בימים האחרונים פורסם ברשת קמפיין שהעלה "מיטב", הגוף האמון על המתגייסים והמתגייסות העתידיים, שמטרתו עידוד מלש"ביות להגיע למיון לוחמות. המטרה נעלה, אבל הדרך הייתה מבישה ומביכה. קמפיין "הברביות", שנפתח במילים: "כולן יפות, כולן מוצלחות וכולן מגיעות למיון לוחמות. לאיזה ברבי הכי התחברתן?".
לפוסט צורפו תמונות של בובות ברבי רזות וזוהרות בתוך קופסאות שקופות, שכל אחת מהן מייצגת מסלול לוחמה אחר. כך יש את ברבי משמר הגבול במדי מג"ב, ברבי איסוף קרבי במדים ירוקים, ברבי הגנה אווירית במדי חיל האוויר ועוד. בנוסף, פורסמה תמונה של אוהל ורוד, אלא מה, שמעליו שלט גדול של ברבי.
התגובות הזועמות לא איחרו לבוא, בייחוד מצד לוחמות לשעבר. בעקבות התגובות הזועמות, בצה"ל הסירו את הפוסט מהרשת.
פארן רז (24), לוחמת חילוץ והצלה במילואים ועובדת ynet, אמרה כי "מתחילת השירות אני מייצגת את החטיבה שלי במיון לוחמות ולראות את הפוסט הזה פתאום היה מביך, מחפיץ ומכעיס. מטריד אותי שכל כך הרבה עיניים עברו את הדבר הזה וזה עלה. שירתי כמו גברים לצידי, אני עושה מילואים ובסוף השירות שלי מסתכם בבובת ברבי בחלון ראווה. בגיוס לוחמים לא היו קוראים למלש"בים 'היי אנשים יפים'".
עוד הוסיפה רז כי "אני מקווה שצה"ל יפרסם התנצלות כי זה פוגע בנערות שרוצות להגיע לשירות קרבי. ניסו ללכת פה על טרנד אבל אין לנו את הפריבילגיה לצחוק על הדבר הזה, בטח לא בזמן שח"כים יוצאים נגד שירות נשים ורבנים מהציונות הדתית קוראים לנשים לא להתגייס. זאת זכות גדולה לעשות שירות קרבי ומשמעותי ואל לנו לרדד את השיח סביב זה".
שיר פלד (39), המסתערבת הראשונה במג"ב, אמרה: "גם לי היה אוסף ברביות. אבל כאחת שעסוקה בעיקר בפריצת גבולות גזרה ובאיך רואים אותנו כנשים בתפקידי לוחמה, הרגשתי שברגע אחד לקחנו כל כך הרבה צעדים אחורה. זה צרם לי מאוד. בעיקר העובדה שבאיור הן בתוך קופסה. זה חפץ ומה שעבר לי הכי חזק בקמפיין הזה הוא שאפשר להחליט עלינו, לקחת אותנו בתוך קופסה ולהציב אותנו בכל מקום. הכוונה הייתה לקחת משהו מוכר ולהלביש עליו משהו חדשני יותר, אבל זה לא עבר".
גם רס"ן (במיל') א', טייסת מסוקים, זעמה על הקמפיין. "אני בשוק. זה נראה כמו קמפיין של מישהו שרוצה להוציא לוחמות מצה"ל. לא ככזה שרוצה לעודד גיוס לוחמות", היא אמרה. "גם אם זו טעות אנוש, יש פה בעיה קשה של תפיסה של דמות הלוחמת בצה"ל וכשל של שרשרת הפיקוד שלא עצרה את הדבר הזה. זה מופרך בעיניי שאין אפילו משהו אינטליגנטי להגיד על הדבר הזה".
גל הרמט, ד"ר למגדר וחינוך, הסבירה ככלל את הבעייתיות בבחירת בובת הברבי לקמפיין. "ברבי שינו את העמדה שלהם ממשחק שרק גרם לילדות להיות יפות, הן הוסיפו ברביות במקצועות שונים ועדיין ברבי זו אולי הדמות הכי בעייתית שיש בעולם מכיוון שהיא כמעט תמיד מתעסקת ביופי שלה. התפקיד שלה הוא לקשט את המציאות".
לדברי ד"ר הרמט, "כשהצבא רוצה לגייס את הטובות והמובחרות הן מבחינת כושר גופני והן מבחינת אינטלקט ומשתמש בברבי, הוא מייצר עמדה שבה הוא שם אותן במקום של בואי תהיי יפה, הבובה שלי, ואני אשחק בה. יש פה אספקט של העמקת תרבות האונס והלגיטימציה של תקיפות מיניות. מה גם שהפסיביות של הבובה, זה האנטי תזה ללוחמת. מטאפורה למי שיכולים לקחת אותה ולעשות לה כל דבר מכיוון שהיא יפה ורזה ושייכת להם".
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה, מסרה כי "מדובר בקמפיין מביך ורדוד שאין לו מקום בימינו, ובוודאי שהציפייה מצה"ל היא להכניס תכנים ברמה גבוהה הרבה יותר. המאבק של נשים להימצא בכלל היחידות והחזיתות של צה"ל עוד לא תם, לצד העובדה שחיילות צה"ל תורמות תרומה משמעותית יום יומית הן בעורף והן בחזית כלוחמות. קמפיין כזה לבנות נוער, מעביר להן מסר שגוי ואף מבטא זלזול בתרומתן של נשים בצה"ל. מוטב היה לגנוז את הקמפיין כאילו לא היה קיים".
מפורום דבורה, נשים במדיניות חוץ וביטחון לאומי, נמסר: "הפורום נדהם מהשימוש בדימוי של ברבי כדי לתאר את תפקיד הלוחמות ולעודד את גיוסן. חשבנו שהתפיסה הזאת כבר נעלמה מהעולם. טוב שהקמפיין הורד כשהוער על כך. אנחנו קוראות לצה"ל וליחידות השונות ליצור קמפיין גיוס לוחמות מותאם וראוי, שיבטא נכון את תפקידי הלוחמה, חשיבותם ותרומתן המשמעותית של הנשים המשרתות בתפקידים אלה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מצר על פרסום הפוסט. מדובר בטעות שבוצעה בתום לב ויופקו ממנה לקחים. הפוסט הוסר".