ההצבעה על חוק הקנאביס
(צילום: ערוץ כנסת)

מבוכה לקואליציה: חוק הקנאביס שמקדמת חברת הכנסת שרן השכל עלתה הערב (רביעי) במפתיע להצבעה במליאת הכנסת מבלי לתאם - ונפל ברוב של 55 מול 52. חברי הקואליציה מרע"מ הצביעו נגדו. ynet העביר את ההצבעה בשידור חי.
לאורך היום ניסו חברי הקואליציה לשכנע את השכל לוותר על ההצבעה היום - אך חברת הכנסת התעקשה על החוק. חברי כנסת רבים נעדרו מההצבעה, בהם אבי דיכטר, צבי האוזר, יום טוב כלפון, יאיר לפיד, יעקב מרגי, ג'ידא זועבי, יובל שטייניץ, יוסי שיין, יולי אדלשטיין, ישראל אייכלר, חיים ביטון, מיכאל ביטון, בני גנץ ועופר כסיף.
2 צפייה בגלריה
שרן השכל במליאת הכנסת
שרן השכל במליאת הכנסת
סירבה לחכות עם ההצבעה. שרן השכל עם מנהל הדיון גינזבורג
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת גבי לסקי ממרצ ביקשה למשוך את הצעת החוק הדומה שלה כדי שלא תיפול גם היא, אך הייעוץ המשפטי של הכנסת דחה את בקשתה, כך שגם הצעתה עלתה להצבעה - והקואליציה החרימה אותה.
מאחורי הקלעים, נמתחה ביקורת קשה על השכל. "הלכה להפסד ידוע מראש ופעלה בצורה חסרת אחריות. סירבה לכל ההפצרות שלנו שלא להעלות את החוק בלי תיאום", אמרו גורמים בקואליציה. עוד ציינו כי השבוע המאבק הפוליטי של הקואליציה עבד מצוין - וכל היוזמות שהיו חשובות לה עברו "עד שבא השכל והרסה את זה", כלשונם.
בליכוד, שרק לפני שנה סיכמו לקדם רפורמה בתחום הקנאביס בהובלת השכל, תקפו את הקואליציה: "שוב הוכח שראש הממשלה בפועל הוא מנסור עבאס - ורק על פיו יישק דבר. נפיל את הממשלה הכושלת הזאת בהקדם".
ההצעה של השכל לאי-הפללת צרכני קנאביס כללה פטור מרישום פלילי למי שייתפס עם כמות שהוגדרה בחוק ובמקום לא ציבורי. "למעלה ממיליון ישראלים צורכים קנאביס בצריכה מזדמנת, כאשר ציבור המשתמשים ברובו אינו ציבור עברייני", נכתב בהצעה. "מדובר באנשים נורמטיביים מכל שכבות האוכלוסייה, אנשי אקדמיה, אנשי ציבור ועוד, אשר צורכים קנאביס בשעות הפנאי. הצעת חוק זו לא נועדה לעודד שימוש או להניף דגל שכזה מבחינה חברתית. נהפוך הוא, הצעת החוק משאירה את הקנבוס כסם אסור בפקודת הסמים המסוכנים וקובעת קנס למי שיצרוך אותו במקומות ציבוריים או למי שיחזיק את הסם בכמות העולה על הכמות לשימוש עצמי אך שלא נועדה לסחר.
"יחד עם זאת", נכתב, "הצעת חוק זו תמנע את הפיכתם של אנשים בגירים ונורמטיביים לעבריינים בעיני החוק. הצעת החוק תאפשר את המשך חייהם הרגילים והמקצועיים ואת תרומתם לחברה ותמנע את הפגיעה הצפויה להם כתוצאה מרישום פלילי".
לאחר הפלת ההצעה כתבה השכל כי "בקמפיין הבחירות התחייבה מפלגתי, תקווה חדשה, לפעול למען לגליזציה והסדרה של שוק הקנאביס בשני שלבים: בתוך שלשה חודשים - אי-הפללה של צרכני קנאביס, ביחד עם סעיפים נוספים הנוגעים לקנאביס הרפואי, ובתוך שנה - הסדרה מלאה של שוק הקנאביס. הבטחת הבחירות הזו הפכה, לראשונה, לסעיף מחייב בהסכמים הקואליציונים שאיפשרו את הקמת הממשלה. היום למרות שידעתי שהצעת החוק תדחה החלטתי להעלות אותה.
2 צפייה בגלריה
האופוזיציה לאחר נפילת חוק הקנאביס
האופוזיציה לאחר נפילת חוק הקנאביס
מחיאות כפיים באופוזיציה אחרי הפלת החוק
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"לחברי הליכוד שכעת ודאי שמחים לאידי (כי אצלכם אין שמחה גדולה יותר מהשמחה לאיד): הישירו מבט לעיני ציבור הבוחרים שלכם, והסבירו להם מדוע נתתם יד להמשך גרימת העוול ליותר ממליון אזרחים בישראל, ועוד עשרות אלפי מטופלים בקנאביס הרפואי, ילדים שיושבים היום בבית עם התקפים מסכני חיים כאשר אין להם תרופה בגללכם. בשבועות האחרונים ניהלתי איתכם מו"מ, הוצעו לכם הצעות מרחיקות לכת לשיתופי פעולה בנושאי חקיקה ואפילו ראשות של וועדות בכנסת, אך אתם העדפתם את השיקול הפוליטי האישי על פני טובת הציבור ועל פני חוק שאתם בעצמכם מאמינים בנחיצותו. השגתם ניצחון פוליטי קטן, אך גרמתם עוול גדול".
לפני שבועיים בדיוק הסכימה השכל להמתין 14 יום עם ההצבעה לאי-הפללת צרכני קנאביס לבקשת מנסור עבאס, שקרא לדון בהשלכות המהלך. הקואליציה התחייבה לח"כ השכל כי החוק יעלה להצבעה ויאושר. השכל עצמה פנתה למפלגות הערביות ואמרה כי חבריהן דנים את האזרחים הערבים לחיי עבריינות. "בקרב הערבים יש 45% משתמשי קנאביס. אתם יכולים לעצום את העיניים ולהתעלם, אבל ההצבעה שלכם היום עלולה להכניס את בני משפחותיכם וחבריכם לכלא. ההתנגדות שלכם לחוק הורסת את העתיד והחלום של הצעירים שלכם. להיות עורכי דין, להיות רופאים, אפילו נהגי אוטובוס הם לא יכולים להיות עם תיק פלילי".
ה"הבטחה" של נתניהו לצרכני הקנאביס ב-2019
(צילום: ליהי קרופניק)

בשבוע שעבר טען יו"ר סיעת העבודה רם שפע כי הקואליציה מנהלת מגעים עם רע"מ על החוק. "יש שיחות ראשוניות כנות ומעמיקות", אמר בריאיון לאולפן ynet. "גם הם מבינים שהם רוצים לטפל בפשיעה במגזר הערבי ובכלל רוב הגורמים היום שמספקים את החומר שהרבה אנשים צורכים לצריכה עצמית הם עבריינים. אני בהחלט מאמין שבממשלה הנוכחית נעביר רפורמה אדירה לקנאביס שתהיה יותר גדולה מאי-הפללה, כי היא מסדירה ומטפלת בכל אותן בעיות שמפריעות לרע"ם ולך ולי".