בניגוד לרושם לפיו המשא ומתן לעסקה לשחרור החטופים תקוע, ממשיכים להתקיים מגעים ומאחורי הקלעים יש עבודה אינטנסיבית בין המתווכים. הבעיה היא שחמאס פנים, קרי מנהיג הארגון ברצועת עזה יחיא סינוואר, לא נתן עדיין "אור ירוק" להתנעת המשא ומתן. למרות זאת, הצדדים לא מבזבזים זמן ויש ניסיונות להגיע להסכמות בנקודות בהן יש פערים, כדי שברגע שיגיע האישור, ניתן יהיה להיכנס מיד לעומק המשא ומתן.
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
סוגרים פרטים - ומחכים לסינוואר
(צילום: עידו ארז, שרון צור, אלי מנדלבאום)
הסיבה שסינוואר לא משיב אם הוא מקבל את מסגרת העסקה, קשורה כנראה ללחץ הצבאי הישראלי ולקשיי תקשורת - כפי שחשף הערב שר הביטחון יואב גלנט, שאמר כי מנהיג חמאס הפך מראש ארגון הטרור ל"מחבל נמלט". לדבריו, "סינוואר במנוסה, הוא עובר ממסתור למסתור ולא מתקשר עם סביבתו". מאידך, נשמעת טענה כי סינוואר כן העביר מסרים, לפיהם אינו מוותר על הדרישה לקבל ערבויות להפסקת המלחמה.
גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי יש גם העברת תכנים בין הצדדים. אחד הגורמים אמר כי "המשא ומתן לא תקוע אלא פעיל מאוד, אך אין עדיין אור ירוק וצריך להתאזר בסבלנות. המתווכים עובדים מסביב לשעון ולא מרפים". אמש, ראש ממשלת קטאר אל ת'אני נועד בדוחא עם נציגים של משפחות חטופים, אחרי שבשבוע שעבר נפגש עם משלחת משפחות חטופים בוושינגטון.
גלנט: "סינוואר הפך מראש החמאס למחבל נמלט"
(צילום: לע"מ)

בתוך כך, שר החוץ ישראל כץ העלה אתמול בפגישתו עם שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה את סוגיית העברת התרופות לחטופים בעזה, מאחר שצרפת וקטאר היו ערבות לעסקת התרופות. עד היום ישראל לא קיבלה כל הוכחה שהחטופים מקבלים את התרופות, כפי שהובטח לה, וכץ ביקש מעמיתו הצרפתי להפעיל לחץ על קטאר לקבלת הוכחות. סז'ורנה אמר כי אם אכן התרופות לא הגיעו לחטופים, זה חמור מאוד ויהיו לכך השלכות.
ערב ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר מוקדם יותר היום בישיבת סיעת הליכוד כי "היעד שלנו הוא ניצחון מוחלט על החמאס", והדגיש כי "אנחנו נהרוג את הנהגת החמאס - לכן צריך להמשיך לפעול בכל המרחבים ברצועת עזה. אסור לסיים את המלחמה לפני כן. זה ייקח זמן - חודשים ולא שנים".
נתניהו התייחס גם לסוגיית החטופים, ואמר כי "שחררנו כבר 110 מחטופינו, אנחנו ממשיכים לפעול בנושא הזה אבל יש לחמאס דרישות שלא נסכים להן. 'מפתח השחרור' צריך להיות דומה להסכם הקודם (שחרור שלושה אסירים ביטחוניים תמורת כל חטוף). הניסיון הזה לא יתממש בכל מחיר".