מצעד הגאווה והסובלנות ה-22 בירושלים ייערך היום (חמישי) בעיר בסימן השבת החטופים, תחת הכותרת Born To Be Free (לחופש נולדו). לפי "הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות", האירוע יהיה צנוע יותר השנה, והמאבק להחזרת 125 החטופים ייכלל בתוכו.
השערים ייפתחו בשעה 15:00, והמצעד יוזנק ב-17:00. האירוע יתקיים במסלול הצעידה המסורתי, מגן הפעמון לכיוון כיכר פריז – והמארגנים הודיעו כי הקהל יתבקש שלא להשמיע מוזיקה לאורכו. לשלטי ודגלי הגאווה יצטרפו גם דגלים צהובים ודגלי המאבק להחזרת החטופים, ולצועדות ולצועדים יחולקו צמידי זיהוי צהובים.
3 צפייה בגלריה
דגלי הגאווה נתלים על ידי עיריית ירושלים לאורך מסלול מצעד הגאווה והסובלנות שיתקיים ביום חמישי הקרוב בירושלים
דגלי הגאווה נתלים על ידי עיריית ירושלים לאורך מסלול מצעד הגאווה והסובלנות שיתקיים ביום חמישי הקרוב בירושלים
העירייה תלתה דגלי גאווה לאורך תוואי המצעד
מפת תוואי מצעד גאווה ירושלים
מטה החטופים הירושלמי יוביל גוש צועדים, וחבריו של החטוף הירש גולדברג פולין, אוהדי הפועל ירושלים, יצעדו גם הם בקריאה לשחררו. בסוף המצעד (19:00) תתקיים עצרת שאותה תנחה העיתונאית והסטנדאפיסטית שיר ראובן, ובין הנואמים על הבמה המרכזית יהיו בני משפחות חטופים ועומר אוחנה, שאיבד במלחמה את בן זוגו רס"ן שגיא גולן ז"ל (בנוסף, גוש ייעודי יצעד לזכרו תחת הכותרת "שוויון בחיים"). בחלק האמנותי: הזמר דוד לביא, הפייטן הירושלמי נריה רפאל כנפו, והדראגיסטים פלואיד סנואו וקימברלי סוואן.
המשטרה הודיעה כי כ-2,000 שוטרים ולוחמי מג"ב גלויים וסמויים, בסיוע כוחות תגבור משטרתיים ומתנדבים, יפרסו בבירה ויפעלו לאורך ציר הצעדה, בשטחי הכינוס וברחובות הסמוכים לתוואי המצעד, לצורך אבטחת הצועדים, שמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה. "במשטרה מבהירים כי כל מי שינסה לשבש את מהלכו התקין של מצעד הגאווה יטופל במלוא החומרה. בהקשר זה מבוצעת פעילות לפני ובמהלך המצעד, בשטח ובמרחבי הרשתות החברתיות, לאיתור חריגים ולטיפול בהם", נמסר.

"שגיא ראה בכל אדם שווה"

עומר אוחנה היה אמור להתחתן עם שגיא גולן שבוע לאחר 7 באוקטובר. באותה שבת, כאשר קצין הלוט"ר גולן שמע את החדשות, הוא מיהר מביתו לדרום, הצטרף לצוות שלו ויצא להילחם בקיבוץ בארי כדי לחלץ משפחות נצורות, ושם נפל.
אוחנה אמר לקראת המצעד: "הרבה אנשים שמעו את הסיפור של שגיא, אבל פחות מכירים את הדברים שהוא פעל למענם כל החיים שלו. שגיא התנדב המון, לפני הצבא הוא הלך לשנת שירות בבית לנוער בסיכון, אחרי הצבא הוא בילה חצי מהטיול הגדול שלו בהתנדבות במקסיקו, וכסטודנט וגם בשנים האחרונות הוא התנדב ב'פעמונים', עמותה שמדריכה משפחות ליציאה ממשברים כלכליים. הוא עשה את זה כי הוא האמין בשוויון וראה בכל אדם שווה. בשנים האחרונות צעדנו יחד במצעד בירושלים והשנה חשבתי שנכון שאם שגיא לא צועד איתי - אנחנו נצעד עם התמונה שלו. לכן החלטנו, המשפחה והחברים, להזמין את כל עם ישראל להצטרף אלינו ולצעוד לזכרו של שגיא ולאור הערכים שלו".
3 צפייה בגלריה
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
עומר אוחנה וסרן (מיל') שגיא גולן ז"ל
אוחנה הוסיף: "אנחנו צועדים כי החוק שהושג בכנסת, ושנקרא על שמו של שגיא, שמכיר בידועים וידועות בציבור כאלמנים שווי-זכויות, הוא רק צעד אחד מבין שורת חוקים שנדרשים כאן כדי להביא לשוויון. הכוונה שלנו היא להאיר את ספר החוקים הישראלי באורו של שגיא, להגיד בקול ששוויון במוות זה לא מספיק – חייבים להשיג גם שוויון בחיים. אנחנו חייבים גם לשמור על המדינה שהחיילים חוזרים אליה. שלא יכול להיות שיהיה חייל שחוזר מהקרב, שם הוא שווה בין שווים, אבל עבור המדינה הוא לא שווה. שיש לנו עוד מאבק למדינה טובה יותר ושוויונית יותר".
נדב רודאיף, שגופתו של אביו ליאור מוחזקת בידי חמאס בעזה, צפוי לנאום בעצרת. הבוקר הוא אמר ל-ynet כי "המצעד לא באמת שונה מכל השנים. זה יותר צעדה, ופחות מצעד. הרעיון בירושלים תמיד כבכל שנה, ובאופן אבסורדי העובדה שצריך בכלל לקיים את זה, היא כדי להעלות על סדר היום את העובדה שעדיין יש אי-שוויון, ושעדיין יש נושאים שחייבים להיות מטופלים על מנת שכל האזרחים והאזרחיות במדינת ישראל באמת יוכלו לחיות בשוויון זכויות ובאופן חופשי. השנה על אחת כמה וכמה, לנוכח אירועי 7 באוקטובר".
נדב הדגיש כי "לי באופן אישי, גם כחבר בקהילה הגאה וגם כי גופתו של אבא שלי עדיין מוחזקת בשבי בעזה, למצעד השנה יש הרבה הרבה יותר משמעות מהמקום היותר אישי שלי, שהקהילה שאני משתייך אליה מתגייסת בשביל המאבק, לעשות כל מה שרק אפשר על מנת שהנושא הזה לא יירד מסדר היום. המאבק שהקהילה מובילה הרבה מאוד שנים עד שבאמת נהיה זכאים לזכויות כמו כל שאר האזרחים זז מעט הצידה השנה, ובעצם נצבע בצבע צהוב על מנת שהחטופים יהיו על סדר היום, כי צריך להחזיר את הגאווה, צריך להחזיר את התקווה, ואני חושב שזאת המהות".
עוד אמר נדב כי "העובדה שקיבלנו רק את הידיעה ורק את הוודאות שאבא בעצם לא שרד את הטבח פשוט אומר שאין לנו עדיין סגירת מעגל. אנחנו עדיין נאבקים כדי להחזיר את אבא ויחד איתו את כל שאר 124 חטופות וחטופים, החיים לשיקום, החללים והנרצחים לקבורה. כל מאבק שלא יהיה וכל מאבק וכל קהילה וכל ארגון וכל מוסד שמתגייס לטובת הדבר הזה, אני, כבן משפחה, מקבל ומחבק ומעריך ומוקיר, כי לי אין ברירה אחרת. אני חייב להמשיך ולהיאבק עד שתהיה לנו את סגירת המעגל, ולכן הבחירה פה היא לא מסובכת. היא אפילו עוד יותר חשובה מכל שאר השנים בגלל המורכבויות שאנחנו חווים כרגע במציאות שלנו".
(צילום: שמוליק דודפור)

נילי מדרר, מנכ"לית "הבית הפתוח" בירושלים, הוסיפה כי בארגון "לא חווינו את זה כדבר שהוא מורכב. למעשה, לפני כשלושה חודשים, לאחר שיחות רבות בקהילה בירושלים, בעצם התבהר לנו שאת המצעד הזה צריך לעשות, ורק בשותפות עם מטה משפחות החטופים. משלבים מאוד ראשוניים של השיח היה ברור שאנחנו צועדים גם עבור שחרור החטופים וגם עבור שוויון זכויות מלא. חירות היא לא פריבילגיה, היא משהו שמגיע לכולנו וזה משהו שמגיע מגופים מוסדיים ומגורמי ממשל שיש להם אחריות על החיים שלנו, ועל האופן שבו אנחנו יכולות ויכולים להתקיים כאן. בין אם זה בשוויון זכויות ובין אם ביטחון פיזי של ממש.
"המצעד היום הולך להיות שונה בתוכן שלו. בעצרת הסיום ידברו גם נציגי משפחות החטופים, גם נדב בעצמו יעלה וידבר. אנחנו צועדים השנה בשקט מוחלט. ביקשנו מקבוצות וקהלים להגיע ללא בידוריות ורמקולים כבכל שנה. אנחנו תמיד שמחים בזהות שלנו, אבל השנה אנחנו גם חצויים ומתפללים לשובם של החטופות והחטופים. לשמחתנו, כל גוף, כל גורם, כל קבוצה שיצרנו איתם קשר הבינו במהירות את העניין ונרתמו לכל מה שביקשנו".
יונתן ולפר, יו"ר הבית הפתוח בירושלים, אמר כי "אנחנו חווים התגברות של כוחות שמרניים, שכל מטרתם היא להצר את החופש של האחר, ופגיעה בזכויות הקהילה הגאה. החרדים השיגו השנה לראשונה רוב במועצת העירייה, ופועלים באופן אקטיבי כדי שנעזוב את ירושלים. אם ירושלים לא תהיה עיר שלהט"ב מרגישים בנוח לחיות בה, היא לא תוכל להיות בירה של כל אזרחי ישראל. אנחנו עומדים בפני הסכם חברתי חדש. אסור לנו להמשיך לקבל אפליה ממוסדת כברירת מחדל.
"אם חמאס יגדע מסורת של 22 שנים – הוא ניצח אותנו. הבחירה בחיים היא הניצחון. כי גם הקהילה שלנו איבדה את מיטב בניה ובנותיה, והמצעד הוא הזדמנות שלנו לזכור, לחזק את המשפחות השכולות, לקיים את צוואות הנופלים לשוויון. עצם זה שאני בכלל צריך להסביר, מראה שצריך את המצעד. תשאלו את עצמכם – למה חשוב מצעד הדגלים השנה? למה חשובה ההילולה בקבר שמעון הצדיק? למה חשובות ההפגנות השונות? נמאס לי להיות אפולוגטי, מצטדק, מנמק ומתדיין על זה שאני דורש שגם לי יהיה מקום במרחב הציבורי בירושלים ובישראל".
3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים, בשנה שעברה
(צילום: רויטרס )
מהו מסלול הצעדה? הצועדים מתכננים להתכנס בגן הפעמון החל מ-15:00, ובשעה 17:00 ייצאו בצעידה במסלול הבא: גן הפעמון - דוד המלך - פלומר - רחוב קרן-היסוד - רחוב קינג ג'ורג' - רחוב הילל - רחוב מנשה בן-ישראל - גן העצמאות. העצרת בגן העצמאות צפויה להסתיים בסביבות השעה 21:00.
במשטרה הדגישו כי הכניסה למסלול המצעד תתאפשר רק דרך שטח הכינוס בגן הפעמון, כיכר פריז, ברחוב דוד המלך (סמוך לכיכר פלומר) וברחובת ההסתדרות/שמאי. גם היציאה תתאפשר מאותם המקומות בלבד.
אילו רחובות יחסמו לתנועה? לפי המשטרה, החל מהשעה 14:00, ייחסמו לתנועה הרחובות בתוואי הצעדה: קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן ישראל. כמו כן יסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם, בהם: אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), שמואל הנגיד, אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר, דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע.
הרחובות והכבישים שייחסמו ייפתחו בהדרגה עם התקדמות המצעד. לאורך הצעדה יישארו פתוחים הרחובות הבאים: דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל ורחוב חיים בר לב, לשני הכיוונים.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלכסנדרה לוקש