ישראל הצליחה אמנם לסכל במתקפת המנע הבוקר (יום א') את כוונת חיזבאללה לפגוע ביעדים אסטרטגיים בצפון ובמרכז, וצה"ל השמיד אלפי משגרים בדרום לבנון במכה שבה לקחו חלק 100 מטוסי קרב, אבל ארגון הטרור השיעי הצליח עדיין לשגר מאות טילים וגם כטב"מים – והמשיך לחולל נזק ליישובי הצפון. בזירת פגיעה בעכו ניזוקו עשרות דירות וגם בתים פרטיים מפגיעה ישירה – ככל הנראה של מיירט – ואישה נפצעה באורח קל. ביישוב מנות שבגליל המערבי נפגע לול, ופגיעות ישירות נרשמו בכביש ובמרחבים נוספים.
הנזק בעכו, ועדויות התושבים
(צילום: יאיר קראוס)

ראש העיר עכו בן שלוש בריאיון מהזירה
(צילום: ליאור שרון )

בזירה בעכו נפגעו כאמור בתים ודירות רבים, וגם גן ילדים סמוך ניזוק. חלונות רבים באזור נופצו, וגם רסיסים חדרו לחלק מהבתים. בדירה אחת שנפגעה סיפרו התושבים כי לא היה זמן להגיע למרחב המוגן, חרף האזעקה. "הייתי בשירותים, והילדה הייתה במיטה. פשוט לא היה זמן באזעקה אז הוצאנו אותה לכיוון הקיר הצמוד – ואז הכול התפוצץ", סיפרה האם נורית לצד בנה אושר, וציינה כי בתה היא ילדה עם צרכים מיוחדים, "ילדת מלחמה" כלשונה. "אפילו את הדלת לא הספקנו לסגור. הכול עף עלינו", סיפר הבן אושר.
אחד הבתים באזור נפגע ישירות בגג. גרשון מטה, שמתגורר בבניין, סיפר בעודו עומד בחצר לצד תריסים שנפלו: "אני גר בקומה השנייה. שמענו אזעקה וניסינו להגיע למקלט אבל לא הספקנו – ולפני שהגענו כבר התרחש פיצוץ שנשמע ממש חזק. אם היינו מאחרים דקה או חצי דקה כל הזכוכיות, כל החלונות, היו נופלים עלינו כי זה היה בכיוון של חדר השינה. ואם היינו קצת ממהרים טיפה היינו נפצעים פה בקומת הקרקע".
לדבריו, כרגע לא ניתן בכלל להיכנס לדירה, שממנה הוא מפעיל את העסק שלו לצילום אירועים וסטודיו לפיתוח: "הכול מלא בזכוכיות. עוד לא בדקתי איזה דברים נפגעו אבל ראיתי שכל המחשבים שלי נפלו על הרצפה וגם המקרר היה פתוח ומכונת הכביסה".
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
מירב אבוחצירה, מפונה משלומי, מביטה בנזק מהדירה שאליה עברה בעכו
(צילום: גיל נחושתן )
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
(צילום: גיל נחושתן )
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
(צילום: גיל נחושתן )
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
(צילום: גיל נחושתן )
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
(צילום: גיל נחושתן )
מירב אבוחצירה, מפונה משלומי שהתגוררה באחד הבתים שנפגעו בעכו, סיפרה בבכי על התחושות הקשות כעת. היא ציינה כי בעבר התגוררה המשפחה גם בחיפה, ובפברואר הם עברו לדירה בעכו – שבה הסתדרו עד כה היטב: "אני כבר מיואשת, מתוסכלת, אני לא רואה צפי לחזור הביתה, פה זה כבר לא מצב שאפשר לגור בו, מצב מתסכל ממש. מישהו צריך להתעורר". היא סיפרה כי כשנשמעו האזעקות הבוקר, בני המשפחה הספיקו להגיע רק למדרגות כשנשמע הפיצוץ העז: "הרגשנו שזה בתוך הבית. ריח חזק של שריפה. רצנו מהר למקלט הבחוץ, כי אין ממ"ד בתוך הבית – וכשחזרנו זה מה שראינו. נזק מטורף", אמרה בעודה מביעה ברסיסים הרבים בתוך הדירה.
שושי נעים, סייעת בגן הילדים הסמוך שנפגע גם הוא, הגיעה הבוקר לנקות את שברי הזכוכיות וההרס: "היה נס שהילדים בבתים, עדיין לא חזרנו לשגרת לימודים. יש פה המון רסיסים, והנס הגדול הוא שהילדים היו בתים וגם אנחנו - וככה נשמרנו". היא הוסיפה כי היא מוטרדת מאוד מהכוונה לפתוח בעוד שבוע את שנת הלימודים: "זה מפחיד מאוד לפתוח כך את שנת הלימודים, גם הדרך לגן מסוכנת. למרות שיש לנו מקלט ואנחנו מתרגלים את הילדים כל הזמן, הם יודעים שתוך 30 שניות אנחנו כבר בפנים כולם - אבל עדיין זה מפחיד ויש חששות".
ראש עיריית עכו עמיחי בן שלוש התראיין ל-ynet מזירת הפגיעה וסיפר: "זה אזור שלם שניזוק בצורה קשה ביותר, וזאת המציאות שאנחנו חיים בה. התושבים עם חרדה מאוד מאוד קשה. היה פה נס, כי התושבים נצמדו להנחיות של פיקוד העורף, וזה היה מדהים. אתה רואה ילדה קטנה ועם האחים שלה שרצו למקום שאין בו ממ"ד, למקום הכי מוגן שיש. ואני אומר לכם - הם פשוט ניצלו".
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
הגג נפגע, התריסים עפו לרצפה
(צילום: גיל נחושתן )
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
(צילום: גיל נחושתן )
לדברי ראש העיר, עדיין לא ניתן לומר באופן מדויק מה פגע בזירה, וייתכן שמדובר גם ברסיסים של יירוט וגם ברסיסי טילים. רסיסים פגעו גם ברכב כמה רחובות מהזירה העיקרית. הרכב שניזוק שייך ליעקב מזרחי - שסיפר כי גם במלחמת לבנון השנייה, לפני 18 שנה, ניזוק רכבו. בעקבות המטחים של חיזבאללה פרצו גם כמה שריפות באזור, ובתחנת זבולון ברשות הכיבוי מסרו כי שלחו צוותים לזירות השונות.
במתקפה של חיזבאללה, כנקמה על חיסולו של בכיר ארגון הטרור פואד שוכר בסוף החודש שעבר, שוגרו לטענת הארגון יותר מ-320 רקטות וגם כטב"מים, לעבר יישובי הגליל והגולן, לצד ירי גם לעכו, עין המפרץ, מעלות ואזור צפת. בחיזבאללה טענו כי המבצע "הושלם בהצלחה", וכי המזכ"ל חסן נסראללה צפוי לנאום בהמשך היום.
בישראל כאמור פתחו במכת מנע לפני השעה 5 בבוקר, אז לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" תוכננו משגרים של חיזבאללה לשגר טילים לעבר יעדים בתל אביב. במכת המנע סוכלה למעשה כוונת חיזבאללה לפגוע במתקנים אסטרטגיים בעיקר באזור הצפון, אך גם במרכז – כולל אפשרות של ירי למרחב גלילות שבו מטה המוסד ובסיס 8200. צה"ל השמיד כאמור את המשגרים עם מכה נרחבת בדרום לבנון שבה לקחו חלק 100 מטוסי קרב, ולפי שעה מנע זאת. גורם ביטחוני אמר כי "חיזבאללה תכנן לשגר אלפי פריטים לעבר מאות מטרות צבאיות ואסטרטגיות". ישראל העבירה מסר כי התקיפה הסתיימה וכי אין כוונה להרחיב את הפעולה.
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה