תיעוד הטמנת מטען החבלה בחיפה והפיצוץ

"אנחנו על זה, פועלים ונמשיך לפעול", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט אתמול בכינוס הראשון של צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. אבל בינתיים לפחות, ועל אף שהוחלט כי צה"ל ושב"כ יסייעו בהתמודדות מול הנשק הבלתי-חוקי במגזר, אין שום שינוי בשטח.
4 צפייה בגלריה
תיעוד: תושב חיפה הטמין מטען חבלה שהתפוצץ מתחת לרכב בעיר
תיעוד: תושב חיפה הטמין מטען חבלה שהתפוצץ מתחת לרכב בעיר
מתוך תיעוד פיצוץ המטען בחיפה
4 צפייה בגלריה
תיעוד: תושב חיפה הטמין מטען חבלה שהתפוצץ מתחת לרכב בעיר
תיעוד: תושב חיפה הטמין מטען חבלה שהתפוצץ מתחת לרכב בעיר
חשוד בהטמנת המטען בחיפה. מתוך התיעוד

4 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה תושב חיפה בחשד שהטמין מטען חבלה שהתפוצץ מתחת לרכב בעיר
המשטרה עצרה תושב חיפה בחשד שהטמין מטען חבלה שהתפוצץ מתחת לרכב בעיר
זירת פיצוץ מטען החבלה בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה עצרה הבוקר תושב חיפה בן 52 בחשד שהטמין מטען חבלה שהתפוצץ מתחת לרכב ברחוב קדושי דמשק בעיר. החקירה נפתחה כמה שעות לפני כן לאחר דיווח על הפיצוץ, שגרם נזק לשני כלי רכב ופצע אדם אחד באורח קל. בכוונת המשטרה לבקש הבוקר להאריך את מעצרו של החשוד בבית משפט השלום בחיפה.
ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, אמר כי "הפיצוץ שאירע ברחוב קדושי דמשק הוא חלק מהסכסוך שפרץ מחדש לפני כחודש ונועד לפגוע באדם שניסו לחסל לפני כחודש. מאז נהרגו חמישה אנשים. למרות שהמעורבים ידועים המשטרה והמודיעין נעלמו. אתמול נצפתה ניידת מג"ב אחת מתוך 120 שוטרים שנטען כי הועברו לחיפה. השכנים של המעורבים מבוהלים וחוששים לחייהם. הפיצוץ יכל לגרום לפגיעה בשכנים ובבניינים. באזור שבו אירע הפיצוץ חיות משפחות ערביות ויהודיות".
במקביל, דיווחה המשטרה הבוקר כי תושב פורדיס הותקף בפארק תעשיות עמק חפר ומותו נקבע זמן קצר אחר כך. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות המקרה ועצרה קרוב משפחה של המנוח, תושב פורדיס בן 24. משפחתו של המנוח טענה כי הוא מת מדום לב, וכי לא מדובר בתקיפה ורצח - ובהמשך גם המשטרה אישרה כי אין חשד לפלילים במקרה זה.
ביום שישי בערב נורה מהראן מוגרבי (42) בעיר התחתית בחיפה לא רחוק מתחנת המשטרה ופונה לבית החולים רמב"ם - שם נקבע מותו. הוא היה לנרצח ה-100 בחברה הערבית מתחילת השנה, וכששלושה חודשים נותרו לסיום השנה מספר הנרצחים מתקרב לשיא של העשור האחרון - 108.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
נפתלי בנט, בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הממשלה אימצה אתמול את תוכנית העבודה של סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ', שבמסגרתה יתבצע שיתוף פעולה בין המשטרה, המל"ל, שב"כ, היועמ"ש, פרקליטות המדינה, רשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ועוד.
מלבד המעורבות של שב"כ וצה"ל בסוגיית הנשק הבלתי חוקי, הוחלט שמשרד המשפטים יקדם שורת חוקים שיעניקו אמצעים נוספים לגופי האכיפה בטיפול בפשיעה, לרבות קביעת עונשי מינימום בחוק להחזקה וסחר בנשק - וכי המהלך יצא לפועל באופן מיידי. בלשכת ראש הממשלה ציינו כי בדיון עלה שאין צורך בשינוי חוק השב"כ, וכי הארגון יפעל במסגרת החוק הקיים שמאפשר את הסמכויות הנדרשות.
"מצב האלימות בחברה הערבית הגיע לקו האדום", אמר בנט בפתח הדיון. "הממשלה לוקחת את הנושא ברצינות גדולה. הציבור הערבי חייב להבין שכוחות הביטחון הם לא האויב, הם הפתרון. לא להאשים את המדינה, אלא ללכת איתה יד ביד".
לדברי בנט, "הבעיה הודחקה והוזנחה במשך שנים עד שהגיעה לממדים מפלצתיים, כפי שראינו בשנה האחרונה. בתיאום עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, ועם השרים האחרים, הקמנו צוות עבודה בין-משרדי בראשות ניצב בדימוס, סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ', כדי להתמודד עם הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. יואב ישמש כפרויקטור הממשלתי למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. אנחנו כממשלה מעניקים ליואב ולצוות את הכלים ואת הגיבוי כדי להצליח במשימה".
רה"מ בנט: "מצב האלימות בחברה הערבית הגיע לקו האדום"
(צילום: עומר מירון (לע"מ), סאונד: ניר שרף (לע"מ))

בחברה הערבית עצמה נשמעו תגובות מעורבות בעקבות החלטת השרים לערב את צה"ל ושב"כ במאבק בפשיעה. מצד אחד מזהירים ארגונים חברתיים כי מדובר בצעד גזעני שעלול לפגוע בזכויות האזרחים, ומנגד יש שאומרים כי "יש לנקוט את כל האמצעים" לנוכח מצב החירום שנוצר. בתווך נמצאים אזרחים מיואשים שסבורים כי גם התוכנית הנוכחית, כמו קודמותיה, לא תצליח לגרום לשינוי.
תושבי יישובים ערביים נשמעו ספקנים בנוגע להצלחת התוכנית. עלי מחאמיד, שביתו באום אל פחם נפגע בעבר מירי של עבריינים, אמר: "עצם זה ששב"כ וצה"ל ייכנסו מראה עד כמה המשטרה ממשיכה לזלזל בנושא, וכל הצעדים שהוכרזו היום מעידים על כישלון גדול. צה"ל והשב"כ יכולים להוביל את הנושא".

עמי אילון: "החלטה סבירה ומידתית"
(צילום: חגי דקל)

ראש השב"כ לשעבר אילון: "החלטה סבירה ומידתית"

עמי אילון, לשעבר ראש השב"כ, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא סבור שהחלטת הממשלה לערב את שב"כ בסוגיית הפשיעה בחברה הערבית היא "סבירה ומידתית". לדבריו, "סיוע כזה לא אומר ששב"כ אחראי על המאבק בפשיעה. הוא גם לא אומר ששב"כ ינצל את כל האמצעים שעומדים לרשותו, יתחיל לגייס סוכנים ולהפעיל מערכה עם מודיעין וכו' על מנת לעשות את זה. מה זה כן אומר? זה אומר שיש אמצעים - בעיקר טכנולוגיים - שיש לשב"כ ושאין למשטרה. זו בעצם הסיבה שבגלל צריך להיות כל כך זהיר בשימוש באמצעים כאלה. זאת אומרת, שב"כ ייתן סיוע בהתאם לדרישות המשטרה על מנת להיאבק בנושא שברור לכולנו שהוא כבר ברמה של בעיה לאומית. זה כבר גורם להתפוררות בכלל, לא רק של החברה הערבית".
למרות שאילון תומך בשיתוף פעולה של שב"כ בנושא, הוא הסתייג מעט. הסיבה, לדבריו, היא ש"אנחנו חברה דמוקרטית. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, אמר בשעתו כשהתייחס לפעולות טרור כי 'נגזר על הדמוקרטיה להיאבק בטרור כשידה אחת קשורה ולמרות זאת היא מנצחת'. העניין הוא שבדמוקרטיה אתה חייב לשמור על גבולות מסוימים גבולות".