לאור ההתקדמות המסיבית של הכוחות הרוסיים באזור חרקיב, נאלץ אתמול (רביעי) נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לבטל נסיעה מתוכננת לספרד כדי שיוכל לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות המדאיגות מהחזית.
במקביל, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סיים אתמול ביקור רשמי בקייב, שבו הכריז על חבילת סיוע אמריקנית נוספת בהיקף של שני מיליארד דולר. "נמהר להעביר תחמושת, כלי רכב משוריינים, טילים ומערכות הגנה אוויריות לחזית. אני אומר לכל מי שמנסה להמר נגד אוקראינה, לא כדאי להם. זו תהיה טעות", אמר בלינקן.
1 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נועד עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נועד עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
בלינקן וזלנסקי בפגישתם בקייב
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / POOL / AFP)
בחזית המצב קשה. אתמול דווח שכוחות אוקראיניים נסוגו ממספר עמדות מפתח סביב העיירות שליד חרקיב, למרות שבדיווחים אחרים נמסר שהאוקראינים בלמו במספר מוקדים את התקדמות הרוסים. אלפים מתושבי העיירות שבאזור חרקיב פונו מבתיהם.
בלינקן הדגיש השבוע בביקורו את המשך תמיכת וושינגטון והמערב באוקראינה, ואת חבילת הסיוע הצבאי בשווי 61 מיליארד דולר שאושרה בקונגרס בחודש שעבר. הוא ומשלחתו הגיעו לאחר הפגישה עם זלנסקי ושר החוץ קולבה לפאב במרכז העיר. בלינקן, שעלה לבמה וניגן בגיטרה עם הלהקה שבפאב, אמר לנוכחים: "אני יודע שאלה זמנים קשים מאוד, אבל עליכם לדעת שארה"ב ורוב העולם תומכים בכם. אתם נלחמים לא רק עבור אוקראינה חופשית, אלא גם עבור כל העולם החופשי. והוא נמצא לצידכם".
האמריקנים מודאגים מאוד מהמומנטום הנוכחי של הצבא הרוסי. זלנסקי והרמטכ"ל האוקראיני אולקסנדר סירסקי הודו לאחרונה שהמצב בשדה הקרב הוא "מסובך". הרוסים מתקדמים צפונית-מזרחית לחרקיב מול קווי הגנה דלילים של האוקראינים, שעדיין ממתינים לחבילת הסיוע שאושרה בקונגרס, בעיקר לפגזי ארטילריה, לטילים ולמערכות הנ״מ המתקדמות.
כ-50 אלף חיילים רוסים הצליחו להתקדם דרומה מתוך רוסיה לשטח חרקיב בשני צירים מקבילים ולכבוש קרוב לעשרה כפרים - תוך שהם מנסים להמשיך ולהתקדם דרומה, עם יתרון בכוח אדם ובכוח הארטילרי. היום ברור לחלוטין שהעיכוב בחבילת הסיוע הצבאי מארה"ב, שנמשך מהקיץ שעבר ועד לחודש אפריל, פגע מאוד ביכולות של האוקראינים להתמודד מול הרוסים, שקיבלו סיוע משמעותי מצפון קוריאה ואיראן, שסיפקו להם חימוש ארטילרי, טילי קרקע-קרקע וכטב"מים.
בנוסף, התעשייה הצבאית הרוסית פועלת כבר שבועות ארוכים בתפוקה מלאה, עם משמרות מסביב לשעון, תוך הסתמכות בין השאר על רכיבים מסין, בניסיון להתגבר על הסנקציות המערביות שאמורות להקשות על ייצור מערכות נשק מתוחכמות. נראה שיכולת העמידה של רוסיה, שלה אוכלוסייה גדולה יותר מזו של אוקראינה ובסיס תעשייתי צבאי עצום, משחקת לטובתה בטווח הארוך.
השילוב בין מחסור חמור בחימוש ארטילרי וטילי נ"מ ושמיכה קצרה מבחינת כוח אדם, העניק לרוסים יתרון אסטרטגי בחודשים האחרונים, ונראה שהם נחושים לנצלו. בנוסף, רוסיה ממש איננה מבודדת בזירה הבינלאומית כפי שהמערב קיווה שיקרה, והיא ממשיכה לטפח קשרים עם הדרום הגלובלי, וכמובן עם סין.
היום צפוי הנשיא ולדימיר פוטין להגיע לביקור חשוב בן יומיים בבייג'ינג, ולהיפגש עם הנשיא שי ג'ינפינג. זו תהיה הפגישה ה-43 בין השניים, הממחישה את הברית בין המדינות, שמתבססת בין השאר על השאיפה לכונן סדר עולמי אחר ולצמצם את הדומיננטיות הגלובלית של ארה"ב. סין מסייעת לרוסיה להתגבר על הסנקציות החמורות נגדה, וגם מייבאת ממנה מוצרי אנרגיה במחירים מוזלים.
הסינים מציפים את השוק הרוסי בסחורות, החל ממכוניות וכלה במכונות תעשייתיות. היקף הסחר בין המדינות עמד ב-2023 על 240 מיליארד דולר - זינוק של 26% לעומת 2022. לסחר הזה יש תרומה מכרעת לכלכלת רוסיה, שביצועיה טובים בהרבה ממה שהעריכו בתחילה במערב, וזאת למרות המשך המלחמה.