2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"לא נדחה את ההצבעה". רוטמן בוועדה
(צילום: שלו שלום)
אחד ממובילי המהפכה המשפטית מנסה להציב אולטימטום לאופוזיציה: יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר בדיון הבוקר (שלישי) על הצעת החוק שתמנע פסילת חוקים בבג"ץ כי "ההתנהלות של האופוזיציה מתחת לכל ביקורת והיא מנסה לעצור פה את הדיונים. המטרה העליונה של האופוזיציה זה לא הידברות, לא לדון ברפורמה אלא כל הזמן מעניין אותם לעצור את הדיונים. אנחנו מקיימים דיונים מעמיקים, אנחנו שומעים מומחים, כמה שקרים אתם יכולים להפיץ?".
חברי הכנסת מהאופוזיציה נכנסו לדבריו של רוטמן והוצאו מהדיון. בין היתר הורחקו חברי הכנסת אלעזר שטרן וקארין אלהרר מיש עתיד. "זה לא דיון", אמר שטרן. רוטמן המשיך: "הנשיא אמר שנדבר לפני הקריאה הראשונה והקריאה הראשונה רק ביום שני, יש מספיק זמן לדבר. בואו לנשיא להידבר בלי תנאים מקדימים, אתם פועלים בציניות חסרת תקדים".
ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) הגיבה: "אני גם רוצה הידברות, אבל לא כשזה ביום שני כבר עולה להצבעה". רוטמן ענה: "מי שרוצה להידבר יבוא לדבר. פה אתם יכולים לעלות על השולחנות, אבל כשתבואו לנשיא תגיעו בלי תנאים מוקדמים. אנחנו לא נדחה את ההצבעה, התרגילים שלכם שקופים, הציבור רואה אותם ובניגוד למה שאתם חושבים - הציבור והעם במדינת ישראל לא מטומטם".
ח"כ פרקש הכהן ענתה: "לומר שלא היו בוועדה הערות עניינית זה לא אמת. הבאנו דברים מקצועיים, רק הרגע. דבר שני, על מה אתה מדבר? על איזה הצעה אמיתית להידברות? עוד כמה שעות אתם מעלים את חוק יסוד דרעי. הבאנו הערות ענייניות, ביקשנו שלא תהיה פוליטיזציה של מינוי שופטים, אנחנו לא מחוקקים חוקי יסוד לעבריינים במדינת ישראל". רוטמן השיב: "הוכחתם שההערות הענייניות שלכם הם שלילת עצם החקיקה ומינוי דרעי לשר".
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר למהפכה המשפטית ולמשא ומתן שהציע לתווך בין הקואליציה לאופוזיציה, ואמר כי "אני עושה את המיטב להביא את הדיון לכדי דיאלוג בונה, שיוביל לתוצאה מוסכמת שתחזק ותטפח ותשמור על הדמוקרטיה הישראלית". הוא הוסיף בוועידת OurCrowd בבנייני האומה כי "אני יכול לומר שאינני יודע אם אשיג תוצאות, אבל אני כן יכול לומר שאני נותן 100% מאמץ בתקווה להגיע ל100% תוצאות. אינני יכול להבטיח 100% תוצאות, אני כן מבטיח 100% מאמץ".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
"עושה את המיטב להביא דיאלוג בונה". הרצוג
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
לדבריו, "אני באמת מאמין שהרגע ההיסטורי הזה בתולדותיה של מדינת ישראל הוא המחשה של המעמד הייחודי של החברה שלנו, בכך שהיא מרגשת ופתוחה לדון בסוגיות כה רבות". עוד אמר הנשיא כי "למעשה, אנו ניצבים בצומת מכריע בדיון הלאומי על מבנה הדמוקרטיה שלנו. אני גאה מאוד באחיי ואחיותיי הישראלים מכל הצדדים אשר נוטלים חלק פעיל בדיון".
בינתיים הקואליציה לא עוצרת את החקיקה. היום יובאו למליאת הכנסת כל הצעות החוק הפרטיות שאושרו על ידי השרים, וביניהן הצעת תיקון חוק יסוד הכנסת, שזכתה לכינוי "חוק דרעי 2", שלפיה בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין כשירות שרים. ההצעה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ולאחר מכן תועבר לוועדת הכנסת להמשך דיונים לקראת הצבעה בקריאה ראשונה ואז בקריאה שנייה ושלישית.
בנוסף, תובא להצבעה בקריאה טרומית גם הצעת חוק ההתגברות של ח"כ רוטמן, שלפיה בית המשפט העליון יוכל לפסול חוק שעבר בכנסת, רק אם כל הרכב השופטים מסכימים כי יש לפסול את החוק. במקרה של רוב, אך לא החלטה שהתקבלה בפה אחד, החוק שביקשו לפסול יישאר בעינו ולא ייפסל.
הצעות אחרות שיעלו הן שלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים מקרבה ראשונה אם ידעו מראש על כוונתו לבצע פיגוע או תמכו בטרור (של ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד), הפרדת המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות והפיכתה לגוף חקירה עצמאי במשרד המשפטים (של ח"כ משה סעדה מהליכוד) והצעתו של יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, בלחץ השר איתמר בן גביר, שלפיה המשטרה תוכל לערוך חיפוש נשק בבתים ללא צו בית משפט ותוחמר הענישה למי שיימצא שמחזיק נשק בלתי חוקי.