2 צפייה בגלריה
הלווייתו של הקולונל סיאד חודאי בטהרן
הלווייתו של הקולונל סיאד חודאי בטהרן
באיראן כינו אותו צייד. הלווייתו של חודאי
(צילום: AFP)
איראן עצרה כמה חשודים במעורבות בחיסול קולנול חסן סיאד חודאי, שלפי דיווחים זרים ישראל הודתה בפני ארצות הברית שהיא אחראית לחיסולו. לפי גורמים ישראליים, חודאי היה סגן מפקד יחידה 840 של כוח קודס, שאחראית לפיגועים איראניים ברחבי העולם.
לפי האיראנים, חודאי חוסל על-ידי שני מתנקשים רכובים על אופנוע בטהרן, וההתנקשות בו הייתה פרי עבודתם של "ארגוני טרור שקשורים לדיכוי העולמי (המערב) ולציונים (ישראל)". באיראן הוסיפו כי התיק עדיין נמצא בחקירה.
2 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
חודאי וזירת ההתנקשות
אחרי חיסולו של חודאי, דווח כי עלי איסמעיל זאדה, מפקד בכיר ביחידה 840, "נפל או הופל אל מותו". לפי דיווחים, איסמעיל זאדה היה חשוד בכך שהדליף מידע שהוביל להתנקשות בחודאי. היחידה, כך אמרו ל"ניו יורק טיימס" גורמים ישראלים צבאיים, ממשלתיים ומודיעיניים, אחראית לחטיפות אזרחים - ישראלים וזרים - ולהתנקשויות בהם ברחבי העולם.
חודאי, כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי גורמים ישראלים, היה מעורב בתכנון פעולות נגד זרים וישראלים. הגורמים הוסיפו שחודאי היה אחראי על פעילות היחידה במזרח התיכון ובמדינות הגובלות באיראן, וציינו עוד כי בשנתיים האחרונות הוא היה מעורב בניסיונות פיגועים נגד אזרחים ישראלים, אמריקנים ואירופים בקולומביה, קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות וקפריסין. איראן, יש לציין, מעולם לא הודתה בקיומה של יחידה 840.
במשמרות המהפכה טענו שחודאי היה מומחה לוגיסטי שעשה תפקיד מכריע בהעברת טכנולוגיית הרחפנים והטילים לסוריה ולארגון חיזבאללה בלבנון. הם הוסיפו כי חודאי שימש יועץ למיליציות הפרו-איראניות בסוריה, שזוכות לאימונים ולנשק מהרפובליקה האיסלאמית.
את חודאי, עוד צוין, לא הקיפו מעגלי אבטחה כפי שמקובל באיראן בכל הנוגע לבכירים בצבא. אולם לפי ה"ניו יורק טיימס", סימנים אחרים העידו כי הוא היה בכיר בכוח קודס. בכירים בכוח, כך נכתב, נוטים להשתמש בכינויים במדינות שבהן הם פועלים. ערוץ טלגרם המזוהה עם משמרות המהפכה טען כי חודאי היה מוכר בשטח בתור "קולונל שֶׁקַּר", המילה צייד בפרסית.
בכל מקרה, בהלוויתו של חודאי בטהרן השתתפו אלפים רבים, מה שמעיד על חשיבותו הרבה עבור משטר האייתוללות שערך עבורו צעדה ענקית.