורה הישראלית על כתפיו. אנחנו לא יוצאים לחופשת בחירות – אנחנו יום-יום סובלים ומסכנים את עצמנו ואת ציבור הנוסעים על עוד השרה לא מתערבת. המאבק יסלים וזוהי רק ההתחלה".
פורסם לראשונה: 18:04, 25.06.22