במשרד החוץ פועל צוות שצבר לא מעט ניסיון בטיפול בסנקציות על מדינות, חברות ואישים. רוב הניסיון נצבר מאז הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לחצי האי קרים בשנת 2014, אך גם בסנקציות הקשורות לאיראן ולמדינות נוספות. עם זאת, בניגוד למדינות רבות בעולם, בישראל אין חוק סנקציות – ולכן הטיפול בהן בארץ הוא שונה.
4 צפייה בגלריה
היאכטה של רומן אברמוביץ'
היאכטה של רומן אברמוביץ'
היאכטה של רומן אברמוביץ'. "אסור לישראל להצטייר כמדינה שדרכה אפשר לעקוף את הסנקציות"
(צילום: gettyimages)
בעקבות המלחמה באוקראינה החליט הדרג המדיני להקים צוות בין-משרדי שבראשו עומדת עו"ד קרן שחר מאגף משפט במשרד החוץ, והטיל עליו את בחינת המשמעויות של הטלת הסנקציות נגד רוסיה. הצוות יבחן את ההשפעות וההשלכות של הסנקציות על הכלכלה הישראלית ועל המדיניות הישראלית, וחברים בו נציגים ממשרד האוצר, משרד הביטחון, בנק ישראל ומשרד התפוצות. הצוות כבר גיבש שורה של המלצות שיובאו לאישור הדרג המדיני כבר היום או ביום ראשון.
בכירים שעוסקים בנושא אמרו ל-ynet כי "אחרי עיסוק של כמעט עשור בנושא יש הרבה מאוד דקויות משפטיות, וישראל תצטרך למצוא את נקודת האיזון בין ציות לדברים מסוימים והתחמקות מדברים אחרים, אבל ברור שיש קו אדום אחד עבה: אסור לישראל להצטייר כמדינה שדרכה אפשר לעקוף את הסנקציות".
לעיסוק בסנקציות יש הרבה נגזרות שנוגעות לתחומים רבים כמו בנקים, ביטוח, תעופה, אנרגיה ועוד. ארה"ב כבר העבירה לישראל מסר שבו ביקשה לוודא שכסף רוסי שהוטלו עליו סנקציות לא יועבר לבנקים בישראל, והחשש בהקשר הזה הוא בעיקר מאוליגרכים רוסים שכלולים ברשימות הסנקציות, שימהרו להעביר כספים לבנקים ישראלים. גורם בכיר הבהיר שבנק ישראל יעשה כל שביכולתו למנוע דבר כזה. בבנק ישראל אמרו אמש כי הבנק "מצווי בקשר שוטף עם כל הגורמים הרלוונטיים בארץ ובחו״ל בנוגע להתפתחויות הכלכליות השונות על רקע המצב באוקראינה. הבנק מנטר כל העת את ההתפתחויות במערכות התשלומים, בשווקים ובמערכת הפיננסית".
שר החוץ יאיר לפיד ביקש משרי הממשלה להיות זהירים כשהם מקבלים פניות לעזרה מאוליגרכים שנכללים ברשימת הסנקציות של האמריקנים, אף שחלקם תרמו בעבר כסף לישראל. גורם בכיר המעורה בפרטים אמר כי ישראל צריכה לומר לאותם אוליגרכים את האמת: אין לנו שום יכולת השפעה, ולא נתחיל לריב עם העולם על משהו שלא יקרה. האזהרה של לפיד בממשלה הייתה ברורה, ובישראל דאגו שהיא תגיע החוצה כדי שהאוליגרכים יבינו שאין ממש טעם להעביר הון לישראל.
בימים האחרונים התפרסמו כמה דיווחים על כך שבנתב"ג נחתו מטוסים פרטיים של אוליגרכים עם אזרחות ישראלית, אך בכיר ישראלי אמר כי בינתיים לא ידוע על אזרחים רוסים שנכללים ברשימת הסנקציות והגיעו לישראל. כעקרון, אוליגרך שמופיע ברשימת הסנקציות ומחזיק באזרחות ישראלית יוכל להגיע לארץ מאחר שאין חוק שיכול למנוע זאת ממנו, כנ"ל אם יגיע ביאכטה לאחת המרינות הישראליות. אך הבעיה תהיה עם חשבונות הבנק שלו.
"יש הרבה מאוד שאלות שהצוות הבינמשרדי עובד עליו", אמר בכיר ישראלי. "יש פה הרבה מורכבויות כי התקנות האמריקניות הרבה יותר נוקשות מהאירופיות. כרגע אין אלינו פניות לגבי סנקציות שניוניות, אבל יש השלכות רוחב בעיקר על תחום הביטוחים", הוא מסביר.
השמיים נסגרו בפני הרוסים - מה עושים האוליגרכים?
(צילום: אבי חי)
4 צפייה בגלריה
מטוס מטוסים חברת אירופלוט נמל התעופה מוסקבה
מטוס מטוסים חברת אירופלוט נמל התעופה מוסקבה
מטוס של חברת התעופה הרוסית אירופלוט. ישראל עוד לא נדרשה לשאלות בנוגע לתעופה
(צילום: shutterstock)
בישראל אומרים שנכון לעכשיו לא מופעלים על ישראל יותר מדי לחצים בנושא הזה מצד הקהילה הבינלאומית, אך בהחלט ייתכן שהלחצים האלה יגיעו בהמשך. סביר להניח שעל השרים יופעלו לחצים מצד אוליגרכים יהודים וישראלים שידברו לליבם של השרים ויבקשו החרגה. בעניין הזה אמר גורם ישראלי כי "יש פה בהחלט עניין רגיש. השרים וחברי הכנסת מכירים היטב חלק מהאוליגרכים האלה ויהיה לא פשוט לסרב להם".
אחד האוליגרכים שכלולים ברשימת הסנקציות הוא איש העסקים היהודי-רוסי מיכאל פרידמן, שמחזיק גם באזרחות ישראלית. הונו של פרידמן מוערך לפי "פורבס" בכ-15 מיליארד דולר, והוא אחד ממייסדי "אלפא גרופ" שמחזיקה בנקים, חברת נפט, רשת מרכולים, חברות תקשורת ועוד.
פרידמן, שלפי האיחוד האירופי נמנה על המעגל הקרוב לפוטין, הוא גם המייסד והמממן המרכזי של הקרן הפילנתרופית ג'נסיס, שתומכת בחיזוק הזהות היהודית של יהודים דוברי רוסית ברחבי העולם - והיא גם המחלקת והמממנת של פרס ג'נסיס היוקרתי שנחשב לפרס הנובל היהודי וניתן לאישים ידועי שם. האוליגרך התלווה לפוטין בביקורו בישראל, והיה מאלה שמימנו את האנדרטה לזכר ניצחון הצבא האדום על הנאצים – אנדרטה שפוטין חנך באותו ביקור בנתניה.
לפי דיווחים שונים, פרידמן הרחיק את עצמו באחרונה מבעלי המניות של "אלפא בנק", כנראה כדי לחמוק מסנקציות, אך הוא מכחיש את הטענות נגדו והגיש ערעור משפטי על הכללתו ברשימת הסנקציות. פרידמן ושני אוליגרכים יהודים אחרים שמואשמים בתמיכה במשטר פוטין - פטר אוון וג'רמן קאהן - תרמו 10 מיליון דולר ליהודים באוקראינה כשחלק מהתרומות יגיעו לשליחי חב"ד.
בין השאלות שהצוות הבין-משרדי בוחן כעת זה האופן שבו ינהגו לגבי סנקציות שניוניות, שהן סנקציות שמוטלות על אדם או חברה שעושה עסקים עם גוף או אדם שנכנס לרשימת הסנקציות. השאלה הזאת היא קריטית בנוגע להרבה חברות הייטק ישראליות שאוליגרכים רוסיים מושקעים בהן. סביר להניח שהנטייה הישראלית היא לא להרחיב את הסנקציות בהיבט הזה, שכן הפגיעה במשק הישראלי יכולה להיות משמעותית.
4 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'. תרומת ענק ל"יד ושם"
(צילום: AP)
כמו כן, ישראל עוד לא נדרשה לשאלות שנוגעות לתעופה: האם חברות רוסיות יוכלו לנחות בישראל או לעבור בשמיה כפי שהאיחוד האירופי וארה"ב עשו? האם ישראל תהיה מחויבת לאיתור רכושם של אוליגרכים בישראל, כפי שקורה במדינות רבות במערב? התשובה לשאלה הזו נותרה לא ברורה.
אוליגרך נוסף שהצליח, כנראה, לחמוק מהסנקציות הוא רומן אברמוביץ', הבעלים של קבוצת צ'לסי שמחזיק אזרחות ישראלית ובאחרונה גם פורטוגלית. אברמוביץ' העביר כצעד מנע את מועדון הכדורגל לנאמנות, ואף דווח שהוא מעורב במאמצים להשכין שלום בין רוסיה לאוקראינה. כצעד מנע נוסף הוא גם הודיע על תרומת ענק ל"יד ושם". ארגונים יהודיים פנו לשגריר ארה"ב בישראל טום ניידס בבקשה שאברמוביץ' לא ייכלל בסנקציות האמריקניות.
"הסנקציות יכאיבו לרוסיה, אבל לא יכריעו אותה ולא ימנעו מפוטין להעביר כספים דרך גופים שלישיים שיישארו מחוברים לרשת ה-SWIFT", אמר מרק גזית, מנכ"ל חברת ThetaRay, שעוסקת במניעת פשיעה פיננסית ומתמחה באכיפת סנקציות, מניעת הלבנת הון, מימון טרור, סחר בנשים ועוד, ושהבנקים הגדולים בעולם הם בין לקוחותיה. לדבריו, ההוראות של בנק ישראל לבנקים פשטניות מדי, והרגולטור מצפה מהבנקים לגלות אחריות ולסכל בעצמן העברות כספים חשודות.
"היום הנושא החם בעולם זה סנקציות וניתוק רוסיה ממערכת הסליקה הבינלאומית", אמר גזית. "זה משהו שקל להגיד, אבל קשה מאוד לעשות. הנושא של ניצול לרעה של מערכות פיננסיות קיים זה מכבר, וזה גם פוגע בתעבורת הכסף התקינה בעולם. אם מישהו ניסה להעביר כסף בצורה בינלאומית, הוא יודע שזה לוקח 3 ימים וצריך למלא הרבה טפסים. הבנקים פוחדים לעבור על סנקציות של מדינות שונות ולמצוא את עצמם מממנים טרור, סחר בנשים, סחר בסמים וכד'".
עו"ד איתי מק אמר שלבנקים הישראלים "אין שום אפשרות לא לציית לסנקציות הבינלאומיות - הן מאחר שיש להם סניפים במדינות שהטילו סנקציות והן מאחר שהפרשנות האירופאית ובמיוחד האמריקנית לסנקציות היא לא טריטוריאלית. למשל, לאזרחים ולחברות בארצות הברית יהיה אסור לעבוד עם הבנקים הישראלים, אם אלו יפרו את הסנקציות. ארצות הברית אוסרת עליהם לקיים עסקים עם גורמים זרים שמסייעים להפרת הסנקציות, וכך כופה משטר סנקציות גלובלי".

0.11% באוכלוסייה, יותר מ-20% בקרב האוליגרכים

פרשן וסטי גיא מולדבסקי מוסיף כי קשה להעריך כמה אוליגרכים ממוצא יהודי מתגוררים ברוסיה, ובהיעדר נתונים רשמיים, ניתן להסתמך על חלקיקי מידע בלבד. לדוגמה, בשנת 2014 אתר החדשות הרוסי "לנטה" ניסה לנתח את המוצא האתני של האליטות הפיננסיות ברוסיה - והגיע למסקנות מפתיעות. לפי נתוני האתר, כרבע מבין אילי ההון ברוסיה הם יהודים, ויחד הם שולטים על 132.9 מיליארד דולר - וניתן להעריך שמאז הסכום עלה משמעותית.
ברשימה שפורסמה אז באתר נכללו 200 מעשירי רוסיה, ורק 89 מהם היו רוסים אתניים. 42 מהם הם ממוצא יהודי. באותה שנה חלקם של הרוסים האתניים מבין אזרחי רוסיה עמד על 89%, בעוד שיעור היהודים באוכלוסייה הוא כ-0.11% בלבד. כמו כן, האתר ציין שהונו הממוצע של אוליגרך ממוצא יהודי עומד על כ-2.9 מיליארד דולר, כאשר ההון הממוצע של אוליגרך רוסי הוא "רק" 1.9 מיליארד דולר. נתון מעניין נוסף הוא שמתוך 762 יהודים ממוצא קווקזי שהתגוררו ברוסיה באותה השנה, שישה מהם נכנסו לרשימה של "פורבס".
היהודי העשיר ביותר ברוסיה כיום הוא לאוניד מיכלסון, שהונו נאמד ב-24.9 מיליארד דולר נכון ל-2021, פרידמן נמצא במקום השני עם שווי של 15.5 מיליארד דולר, ואברמוביץ' ניצב במקום השלישי. הבאים בתור הם גרמן חאן (שלו גם אזרחות ישראלית), מיכאל פרוחורוב וויקטור וקסלברג.
מקורבים לפרידמן אמרו שהניסיון להציג אותו כאחד מהאנשים שבמעגל הקרוב של פוטין מופרך, שכן הוא מעולם לא פגש את הנשיא הרוסי בפגישה אישית, אלא רק במשלחות יהודיות כגון ביקור קרן היסוד במוסקבה. לדבריהם, הטענות של האיחוד האירופי כלפיו לא נכונות. "פרידמן תמיד הקפיד כל השנים להרחיק עצמו מפוליטיקה", אמרו.