התיעוד האחרון של לוחם האש עדנאן אסעד
(באדיבות המשפחה)

"'חבר אתה חסר', כתב עדנאן אסעד לחברו תיימור קבלאן באזכרה לציון שנתיים לנפילתו רק לפני 10 ימים, ועכשיו - עדנאן נקבר לידו בבית העלמין בבית ג'אן" - כך סיפר ל-ynet בקול חנוק מדמעות אסעד קבלאן. אחיו, לוחם האש תיימור קבלאן - שהיה חברו הקרוב של הכבאי עדנאן אסעד (40) שנהרג ביום ראשון לאחר שנפל לבור שופכין בדיר אל-אסד - נהרג משאיפת עשן כשהוזעק לכיבוי שריפת חורש בצפת ב-4 באוגוסט 2021.
אסעד נטמן בבית העלמין בבית ג'אן שלשום, לא הרחק מקברו של חברו הטוב תיימור קבלאן. בהפרש של שנתיים נהרגו שני תושבי היישוב הדרוזי, במהלך פעילות מבצעית במסגרת עבודתם כלוחמי אש. "לוחמי האש עובדים קשה ומסכנים את חייהם למען הזולת. רבים מהם נפצעים פיזית ונפשית, אבל זה עולה לכותרות רק כשזה נגמר באסון. אחי תיימור, כמו כל הכבאים שנפלו לפניו - לא מוכר כחלל מבחינת המדינה", אמר אסעד קבלאן.
4 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עדנאן לוחם האש מלפני שבוע בערך, כשעלה לקבר של חבר שלו שנלחם בשריפה
התמונה האחרונה של עדנאן לוחם האש מלפני שבוע בערך, כשעלה לקבר של חבר שלו שנלחם בשריפה
"חבר אתה חסר". התיעוד האחרון של עדנאן אסעד, באזכרה של חברו
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
תיימור קבלאן
תיימור קבלאן
"לא מוכר כחלל מטעם המדינה". תיימור קבלאן
(באדיבות המשפחה)
הוא סיפר כי אחרי שאחיו נהרג, המשפחה נלחמה שיועבר לקבורה בחלקה הצבאית בבית העלמין. "אפילו נפגשנו עם שר הביטחון הקודם ושלחנו מכתבים לשרים, אבל שום דבר לא קרה, רק הבטחות שיטפלו", שיתף.
אסעד ואביו שירתו במג"ב וכיום הם מוכרים כנכי צה"ל. "משרד הביטחון מסייע לנו בכל דבר, אבל כשהכבאים נהרגים במילוי תפקידם - המשפחה שלהם נשארת לבד. הם צריכים להילחם מול הממסד על המעט שמגיע להם. זאת בשונה מאגף שלם במשרד הביטחון, שעוטף ומחבק את הנפגעים ואת משפחות החללים", אמר.
4 צפייה בגלריה
פעולות חילוץ ליד כרמיאל: נער נפל לבור - ושניים שניסו לסייע לו נפלו אף הם
פעולות חילוץ ליד כרמיאל: נער נפל לבור - ושניים שניסו לסייע לו נפלו אף הם
עדנאן אסעד
(צילום: יאיר קראוס )
אסעד הוסיף בכאב: "זאת ממש בושה שאלמנה ושלושה ילדים איבדו בעל, אבא ומפרנס עיקרי של הבית - וצריכים לחיות מקצבת שארים. זאת בושה שזה מה שהמדינה מחזירה לו אחרי שנפל בניסיון להציל חיים".
פאידה, אשתו של לוחם האש קבלאן שנהרג, אמרה גם היא כי "הכבאים עובדים קשה תוך סכנת חיים, והם הראשונים להציל חיי אחרים. אבל ברגע שהם נפגעים - המדינה שוכחת מהם".
יוסף אסעד, אחיו של עדנאן, סיפר בריאיון ל-ynet Live על התמודדות המשפחה עם לכתו בטרם עת. "קשה מאוד, הכאב עמוק", אמר. "עדנאן השאיר חלל עמוק, חלל גדול. אנחנו מנסים לחזק את עצמנו, את האישה ואת הילדים. עדנן הוא מסוג האנשים שקשה לתאר במילה אחת, או בספר. בן אדם מלא ערכים, מלא אישיות, גיבור, לוחם אמיץ, אדם נדיב, מתנדב, תורם, נותן, איש נתינה, איש הקרבה, איש אהבה, ספורטאי, אתלט. איפה שהוא היה הוא השאיר חותם אנושי, חותם אמיתי. הוא היה אומר לכולם 'תאהבו, תתנו, תקריבו, החיים קצרים'. בן אדם שבאמת השאיר לנו הרבה מה ללמוד ממנו".

לדבריו, הוא לא התפלא כששמע שאחיו היה הראשון לרדת לבור. "עדנאן אף פעם לא היה מחכה שמישהו יגיד לו מה לעשות ולחשוב. הוא תמיד הקריב, תמיד נתן. הוא עמוד התווך בבית, עמוד התווך בעבודה וגם בקבוצת הספורטאים. הוא עושה את הכול. 'תנו לי, תסמכו עליי'. זה הבן אדם".
"אנחנו לא קיבלנו תשובות לגבי מה שקרה", הוא הוסיף. "לא מה סיבת המוות, מי היה מפקד המשמרת, מי היה אחראי, מי נתן את הפקודה, מי אשם, מי לא אשם, מי התרשל, מי לא התרשל, למה לא היה עם מסכה. לא קיבלנו שום דבר. אנחנו יודעים כל מיני שמועות, בעיקר מאנשים שבאמת היו לצידו באירוע עצמו. הם ירדו לשם בלי מסכות ובלי אמצעי מיגון. נודע לי שהעניין הועבר לבדיקה ותחקיר בוועדת חקירה".
יוסף סיפר כי אתמול בלילה והוא וכמה מחבריו ובני משפחתו הגיעו להלווייתו של לוחם האש השני שנהרג באסון, דקל מורציאנו. "הגענו כדי לנחם את המשפחה. הספדתי אותו, באמת בכאב עמוק. אני לא הכרתי את דקל עצמו, אבל אני יודע שלעדנאן ודקל היה משהו משותף. הם נפגעו ביחד לפני שנתיים באירוע לינץ' בשפרעם באותה המשאית. הגורל רדף אותם. הם היו ביחד בכל הקורסים, לוחמים ביחידה מיוחדת. לפי מה שהבנתי דקל ירד לבור וכשנאבד הקשר איתו עדנאן קיבל פקודה וקפץ. זה האופי שלו, זו העבודה שלו. הוא היה חייב לרדת. איבדנו שני גיבורים".
בן דודו של דקל מורציאנו: "מעכלים ואוספים את השברים"
(צילום: ירון ברנר)

בתוך כך, הבוקר התראיין ל-ynet Live נוי אטיאס, בן דודו של לוחם האש דקל מורציאנו. מותו של מורציאנו נקבע אתמול לאחר שנאבק על חייו במשך יומיים בבית החולים, ועל משפחתו עברו ימים לא פשוטים.
"היה לנו סוג של אופטימיות אחרי הלילה הראשון שהוא שרד", סיפר בן דודו. "כולנו יודעים שהוא הגיע במצב מאוד קשה לבית החולים. הצוות שם עשה עבודה באמת טובה והייתה לנו אופטימיות אחרי הלילה הראשון, כי דקל היה בחור חזק וגיבור. הוא נלחם עד הרגע האחרון, אבל בסוף המוות ניצח. לצערנו יש לנו תחושות מאוד קשות. אתמול בלילה התקיימה ההלוויה והיה מאוד מאוד קשה. חלק מעכלים והחלק השני מפורקים. צריך לראות איך אנחנו אוספים את השברים ומחזקים את המשפחה, את אשתו והילדים. לא פשוט".
4 צפייה בגלריה
זירת הבור בדיר אל אסד
זירת הבור בדיר אל אסד
לוחם האש דקל מורציאנו ז"ל
(צילום: נחום סגל)
על הביקורת שהעבירה אתמול משפחתו אמר: "אנחנו פחות רוצים כרגע להיכנס לזה כי בכבאות אמרו שהם יקימו ועדת החקירה, ולפני יומיים אמרו לנו שתוך שלושה ימים תהיה לנו תשובה. אנחנו כן היינו מצפים שוועדת החקירה תהיה יותר פנימית שלהם כדי שלא יקרו כאלו אסונות בעתיד ויפיקו לקחים".
"ציפינו שיגיעו לאירוע אנשים שהיו עם דקל ברגעים האחרונים שלו וייתנו לנו תשובות אותנטיות למה באמת קרה, אבל לצערנו לא קיבלנו את זה", המשיך נוי. "הגיעו כל הדרגים הגבוהים, אבל אלה שהיו איתו בשטח פיזית פשוט לא הגיעו. עם כל הכבוד לחשיבות של הפקת לקחים פנימיים כדי למנוע את האסון הבא, שזה חשוב, צריך להפריד בין מה שהמשפחה צריכה לדעת לבין מה שהארגון צריך לדעת - ואת זה עדין לא קיבלנו".
הוא הוסיף: "דקל אהב מאוד להיות כבאי. הוא היה עושה שירות של לוחם אמיתי. אומנם הוא בן הזקונים, אבל הוא היה הילד הכי לא מפונק שיש, תמיד אהב להתנדב ולעזור, כמו שבאירוע האחרון הוא קפץ ראשון לבור. הוא הראשון שנרתם למשימה אפילו לאחים הגדולים שלו הוא תמיד עזר. לכולם הוא עזר, באמת ילד שכולו היה טוב, ילד מקסים".
הלווייתו של לוחם האש רב סמל דקל מורציאנו
(צילום: אביהו שפירא)

עדנאן ומורציאנו נפלו לבור השופכין בדיר אל-אסד שליד כרמיאל בזמן שניסו לחלץ צעיר מחברון, סאמד אלעראמין, שנפל לבור ובהמשך נקבע מותו. השניים איבדו את הכרתם בעצמם בעת החילוץ. אחד מראשוני המגיעים לזירה, תושב דיר אל-אסד שמתגורר בקרבת מקום, סיפר כי אסעד ירד לבור ראשון, "ואז אחרי שתי דקות התחילו לקרוא לו, ולצעוק שיש סולם, אבל הוא ירד מהסולם". הוא ציין כי "לא הצלחנו להוציא אותו, כי איך אפשר להוציא בן אדם שאיבד הכרה? אז הכבאי השני ירד".
במשטרה בינתיים ממשיכים בחקירת האירוע, ושלשום נחקר המעסיק של הצעיר שנהרג, סאמד אל-עראמין מחברון. המעסיק חשוד בין היתר בגרימת מוות ברשלנות. בעדותו של המעסיק, תושב דיר אל-אסד בן 28, התגלו סתירות רבות בנוגע לאירועים שהובילו למותו של הפלסטיני ששהה בישראל שלא כחוק, וכן למותם של הכבאים עדנאן אסעד ומורציאנו.